Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Videoboom spam

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-10, 17:02 #1
Ingos avatar
Ingo Ingo är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
Supermoderator
Ingos avatar

Så var det dags att få följande spam meddelande från Videoboom och jag känner ingen Tina så frågan är var de fått tag i min mail adress.
........................
Hej!

Tina vill tipsa dig om Videoboom.se's tävling där du kan vinna en resa till Miami! För att läsa mer, följ länken nedan:
Vinn en resa till Miami >>>
Hälsningar,
Videoboom.se Crew
............................

Några fler som fått mailet?
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 20:50 #2
Altos avatar
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Alto Alto är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Altos avatar

Fick samma mail från en "Malin Andersson".. och nä, känner ingen Malin Andersson. Ska börja luska om vem som ligger bakom sajten.
Alto är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-10, 21:35 #3
serial serial är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
serial serial är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Jag har fått ett av Maria Andersson =) Ingen jag känner!!
serial är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-12, 01:02 #4
anthony anthony är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jun 2007
anthony anthony är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Jun 2007
Hej,

Jag vill lämna information om hur Videoboom.se hanterar e-postutskick.

Videoboom.se skickar inte ut otillåten e-post. Vårt nyhetsbrev går enbart ut till de medlemmar som frivilligt anmält sig till att få erhålla veckans populäraste videoklipp, nyheter samt information om kommande tävlingar.

Videoboom tar bort e-postadresser från alla som hör av sig till oss och ber att bli borttagna från nyhetsbrevet.

För att öka chanserna att vinna tävlingen har vi en "tipsa-vän" funktion som i detta fall verkar ha missbrukats. Vi sitter just nu och utreder vem/vilka som har använt verktyget till att tipsa folk på detta felaktiga sätt. Vi utesluter inte heller att det handlar om sabotage.

Om det är någon här på Webmaster Network som anser sig ha fått oönskad e-post så skall jag personligen se till att ni avprenumereras från nyhetsbrevet samt lägger dit er e-postadress i ett särskild filter för att undvika att ni erhåller fler oönskade mail.

Vi beklagar givetvis att vissa fått ta del av oönskade mail från Videoboom.se. Vi har redan förbättrat säkerheten genom att sätta en gräns på antalet personer som en tävlande kan tipsa samt ökat validering inför detta steg i tävlingen.

Mvh,
Anthony Khamsei
Marknadschef | Videoboom.se
[email protected]
anthony är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-12, 08:01 #5
Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Henrik Henrik är inte uppkopplad
Medlem

Du får ursäkta, Anthony, men det där låter som precis samma ursäkter som vi hört många gånger förut. Det har alltid visat sig vara så att det ändå handlar om inköpta adresser (vilket man bland annat kunnat se på att medlemmar här fått mail på adresser de endast använder för att registrera sig på olika sidor) och inte några "vänner" som tipsat. Det är lätt att skylla på tipsa-en-vän funktioner.

Nu säger jag inte att det ÄR på det viset i ert fall, men det vore trevligt med lite mer detaljer för att kunna vara lite säkrare på det:
* Om någon använder en tipsa-en-vän funktion för att "tipsa" mig, hamnar jag då i listan för utskick av ert nyhetsbrev? Är inte det olagligt enligt de opt-in regler som gäller i Sverige idag?
* På vilket vis utreder ni vilka som använt verktyget för att tipsa på ett "felaktigt sätt"? Vad är felaktigt?
* Hur svårt är det, när man definierar felaktigt, att stoppa de medlemmar som använder sig av dessa metoder? Det borde inte kräva någon längre utredning, jag är säker på att det arbetet blir klart under dagen idag och att du kan presentera resultatet här på WN.
* Vad har ni fått för antydningar om att det kan handla om sabotage? Och vilken sorts sabotage? Skulle en konkurrent till er vilja att mail om er tjänst skickas ut till så många som möjligt?
* På vilket vis har ni "ökat valideringen inför detta steg i tävlingen"?

Det ska bli intressant med svar, och jag är säker på at du håller med mig, Anthony, att fullständig öppenhet om detta från er sida är det riktiga tillvägagångssättet!
Henrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-12, 08:31 #6
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2004
En ny Joel?
Oläst 2007-06-12, 13:18 #7
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jon A Jon A är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
anthony
Jag spammar säkert.
:P
Jon A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-12, 18:57 #8
Ingos avatar
Supermoderator

Supermoderator
Ingos avatar

Går det att se ip adressen hos Gmail så så man ser var "Tina" har skickat ifrån.
Ingo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017