Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagsleverans till annan adress

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-27, 02:29 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
En av mina grafiker ska köpa skärm genom mitt företag - dock till sin hemadress och inte till företagets adress.
Jag har hört rykten förut om att det är lite "riskfyllt" att beställa till andra adresser, att det lyser lite röda lampor då etc om skatteverket skulle spana igenom grejerna.

Ska jag behöva beställa till en adress och sedan skicka paketet en gång till?

Tack / Tobbe
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 06:38 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Skriva det publikt här är nästan mer riskfyllt än att utföra det du skriver
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 11:14 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Kan inte se att det skulle vara någon fara. Jag har flera kunder som mina leverantörer levererar till direkt. Om grafikern ska köpa genom dig så kommer du att faktureras grafikern och då kan man se att det är ok. Om grafikern behöver det för att kunna jobb åt dig så kan du även betala det och föra upp det som inventarie i ditt bolag. Varför betala extra frakt...
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 17:49 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Tack för svar!

Det låter kanske som jag försöker göra något fult, men det är företagets prylar - men inte på företagets leveransadress. Helt och hållet ärligt... Företaget ska betala - men inte ha det på sitt ordinarie kontor - så varför skicka dit från början.

Min förra arbetsgivare (som jag hade samma arbetsrelation till som min grafiker har till mig - jobbar hemifrån) tyckte att det var obekvämt att leverera utrustning direkt hem till mig.

Det är väl knappast något skatteverket eller någon annan har något emot, men man orkar ändå inte få röda lampor på sig i onödan.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 23:26 #5
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
dags att göra beställning snart... Ingen som har något mer att säga?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-27, 23:58 #6
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Polis_ttt Polis_ttt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 219
Om din grafiker i sin deklaration tar upp att denne har kontor hemma och gör vissa avdrag för detta, så bör ju inte en skärm med leverans till detta kontor med företaget som beställare vara något problem som jag ser det. En annan grej, är ju hur stor risken är att skatteverket ens ska granska och jämföra faktura och leveransadress och känner ni er osäkra, ta hem den till företaget och skicka den sedan vidare till grafikern.
Polis_ttt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 00:00 #7
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 626
Citat:
Originally posted by totoo@May 27 2007, 22:26
dags att göra beställning snart... Ingen som har något mer att säga?
Kanske be någon Admin ta bort denna tråd innan någon från SKV vaknar?
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 00:36 #8
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
jag ska ju inte göra något brottsligt, om det vore brottsligt skulle jag inte göra det. Vad är det som är i farosonen? Det är ju firman som ska ha den - men inte på sin registrerade företagsadress. Men beställningen blev framflyttad nu ändå, så det är lugnt tills vidare.

Skatteverket är välkomna att göra en inventering å spana igenom vad de nu vill göra här - men jag vill inte tända röda lampor hos dem i onödan. Vad jag har förstått (men killen kan ju ha fel) så kan sådana här beställningar se väldigt illa ut (även om de är försvarbara rent juridiskt) och om sånt kan leda till extra problem what so ever så känns det bara väldigt onödigt. Jag vill att allt ska flyta på bra utan att skatteverket eller någon ska behöva bli oroliga att jag fifflar. En jag känner som också har firma fick regelbundna telefonsamtal med mysko frågor / kontroller från skatteverket då de inte litade på hans bokföring. Sen tröttnade han och skaffade en vettig ekonom som skötte hans papper - då blev skatteverket glada och slutade ringa. - Det är lite sånt jag vill undvika.

Tack iaf, fan vad skönt med ett ställe där man kan ställa lite företagsfrågor, för jag är fortfarande rätt grön... Det tar väl några år innan man kommer in i det.


Om skatteverket skulle hålla sina ögon här så är ju det bara bra, då kan de ju få göra lite nytta också för alla pengar vi ger dem!

Btw, är de hjälpsamma om man ringer etc? Jag menar, det finns ju rådgivningsfirmor (som jag bland annat redan betalar för) som kan svara på massor av sådana frågor - men gör skatteverket sånt också eller blir de bara irriterade? Har de så att säga en support/rådgivningsavdelning?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 00:54 #9
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
På ditt första inlägg lät det som att ditt företag ska köpa in en skärm, du lyfter momsen och din grafiker köper skärmen av dig "utan moms", därav min reaktion strax under första inlägget (jag ser annars ingen anledning att han själv köper sin skärm själv istället).

De flesta leverantörerna kan leverera till andra adresser, vanligen är det enklast om man betalar via banken direkt, har gjort så på Dustin ett otal gånger när prylar skall till serverhallen.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-28, 09:00 #10
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
mm, jag misstänkte att det lätt kan uppfattas så då det per definition är ungefär samma förfarande. Men han jobbar faktiskt med mig. Sen om skärmen används mycket privat gör inte mig något, och det borde inte göra skv något heller antar jag? Man kan ju förmånsbeskattas för t.ex. bilar å skit, men jag har ingen aning om var gränser går och har ingen direkt ork att studera det heller. Fan, det börjar verkligen bli dags att jag fixar en ekonom snart som tycker att sånt här är kul... Jäkla pina alltihop det där. Jag ringde nyss skatteverket och fick prata med kul folk iaf. Dom har ju faktiskt humor på det där stället, oväntat...

Aja, stort tack för hjälpen ska ni ha!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017