FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Funderar på att skaffa en streckkodsläsare för att effektivisera vissa rutinuppgifter. Är det någon här på wn som har erfarenheter av att använda streckkodsläsare?
Som jag förstått det fungerar de i princip som ett extra tangentbord, d.v.s. om man har markören i ett inmatningsfält i ett program eller på en websida och läser in en streckkod, så blir resultatet precis detsamma som om man hade skrivit in motsvarande siffror manuellt med tangentbordet. Stämmer detta? Finns det några mer, "smartare", användningsområden? Har ni några "allmänna" erfarenheter att dela med er av? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det stämmer.
På mitt förra jobb tog jag och genererade streckkoder via ett PHP-script som vi sen skrev ut på klisterlappar som vi klistrade på produkter som saknade streckkod. Använde det även för att sätta speciella streckkoder på begagnade produkter. Mäkte även att det fanns vissa tft-skärmar där man kunde läsa av streckkoden på skärmen. Tyvärr hittade vi inget användningsområde för det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Vi använder strekkoder på vissa papper, dom genereras i php med JPgraph Pro, enkelt och smidigt att slippa skriva in tex s/n, där mänskliga fel inträffar ofta..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Kör också med streckkodsläsare till ordernummer och sånt. Sen blir ju inte användningsområdet smartare än det programmet som du matar in datan i.
Jag skriver ut mina via mitt egna asp-script, den placerar helt enkelt ut svarta bilder med lagom mellanrum. När man skriver ut det sen så blir en pixel ganska lagom tjock. Simpel metod som inte kräver särskilda fonter eller program på servern/datorn man sitter vid. Läsarna funkar precis som du skriver, även om vissa är smartare än andra och klarar av att programmeras (åtminstone delvis, typ ska ett "enter" skickas efter koden, ljudvolym, teckenkodning...). Sen är det ju skillnad på vilka avstånd de läser på. De billigaste klarar oftast bara några få centimeter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
någon som har en bra guide för hur man skapar en streckkod?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Googla efter "code39 specification" eller "code128 specification" så får du ett antal nyttiga sidor.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag jobbar med streckkodsläsare och utvecklar applikationer till handdatorer med inbyggda streckkodsläsare. Om du vill skriva ut snygga streckkoder på etiketter skulle jag satsa på en riktig etikettskrivare se exempel:
http://www.captura.se/Etikettskrivare/Etik...vare_Zebra.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för era synpunkter!
Jag hittade det här, http://pear.php.net/package/Image_Barcode, för ett tag sedan, och det verkar funka bra. Finns förstås en uppsjö skript som gör samma sak. Måste man förresten i förväg ställa in läsaren på vilken sorts kod (code39, code128, ean13 etc.) den ska läsa, eller känner den själv igen vilken sort det är och tolkar den rätt? Kanske är olika för olika modeller... EDIT: Oj, vad klockan går fel här! Min klocka är 23:53 nu... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vissa streckkodsläsare går att ställa in. De flesta brukar vara inställda default på att klara av att läsa alla sorter. Vill du ha mer intelligens än bara streckkodsläsning skall du sikta på en handdatorn med streckkodsläsare. Handdatorn kan ha flera funktioner så som inventering, order, plock, in- / utleveverans från lager. Handdatorn kan sedan kopplas mot ditt affärssystem / lagersystem.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag brudkade använda:
http://www.idautomation.com/java/linearservlet.html Sedan kan man ju även lägga in bokstäver i koden....... så då kan man ha saker man skriver ofta så att dom ligger som en kod...... tex. ett användarnamn och ett lösen till några sidor. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|