Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Indexera lösenordsskyddad site

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-12, 10:58 #11
Zlivver Zlivver är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Zlivver Zlivver är inte uppkopplad
Nykomling

Skulle också behöva veta.
Zlivver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-13, 12:23 #12
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2005
Well, det är egentligen bara att läsa av AGENT genom t ex $_SERVER (PHP) variablarna och ta reda på vad det är för besökare. Är det då en sökmotor så ger ni dom bara tillgång till siten, t ex sätter en session på dem som innebär att de är inloggade på ett konto och därmed kan de "spidra" sidan.
Men men, allt beror ju på hur man byggt upp siten, är det då som jag sa SESSION-baserat så är det ju bara
att skapa, t ex:
$_SESSION[SESSION]['uid'] = 1; // Guest account with read-only.

Lycka till.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-13, 17:23 #13
Danne Vendels avatar
Danne Vendel Danne Vendel är inte uppkopplad
Medlem

Medlem
Danne Vendels avatar

Citat:
Originally posted by xpat@May 11 2007, 11:15
Jepp, du kloakar. i.e. om en sökmotor besöker siten så ger du den ett konto som automatiskt loggas in.
Cloaking är väl att man inte serverar samma sidor till sökmotorn som man skickar ut till vanligt folk. Man matar spindlarna med mängder av anpassade sökord och -termer. Det har väl inget att göra med att släppa in en bot? Eller missförstår jag helt?

Dessutom: Om det handlar om "äkta" cloaking, dvs att ge olika sidor, så kan man räkna med att motorerna sparkar ut en direkt om dom kommer på det....
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-14, 03:04 #14
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Jag har funderat lite kring det här med cloaking och att släppa in bottar i forum och hur google kontrollerar det.

Det jag talar om är att om googlebot ibland gör dubbla besök - varav det ena inte är identifierat som googlebot. Jag vet inte om google jobbar så heller inte, men det går rykten om det. Om nu innehållet visar sig ha väsentliga skillnader, som t.ex. den ena får en forumstråd på varenda reqest och den andra får "du måste logga in" så kanske man kan bli bestraffad.

Även om syftet här är helt rent och ärligt så är det ju ändå i mina ögon ett smärre "fusk" som i mina ögon borde kunna bli bestraffat (framförallt om det hela sköts med automatik).

Så jag undrar då naturligtvis - ska man vara försiktig med automatisk inloggning för sökrobotar på sidor med medlemskrav?
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-16, 00:47 #15
vco-systemss avatar
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
vco-systems vco-systems är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
vco-systemss avatar

Reg.datum: Dec 2004
Är det bara jag som blir oerhört irriterad när man får upp sökresultat via tex. google där det kräver att man blir medlem på sidan för att kunna komma åt innehållet?
vco-systems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-16, 01:20 #16
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

nä, det suger faktiskt rätt rejält.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-16, 12:46 #17
Magnus500s avatar
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2007
Magnus500 Magnus500 är inte uppkopplad
Medlem
Magnus500s avatar

Reg.datum: May 2007
Citat:
Originally posted by totoo@May 14 2007, 03:04
Så jag undrar då naturligtvis - ska man vara försiktig med automatisk inloggning för sökrobotar på sidor med medlemskrav?
Jag tror inte det finns några risker just nu men det betyder ju inte att det inte kommer att dyka upp långsiktigt.
Magnus500 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-16, 19:31 #18
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by vco-systems@May 16 2007, 00:47
Är det bara jag som blir oerhört irriterad när man får upp sökresultat via tex. google där det kräver att man blir medlem på sidan för att kunna komma åt innehållet?
Håller helt med. Tycker det är rent ut sagt jävligt dålig stil.

Det är dock lite ok om de tillåter google att cacha sidan.
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-16, 22:56 #19
Danne Vendels avatar
Medlem

Medlem
Danne Vendels avatar

Citat:
Originally posted by totoo@May 14 2007, 03:04
Det jag talar om är att om googlebot ibland gör dubbla besök - varav det ena inte är identifierat som googlebot. Jag vet inte om google jobbar så heller inte, men det går rykten om det. Om nu innehållet visar sig ha väsentliga skillnader, som t.ex. den ena får en forumstråd på varenda reqest och den andra får "du måste logga in" så kanske man kan bli bestraffad.

Även om syftet här är helt rent och ärligt så är det ju ändå i mina ögon ett smärre "fusk" som i mina ögon borde kunna bli bestraffat (framförallt om det hela sköts med automatik).
Google kör med (bl.a.) två typer av bots, båda med namnet googlebot. Den första kommer nästan dagligen och kollar av om det finns nytt innehåll, nya länkar osv. Finns det, så ropar han på storebrorsan som kör sin runda 1-2 ggr/vecka. Storebrorsan har en större väska med sig och tar med all ny data från sajten till Googles källare där den lagras.

Man kan se skillnaden i brorsornas framfart ganska lätt. Båda två blir registrerade i sajtens besöksstatistik. Men det är bara storebrorsans besök som räknas av Google själv på deras "Webmaster Tools" (http://www.google.com/webmasters/).

Om man har ett konto där så står det när "googlebot" gjorde sitt senaste besök på sajten. Det kan ha varit 4-5 dagar sen. Men i sajtens egen statistik står det kanske att boten hälsade på för en dag sedan. Det beror alltså på att Google räknar storebrorsan, medan sajten räknar båda två.

----

Ja, risken är att Google märker diskrepansen och att du blir blockad av dom. jag vet inte hur stor den är, men skulle själv inte ens drömma om att göra det. Det beror väl lite på vilken typ av sajt det handlar om, men om den är beroende av sökmotorer (t.ex. en butik) så innebär en utfrysning en katastrof.
Danne Vendel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017