Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Posten och Pacsoft

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-14, 15:23 #1
Zetard Zetard är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Nykomling

Har sett i många tidigare (läs gamla, 2005 osv) trådar att Postens fraktpriser är dåliga och att de har en del skumma sätt att välja det dyraste alternativet för kunden, tex detta med 280 kg per kubikmeter osv, är det så fortfarande?

Vilket alternativ skulle ni rekommendera idag, kontantbetalning när man lämnar in paket eller är det faktura som gäller?

Skall man ha självhäftande etiketter till Pacsoft eller skall man ha sådana som sitter i plast?
Och vart kan man köpa dessa etiketter?

Tack på förhand.
Zetard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 15:30 #2
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Lika skit fortfarande.

Gå till företagscenter och be dem klistra och skriva i uppgifterna. Då sparar du både pengar på laserskrivare, kan posta större paket, betala efter vikt, slippa drivmedelstillägg, slippa köpa pacsoftlappar + företagsfrakt.

Såvida du inte skickar MÄNGDER av postpaket dvs, då kan du pruta.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 22:48 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Citat:
Postens fraktpriser är dåliga och att de har en del skumma sätt att välja det dyraste alternativet för kunden, tex detta med 280 kg per kubikmeter osv, är det så fortfarande?
Det där måste jag ha missat. Du får gärna utveckla så att vi som inte läst tråden förstår vad du menar.

Citat:
Vilket alternativ skulle ni rekommendera idag, kontantbetalning när man lämnar in paket eller är det faktura som gäller?
Faktura blir lite billigare. Dock så gillar Posten att fakturera för samma försändelse två gånger (de har satt det i rutin). Så man måste vara väldigt uppmärksam på vad man skickar och vad man betalar för. Att betala kontant fungerar inte heller något vidare, men jag orkar inte gå in på det nu. Själv är jag fakturakund.

Citat:
Skall man ha självhäftande etiketter till Pacsoft eller skall man ha sådana som sitter i plast?
Och vart kan man köpa dessa etiketter?
Du hittar en länk i pacsoft till en webbsida där du kan beställa etiketter.
-----
Mitt företag använder Posten (som är sämst på allt) och Pacsoft (som är ett dåligt program). Jag är i stort sett dagligen förbannad över höjda priser, buggig programvara, bortkomna leveranser, uteblivna aviér, felaktiga fakturor, mm, mm. Posten är ett av de sämst skötta företagen som jag någonsin haft att göra med.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-14, 23:18 #4
Nykomling

Nykomling

Ingen idé att jag försöker förklara när den eminente hedberg har gjort det så väl tidigare.

Citat:
Originally posted by hedberg
Om du är kontantkund så är det alltid faktiskt vikt som gäller.
Om du är avtalskund så är det volym*280kg som gäller. Det står inte spec:at nånstans, utan det förväntas man veta om.

Så om du sänder ett litet paket på 0.8 kg verklig vikt, så kan det ändå bli mer än 3 kg frakt - beroende på paketets mått. Det läses av automatiskt på paketterminalen. Lustigt är att vi köpte 25 st likadana boxar, och de har fått olika mått vid inläsningarna. I våra fall hade vi sparat ca 11 kronor per paket om vi hade skickat de kontant!
Postens säljare lovade ca 11 kronor lägre frakt som avtalskund, det innebar 22 kronor dyrare frakt än utlovat.

Enklaste sättet är att gå in på posten.se och se deras måttguide där man fyller i mått etc och får reda på vad den kommer att gå som.

I princip kan man säga följande: En låda på 1x1x1 meter anses vara likvärdigt med 280 kg. Så har jag förstått det. Posten förklaring kändes väldigt tunn "lastbilsutrymme kostar pengar, därför får man betala för utrymmet lådan tar."
-Jaha, men jag kan skicka en 1x1x1m låda på 2.9 kg och betala för 3 kg kontant. Tar inte den lådan lika mycket utrymme på lastbilsflaket?

Detta är fullständig ironi på hög nivå... Om du gör jobbet själv, köper etiketter, förbrukar din laserskrivare, bär det till postkontoret och lämnar in det mot faktura så får du betala mer än om du hade bara burit det till postkontoret och låtit personalen göra jobbet och slita på deras etiketter och laserskrivare. Dessutom kostar kontanthantering för Posten.

Är du avtalskund så kommer de att debitera antingen verklig vikt eller volymvikt beroende på vilket som är tillämpningsbart.

Är det ett litet paket som väger mycket, då är det vikten.
Är det ett stort paket som väger lite, då är det volymen.

Men då kan ju alltid räkna ut det på Postens hemsida i en guide, och där jämföra priset mellan avtals- och kontantkund. Skulle du spara mycket pengar på att skicka det kontant utan avtal - gör det.
Zetard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 02:32 #5
Spirres avatar
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Spirre Spirre är inte uppkopplad
Medlem
Spirres avatar

Reg.datum: Aug 2005
Posten verkar slarva bort mer o mer saker nu på sistone.. en stor jävla lcd bara försvann för mig igår.. sen nu verkar de som lite andra prylar med saknas.. som skickats.
Spirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 10:20 #6
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
rocky rocky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Det här visste inte jag om, varför uppmärksammas det inte mer?
rocky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 11:06 #7
Ejerhed Ejerhed är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Medlem

I en undersökning har det kommit fram att postens anställda har för lite att göra. Det har även kommit fram att de mest folkkära sysslorna på posten är att knappa in försändelser och skriva fraktetiketter. Därför har postens ledning tagit fram ett trestegsprogram för att minska effektiviteten i företaget och på sikt helt försöka stoppa användandet av det fruktansvärda programmet PacSoft. Allt för att kunna öka sina egna kostnader och utöka sysslorna för de anställda.

Postens trestegsprogram ”Skit i PacSoft”:
1. Skit i PacSoft, låt oss göra jobbet så bjuder vi på etiketterna och skrivarkostnaderna.
2. Skit i PacSoft, har du lätta men ”stora” försändelser får du ett billigare pris om du låter oss göra jobbet. Dessutom bjuder vi på returfrakten om kunden ej skulle lösa ut paketet.
3. Skit i Pacsoft, varför integrera ditt affärssystem med PacSoft när vi kan göra jobbet manuellt? Vill du mot förmodan ändå integrera PacSoft för att effektivisera ditt och vårt företag kommer vi genast att ta ut en straffavgift (årsavgift) för detta.

Jag använder PacSoft idag mest till att skicka brevpostförskott. Det var posten själva som rekommenderade mig att använda detta program för ett par år sedan då det började bli för mycket köbildning bakom mig på postkontoret. Posten slapp sin kö och knappa etiketter, jag fick köpa laserskrivare och etiketter som jag tidigare fått gratis på posten. Självklart trodde jag att man skulle få någon form av rabatt för detta, men nej 50kr betalade jag på postkontoret och 50kr betalar jag än idag för postförskott.

Vad sägs om att alla vi som skickar mycket brevpostförskott har en gemensam dag varje år, då vi gynnar posten och låter dom knappa in allt manuellt istället? Det skulle bli kaos runt om i landet på alla postkontor :lol:
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 11:59 #8
backens avatar
backen backen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
backen backen är inte uppkopplad
Medlem
backens avatar

Reg.datum: Jul 2003
Jag som lämnar in ganska lite brev och brevpostförskott varje gång råkar ut för en annan trevlig straffavgift om jag försöker förenkla för posten.

Om jag skriver ut en följesedel till breven och brevpostförskotten så att kassörskan slipper vägning, kontanthantering mm och jag får kostnaden fakturerad och slipper blockera postkontoret i en kvart då ska jag straffs med en avgift för detta om portovärdet blir under 375:-

Om kassörskan ska krångla med det och jag betalar kontant då blir det ingen avgift.
backen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 12:21 #9
Medlem

Medlem

backen: Funderat på att skaffa frankeringsmaskin? Det är billigare än porto betalt, du slipper de extra avgifterna och du behöver inte vänta i kön utan kan bara lämna fram allt direkt.

Jag köpte min billigt på blocket för ett par år sedan.
Ejerhed är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-15, 15:15 #10
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Citat:
Originally posted by pereje@Jun 15 2007, 11:06
Dessutom bjuder vi på returfrakten om kunden ej skulle lösa ut paketet.
Det där är ju faktiskt också ett bra argument för att inte skicka paket med pacsoft.

Jag skickar nästan bara brevpostförskott, men det låter som att paket faktiskt bör skickas mot kontant betalning och inte mot faktura.

Nu ska jag sätta på en kopp kaffe, sen ska jag ringa runt och försöka få tag på ett paket från en grossist. Posten skulle ha levererat för tio dagar sedan, men jag har fortfarande inte sett av det (4 av 5 paket kom fram). Med den nya förkortade liggetiden så kommer det säkert gå i retur till avsändaren innan jag får tag på paketet. När jag är klar med det så ska jag ringa till Posten och be dem korrigera en faktura där de tagit betalt för saker två gånger. Suck, det tar aldrig slut.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017