Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hjälp? x-)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-06-14, 14:45 #11
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by mattiasjarnhall@Jun 14 2004, 13:15
Jag personligen ser gärna domännamn (och över huvud taget allt närtverksrelaterat) som en "blackbox", jag pluggar in något i ena änden och får ut något i den andre, vad som händer där emellan bryr jag mig inte mycket om. Jag tycker själva utvecklingsprocessen för att ta fram system är mer intressant, och har därför fördjupat mig inom dessa ämnesområden.
Därför behöver inte en fråga som denne vara "simpel" för mig, ellerhur?
Instämmer helt, vi är alla newbies på något. Själv är den juridiska biten + nätverk i sig (NAT, RAS och blablabla) något jag inte kan mycket om.

Frågan är vad dessa forum är till för om man inte ska ställa frågor utan ska använda google istället? Ryggdunkar-klubben?
Jag har erfarenheter och kunskaper att dela med mig av, men jag tänker inte skriva dagbok för den sakens skull. Vill någon veta något får denna ställa en fråga, helt naturligt enligt mig.

Sedan att någons profil inte uppfyller kraven är en helt annan sak.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-14, 14:55 #12
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Danny@Jun 13 2004, 15:35
Newbi Guide Sökes!
Jag har planer på att inhandla min alldeles första domän och jag har fallit för en .se-domän. Så nu undrar jag lite om hur domänhanteringen fungerar. Registreringen tycks vara någorlunda enkel då man kan göra detta på loopia genom att bara gå igenom ett formulär då man beställer domänen. Utöver registrering så finns det ett par saker till som jag är nyfiken på och hoppas få svar på.

DNS:
Om jag skulle köpa en domän från Loopia, vad innebär det då. Att jag äger domänen eller att jag hyr den ifrån Loopia? Har jag själv möjlighet att styra vart denna domän pekar själv? Och hur gör man detta? :blink: Har fått för mig att det sker med sk. Domain Name Servers, och att det skall finnas sådana gratis tjänster. Gäller det då att bara skriva in sin servers IP, eller är det något mer jag bör veta för att registrera en DNS?

Subdomäner:
När man inhandlar en domän, kan man skapa egna subdomäner själv isåfall hur många? Naturligvis också hur går detta till? :huh:

Utöver dessa två punkter är det något mer som är viktigt att tänka på när man har sin egen domän?

Mvh Daniel

(anleningen till att jag talar om just loopia är att jag sett att de talas väl om dem i flera trådar här på WN.)
Japp, loopia är perfekt för att regga .se
Lägsta pris och bra kontrollpanel, du är ägaren över domänen.
Den enda dns tjänsten loopia har är att domänen har en loopia sida i under den tiden du inte riktat den någon annanstans. Registera egen dns ? Har du egen server eller vad menar du, zoneedit.com kanske ?

Subdomäner
Subdomäner är en tjänst som den server du kopplar domänen till står för. Du skapar dem isf i kontrollpanelen för din server.

Som det verkar bör du köpa ett webbhotell också, varför inte loopia som kanske kan ge deig bra support när du iaf köper domänen hos dem. Ring dem och ställ dessa frågor som du ställer här.
Tobias Turesson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-14, 14:58 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Visst, är ju knappast fenomenet med att folk frågar här på forumet som jag ifrågasätter. Däremot skulle det vara kul om forumet kunde upprätthålla viss nivå. Är väl egentligen i det det hela bottnar. Men antar att det här forumet inte är för mig då.

Istället för att fortsätta off topic kan ni ju då ta och besvara hans fråga med en (edit: korrekt) newbie-guide?
Oläst 2004-06-14, 15:03 #14
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Tobias Turesson@Jun 14 2004, 15:55
Den enda dns tjänsten loopia har är att domänen har en loopia sida i under den tiden du inte riktat den någon annanstans. Registera egen dns ? Har du egen server eller vad menar du, zoneedit.com kanske ?
Loopia erbjuder numera helt gratis DNS- och email-hantering tillsammans med nyregistrering av domännamn.
Oläst 2004-06-14, 15:06 #15
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
I helgen satt jag och godkände alt. nekade över 100 medlemmar. Det tog både tid och var svårt, att man felbedömt eller tryckt fel på någon tycker jag är normalt. Hur som helst slapp vi säkert 20 nybörjar frågor av de ungefär 40 medlemmar som inte blev godkända. Den här typen av frågor hör inte hemma här men nu tycker jag däremot den här frågan var så bra ställd att jag lät den vara kvar(såg den redan igår)+killen har intresse så varför inte, man kan väl göra ett undantag?

Förstår inte hur vissa kan tycka att vi har så låg nivå här när man i andra forum kan läsa hur hårda vi är på WN Visst sker det missar i modereringen men i överlag tycker jag det funkar bra...
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-06-14, 15:22 #16
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by Jens@Jun 14 2004, 16:06
I helgen satt jag och godkände alt. nekade över 100 medlemmar. Det tog både tid och var svårt, att man felbedömt eller tryckt fel på någon tycker jag är normalt. Hur som helst slapp vi säkert 20 nybörjar frågor av de ungefär 40 medlemmar som inte blev godkända. Den här typen av frågor hör inte hemma här men nu tycker jag däremot den här frågan var så bra ställd att jag lät den vara kvar(såg den redan igår)+killen har intresse så varför inte, man kan väl göra ett undantag?

Förstår inte hur vissa kan tycka att vi har så låg nivå här när man i andra forum kan läsa hur hårda vi är på WN Visst sker det missar i modereringen men i överlag tycker jag det funkar bra...
okej, visst är det så. även om frågan är på en låg nivå så var den ju trots allt väldigt bra ställd och jag antar så länge det är undantag det handlar om och inte en beständigt lägre nivå så är det ju inga problem. eftersom ni verkar ha samma uppfattning om nivån så känns det ju iaf betryggande

visste för övrigt inte att det handlar om en sådan stor skara folk som ansöker. är givetvis en bedömningsfråga huruvida de är lämpliga eller ej och många har säkert mycket att tillföra även om det inte framgår vid ansökan. kan ju då möjligen vara bättre att fria än fälla.

kan man läsa det i andra forum? det är ju iaf gott betyg då
Oläst 2004-06-14, 17:35 #17
arvid arvid är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
arvid arvid är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias Turesson
Citat:
Ursprungligen postat av Danny
Newbi Guide Sökes!
Jag har planer på att inhandla min alldeles första domän och jag har fallit för en .se-domän. Så nu undrar jag lite om hur domänhanteringen fungerar. Registreringen tycks vara någorlunda enkel då man kan göra detta på loopia genom att bara gå igenom ett formulär då man beställer domänen. Utöver registrering så finns det ett par saker till som jag är nyfiken på och hoppas få svar på.

DNS:
Om jag skulle köpa en domän från Loopia, vad innebär det då. Att jag äger domänen eller att jag hyr den ifrån Loopia? Har jag själv möjlighet att styra vart denna domän pekar själv? Och hur gör man detta? :blink: Har fått för mig att det sker med sk. Domain Name Servers, och att det skall finnas sådana gratis tjänster. Gäller det då att bara skriva in sin servers IP, eller är det något mer jag bör veta för att registrera en DNS?

Subdomäner:
När man inhandlar en domän, kan man skapa egna subdomäner själv isåfall hur många? Naturligvis också hur går detta till? :huh:

Utöver dessa två punkter är det något mer som är viktigt att tänka på när man har sin egen domän?

Mvh Daniel

(anleningen till att jag talar om just loopia är att jag sett att de talas väl om dem i flera trådar här på WN.)

Subdomäner
Subdomäner är en tjänst som den server du kopplar domänen till står för. Du skapar dem isf i kontrollpanelen för din server.

Som det verkar bör du köpa ett webbhotell också, varför inte loopia som kanske kan ge deig bra support när du iaf köper domänen hos dem. Ring dem och ställ dessa frågor som du ställer här.
Vad gäller subdomäner så räcker det inte att skapa dem på din server (om du nu kör en egen server). De måste också finnas på den DNS som har hand om din domän.

DNSer är servrar som berättar på vilken ip-adress en domän finns. Det finns ett par stycken rootDNSer i världen. De håller reda på alla värdens toppdomäner (.se, .com, .net osv). Varje toppdomän (domän.se) har ett par DNS servrar som har hand om just den toppdomänen. De berättar vilka DNS servrar som har hand om vilka domäner som ligger under den toppdomänen (domän.se)
Dessa DNS servrar är (de sistnämnda) är de du lägger informationen om just din domän och de subdomäner du har under den (www.domän ftp. mail. osv)

Om du vill ha sune.domän.se så måste du alltså:
* Registrera domän.se hos ett ombud för nic.se och ställ in att DNSerna du skaffar i steg två har hand om domänen
* Skaffa dig plats på två DNS servrar en primär och en sekundär kommer oftast i ett paket så att säga. Pri DNS och Sec DNS tillsammans - DNS hantering
* Ställa in DNSerna så att sune.domän.se och alla andra domäner (domän.se, www.domän.se osv) pekar mot ip adressen din server har.
* Ställ in servern så att den svarar på de domännamn du ställt in.

Klart

<offtopic>
Jag kan bara berömma forumadministratörerna här på forumet. Att driva forum är alltid en otacksam verksamhet (jag gör det själv). Till er som kritiserar faktumet att lågnivå-folk kommer in kan jag bara säga att ni kanske skall ta er en funderare till på att det faktiskt är någon som ideellt sitter och tar administrerar forumet.
Ställ krav, men gör det på er själva också. Om ni tycker det behövs en newbie-guide. Gör en själva, eller hjälp till att skapa en!

Ni som driver wn gör ett mycket bra jobb! Det är en klockren resurs!
</offtopic>
arvid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017