Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-07-03, 23:46 #1
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem

Hej!
Det är som så att jag funderar på att starta ett företag. Tanken med företaget är att slippa betala moms webbhotell, domän, lättare kunna annonsera men även lättare kunna fakturera kunder för jobb jag gjort, hemsidedesign, programmering, kunna köpa in saker utan moms så som programvaror och datorer osv.
Jag kan säga som så att omsättningen är inte speciellt stor idag men på något sätt känns det ändå som ett smart drag att starta ett litet företag.
Dock så har jag ett par funderingar.
Hur mycket jobb är det med ett sånt här litet företag, säg att man kanske gör max 2 jobb i månaden som programmerare, resten ligger på hemsidan. Inkomster av reklam, lite annonseringsutgifter, webbhotell, domän osv. Vad jag kan se så skulle det inte innebära så värst mycket jobb, men jag kanske har fel?
skulle vara lite intressant att höra + och - med att driva ett företag.
I vilka fall är det smart att öppna ett företag och i vilka är det inte?
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-03, 23:52 #2
MattiasAs avatar
MattiasA MattiasA är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
MattiasA MattiasA är inte uppkopplad
Medlem
MattiasAs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Man slipper inte momsen om man har ett företag. Företag drar av momsen från "potten" på momsen på de varor/tjänster man sålt.

Annars så kan du ju skaffa f-skatt som privatperson.
MattiasA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 00:28 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Man får tillbaka moms från staten om man har mera ingående moms än utgående.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 09:40 #4
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Reg.datum: Aug 2005
Så mycket jobb innebär det inte. Du måste se till att sköta bokföringen löpande och din deklaration blir lite mer "intressant"... ;-)
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 09:48 #5
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Originally posted by Conth@Jul 4 2007, 09:40
Så mycket jobb innebär det inte. Du måste se till att sköta bokföringen löpande och din deklaration blir lite mer intressant... ;-)
Första året kan just det här med bokföring och dekleration vara intressant men när man väl lärt sig rutinerna är det inget svårt att sköta. Köp en bok eller gå en snabbkurs i hur man bäst sköter bokföring, skatteregler och moms bitarna så ska du säkert greja det.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 09:58 #6
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Anlita en revisionsbyrå... och lägg mer tid på verksamheten.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 13:31 #7
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Jul 3 2007, 23:28
Det beror på om du har normal momspliktig verksamhet eller inte. Har du verksamhet där mycket av dina tjänster inte är momspliktiga, exempelvis annonsförsäljning på Internet(?) så har du en s k blandad verksamhet och då kan man inte lyfta momsen för inköp fullt ut och ibland inte alls om du enbart säljer tjänster som inte är momspliktiga.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 19:40 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av grazzy
Det beror på om du har normal momspliktig verksamhet eller inte. Har du verksamhet där mycket av dina tjänster inte är momspliktiga, exempelvis annonsförsäljning på Internet(?) så har du en s k blandad verksamhet och då kan man inte lyfta momsen för inköp fullt ut och ibland inte alls om du enbart säljer tjänster som inte är momspliktiga.
hmm okej, jag har alltid trott alltid får tillbaka all moms från staten.
Om vi säger att du har inkomster via internetreklam på din hemsida till ett värde av 20 000kr ett år och inte räknar med någon annan inkomstkälla, kommer jag då få tillbaka någon typ av momsen jag har betalat in. Sen så har man köpt in saker, domäner, webhotell, dator m.m. för lika mycket, alltså 20 000kr inkl moms. Kommer jag då att få mina 5000kr i moms eller något överhuvudtaget?
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 21:08 #9
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Kristoffer G Kristoffer G är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2007
Se det som så här.. Moms är aldrig pengar du äger.. det är statens pengar. Det som sker är pengarna flyttas runt bara. Se aldrig momsen som dina egna pengar.

Jag säljer en hemsida för 1000kr exkl.moms till Göran. Han får en faktura där det står totalt att betala 1250kr inkl.moms. Han betalar denna summan och du får in 1250kr till ditt konto.. Sen säger vi att du inte tjänar mer pengar. När du ska deklarera denna momsen så kommer Du få betala 250kr till skatteverket.

Men, om vi snurrar till det lite och säger att du ska köpa in en hårddisk till ditt företag som kostar 500kr exkl.moms. D v s 625kr inkl.moms. När du betalar denna fakturan för hårddisken, kan vi dra av 125kr av den moms du ska betala i deklarationen.

Så istället för att du ska betala in 250kr, behöver du bara betala 125kr, eftersom vi kvittade bort 125kr vid köpet av hårddisken då vi momsen bytte "ägare"....

orkar inte läsa det jag själv skrivit, blev lite snurrig själv när jag skrev det :P

Så om jag har fel någonstans så skjut mig. h34r:
Kristoffer G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-04, 23:00 #10
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by FunTrix@Jul 4 2007, 18:40
hmm okej, jag har alltid trott alltid får tillbaka all moms från staten.
Om vi säger att du har inkomster via internetreklam på din hemsida till ett värde av 20 000kr ett år och inte räknar med någon annan inkomstkälla, kommer jag då få tillbaka någon typ av momsen jag har betalat in. Sen så har man köpt in saker, domäner, webhotell, dator m.m. för lika mycket, alltså 20 000kr inkl moms. Kommer jag då att få mina 5000kr i moms eller något överhuvudtaget?
Det finns en del tjänster/produkter som är skattefria i Sverige, dvs du lägger inte på någon mervärdesskatt vid försäljning. Om inte jag har helt fel för mig så är försäljning av reklam placerat på hemsidor just av denna typ. Om din verksamhet säljer dessa tjänster så kan den klassas som en blandad verksamhet för momsredovisning.

Om du har en blandad verksamhet och säljer för 100 000:- som ej är momspliktigt och 50 000 som är momspliktigt där du lägger på 12 500 i utgående moms. Om du sedan investerar någonting för 100 000 exkl moms så får du 25 000 i ingående moms, med 25% mervärdesskatt. Du som har blandad verksamhet kommer kunna kvitta dessa 12 500 (som du är skyldig Skatteverket) men de andra 12 500 i mervärdesskatt som du betalade kommer du inte att få tillbaka.

Hade du haft en verksamhet som är helt momspliktig så hade du fått tillbaka all ingående moms, även den du inte kan kvitta. Vad din verksamhet klassas som kan du får reda på genom att kontakta Skatteverket.

Jag är lite grön på området så jag reserverar mig för fel
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017