Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad är rimligt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-30, 11:44 #1
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Medlem

Jag har sålt 2st trottoarpratare till ett företag i Jönköping. I storleken 70x100.

I produktbeskrivningen på vår sida står det att de inte tål mycket vind. Aktuell beställning gjordes även på telefon, och då nämde jag igen att de inte tål mycket vind.

Kund vill du returnera bägge efter att de ställt ut dom efter en väg och de har vält. (en har tom blivit överkörd av en bil)

Ska man makulera hela deras faktura, eller får de skylla sig själva?
Vad tycker ni?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-10-1180518273.jpg (41.0 KB, 0 visningar)
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 12:18 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag har svårt att förstå hur det skulle kunna vara ert fel att den blev överkörd av en bil.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 12:21 #3
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Jag anser nog helt och fullt att de får ta den smällen då de har ställt ut produkten på gatan och inte varit så noggranna. Att en bil kört över den är inget du kan ta något ansvar för. Om de där emot har gått sönder på något annat sätt än vind så bör du nog titta på det.

Frågan är hur viktigt kunden är för er samt om han/hon handlat förut. Om så är fallet att det är en återkommande kund, låt kunden behålla dem och betala tillbaka eller liknande men påpeka att det verkligen inte är standard att ni gör såhär. Alternativt om de får rabatt på nästa beställning.

Är kunden en engångskund tycker jag faktiskt att han får ta smällen om du inte vill vara väldigt generös. Som sagt, ge rabatt på framtida beställningar.
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 13:20 #4
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Håller med tidigare talare. Du har tydligt framfört vad som gäller så kunden är inte ovetande på något sätt. Sedan gäller även sunt förnuft, om skylten väger såpass lite att det är rimligt att den kommer blåsa bort om det blåser mycket en viss dag så kommer den troligtvis det också.

Av samma orsak köper jag inte en guldklocka och lägger på trottoaren för sannolikheten är rätt stor att den då kommer "blåsa bort". Inte hade jag då kunnat komma tillbaka till säljaren och säga att den försvunnit så nu vill jag ha en ny...
(Kanske dålig jämförelse mellan guld/stöld och papper, men du förstår nog principen)

- Det jag däremot hade rekommenderat dig att göra framöver är att döpa om produkten till "inomhus-reklamskylt i storleken 70x100", eller dylikt så att det redan från start framgår bättre att produkten är avsedd att användas inomhus/i byggnader. Alternativt att OM de nu ändå tänker använda den utomhus så ge gärna bra tips på hur de bättre kan tynga ner skylten så att den står fastän det blåser. Kanske någon form av tyngder på vardera ben?
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 13:55 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Det beror väl lite på hur du formulerat dig.
"inte tål mycket vind" kan väl tolkas som allt mellan "endast inomhus bruk" och "klarar ej storm"
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 14:01 #6
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ibland går den där konsumentköplagen till övrdrift, alla kunder tror att vad som än händer så har de rätt att få pengarna tillbaka verkar det som. Ska tillverkare och säljare jobba gratis för att kunden inte läser och tar till sig fakta, så som du beskriver?

Jag använde en liknande trottoarpratare tidigare och den blåste alltid ner, jag har t.o.m fäst den med kjedja, men inte ens det hjälpte. Inte fan krävde jag pengarna tillbaka.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 16:10 #7
Medlem

Medlem

Tack för era synpunkter.

Snäll som jag är så får det väl bli någon 50/50 variant för kunden.
Återkommer med besked.
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-30, 16:10 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Davve@May 30 2007, 14:01
Ibland går den där konsumentköplagen till övrdrift, alla kunder tror att vad som än händer så har de rätt att få pengarna tillbaka verkar det som. Ska tillverkare och säljare jobba gratis för att kunden inte läser och tar till sig fakta, så som du beskriver?

Jag använde en liknande trottoarpratare tidigare och den blåste alltid ner, jag har t.o.m fäst den med kjedja, men inte ens det hjälpte. Inte fan krävde jag pengarna tillbaka.
Jag håller med dig om att konsumentköplagen är orealistisk och att många kunder missbrukar den. Men jag skulle gissa på att det är frågan om en b2b-affär här. Inte så många privatpersoner som köper reklamskyltar .

Megashop - Du skriver att den inte tål vind och den har blåst omkull. Det är ganska uppenbart att du inte har något ansvar här. Tyvärr så är det inte så din kund ser det. Om du väljer att acceptera reklamationen beror alltså helt och hållet på hur stor skada du tror att en grinig och oresonlig kund kan orsaka ditt företag.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017