Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Tråkigt med domänhysterin..

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-05-04, 17:31 #21
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Många ggr så är domännamnet mkt viktigt. Ok att sidor som playahead och blocket funkar bra ändå, orsaken är dock inte för att de har så bra tjänster att det väger upp ett dåligt namn, utan att de rellade sin siterna i rätt tid, osv osv. Har du en bra ide och lite konkurrens, så kan man sälja vad skit som helst så att säga.

Men när konkurrensen hårdnar lite, vilket den tenderar att göra i väldigt högt tempo på nätet, så är det inte lika lätt att komma strosandes med ett "sakerpåvägen.eu" när en annan kille startar liknande tjänst med domänen bilar.se samtidigt. Det är en fråga om kredibilitet, och inte bara i googles ögon heller.

Det är en fråga om word of mouth dessutom, bilar.se är lätt att komma ihåg, den rekommenderas mellan vänner, det gör inte andra ovannämnda domän för man kommer inte ihåg den. Lägger man x antal kr/tid på att marknadsföra en sida som ingen kommer ihåg namnet på? det är nog rätt vanligt, det är lättare att satsa på en bra domän, säkrare.. "köp bil på bilar.se" köp bil på blablabla.se.. det är bortkastade pengar, speciellt vad off-webb marknadsf. anbelangar.

Jag tycker inte det är varken konstigt eller dåligt att domänhandeln existerar. Det spelar heller ingen roll om man tar 200 kr eller 3000 kr för att regga en domän, de bra kommer iaf att köpas direkt. man skulle kunna ha nån form av krav på att det ska ligga nåt vettigt på sidan, men å andra sidan, varför det? Det är inte första ggn jag hört "jag är kapitalist, men" ... imo så är det är just detta som är marknadskrafterna sammanfattat.. handlare köper, han behöver inte sälja, men kan om nån ger tillr betalt.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 18:38 #22
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar

Reg.datum: Nov 2006
jag måste hålla med grazzy i princip ordagrant. Jag tycker också att det är synd och både webbproducenter och konsumenter blir lidande av att bra material (domäner) blir inlåsta och oanvända. Det sätter stopp för bra tjänster...

Utan att ha gjort en vettig analys i vilka konsekvenser detta skulle ge så påstår jag att en domän gärna kunde få kosta 1000 kr istället. Då får man fan tänka sig för innan man köper 10 nya (vilket jag avslappnat gjorde senast i måndags)...
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 18:45 #23
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2005
Jag såg en rätt rolig sida förut, den hade ett ruskigt långt och krångligt domännamn vilket de som drev sidan använde till sin fördel genom att skriva något i stil med "Kom ihåg att bokmärka sidan för du kommer änså inte komma ihåg en så jäkla lång adress".

På tal om ingenting...
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 19:17 #24
Andreas771s avatar
Andreas771 Andreas771 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Andreas771 Andreas771 är inte uppkopplad
Medlem
Andreas771s avatar

Reg.datum: Sep 2005
Själv tycker jag att tex bilar.se, hus.se osv är rätt kassa.
Tror inte jag någonsin har kommit till en sådan sida då jag sökt på något.
Skriver heller inte in det direkt i adressfältet och chansar.

Dom där domänerna är bara värdefulla för domänhandlare. Ingen annan.

Men jag tackar inte nej till en om jag får en. :P
Andreas771 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 20:27 #25
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2006
Citat:
Originally posted by b_andersson@May 4 2007, 13:44
Jag tycker att man inte skall stirra sig blind på domännamnet om man skall lansera en tjänst, jag menar hur många av sveriges populäraste siter (t.ex hemnet, blocket, lunarstorm, tradera, passagen, pricerunner, playhead, osv) har ett "bra" domännamn?

Innehållet/tjänsten är alltid viktigare än domännamnet.

//Björn
Det Björn säger stämmer mycket bra. Inte stirra sig blind på namnet fokusera på innehållet/tjänsten.

Utifall inga permiumdomäner säljs till en för besökare bra tjänst utan står parkerad på cas ino .se kommer vi surfa annorlunda i framtiden. Kanske kommer det vara EN tjänst som guidar oss runt internet. Domänhandlare gräver själva sin grav.

Samtidigt är det tråkigt, i dagsläget, att väldigt många domäner som jag vill ha är upptagna, andra har ju med velat ha dem.

Det går att ifrågasätta hur man distribuerar domäner. Någon får rätt att använda en domän i oändlig framtid. (För en fast årskostnad som är försumbar, för 20 år, ca 3000 kr. Vilket blir väldigt mycket mindre i nuvärde om man räknar på det som en investering.)

Internet är nytt. Det är möjligt att jag t.ex. helt slutar surfa på grund av all skitinformation om det inte går att sovra.

Det är uppenbart att vi ändrar och kommer fortsätta ändra vårt beteende över hur vi surfar. Däribland tror jag att domännamnet i framtiden kommer vara irrelevant.
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 20:46 #26
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Wackerberg@May 4 2007, 20:27
Det är uppenbart att vi ändrar och kommer fortsätta ändra vårt beteende över hur vi surfar. Däribland tror jag att domännamnet i framtiden kommer vara irrelevant.
Jag håller med dig, det finns en uppenbar möjlighet att domänhandeln kommer att driva fram kommersiella alternativ för att navigera sig fram till relevant information. Jag tror visserligen inte att domännamnen försvinner i sig under en överskådlig tid men kommer att bli mer som telefonnummer idag, det blir smutt och coolt att ha bra domäner (jämför med **00000-nummer) men inte absolut avgörande för att bli nådd. Men vi hade nått dit ändå eftersom det inte är hållbart att bara kunna ha en pizzeriamilano.se när det finns en sådan i varje svensk stad. Lokalisering (dvs du kommer till din närmaste pizzeriamilano utifrån ip-nummer), röstigenkänning (är inte tangenbordet segt för de flesta att kommunicera med?) och hybridkommunikation av olika slag kanske förändrar spelreglerna. Kanske börjar vi se tecknen om ca 5-6 år? Premiumdomäner kommer säkerligen likt guldnummer att fortsätta vara attraktiva men domäner under toppdomäner kommer kanske att vara mindre viktiga för gemene man. Om nu inte ICANN, IIS och co väljer en alternativ strategi och släpper ut en flora av toppdomäner...
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-04, 20:48 #27
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag tycker att ett mycket större problem är hysterin kring patent. Man vågar ofta inte förverkliga en bra idé av rädsla för att inkräkta på något storföretags patent (som ligger och skräpar).
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-05, 01:58 #28
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Alla ska så klart ha råd med en domän – utan att det kostar honom skjortan. Samtidigt så är det enormt enerverande när företag köper upp 1000tals domännamn och lägger upp skräpannonser på dem. Lösningen enligt mig skulle vara att höja priset markant på domäner (kanske 1000 kr?). Sedan får varje person eller företag 90 % rabatt på den första domänen som inhandlas. Man uppger bara person- eller organisationsnummer vid registreringen och så vet iss direkt om man köper sin första, andra eller tredje domän. Visst kan man använda sin systers personnummer nästa gång man reggar en domän och på så vis utnyttja rabatten flera gånger om, men det förhindrar i alla fall massregisteringar i stor skala. Det hela skulle i förlängningen leda till fler lediga domäner och en högre kvalité på Internet.

Hade jag en massa bra domäner så skulle jag dock tycka att allt var bra som det är idag. Så kanske är det bara lite avundsjuka från min sida, eftersom jag aldrig kommit över några riktigt bra premiumdomäner. För min del så känns det med domänerna som det gjorde när jag var liten och samlade på Garbage Pail Kids (samlarkort). Alla de bra korten ingick i Edition1 och de gick inte längre att köpa i affären. När jag började samla så var det Edition5 (tror jag) som såldes i butikerna. Jag var helt enkelt för sent ute med mitt intresse. Det grämde jag mig mycket över som liten. Och nu sitter jag här som vuxen och känner exakt samma sak igen .
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 17:06 #29
Lumpy Lumpy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Lumpy Lumpy är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2007
Sista chansen att få ett bra domännamn ( jag fick plasma och kuvert.se) var i sommras -06, innan 7 av dem 10 snapbackombuden jag använda slutade med förhandsregistreringar. Bara dem som är mutade av Gluck finns kvar och därmed är alla chanser till att få ett bra domännamn borta som en fis i vinden.
Lumpy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-05-12, 20:45 #30
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Lumpy@May 12 2007, 17:06
Sista chansen att få ett bra domännamn ( jag fick plasma och kuvert.se) var i sommras -06, innan 7 av dem 10 snapbackombuden jag använda slutade med förhandsregistreringar. Bara dem som är mutade av Gluck finns kvar och därmed är alla chanser till att få ett bra domännamn borta som en fis i vinden.
Det är väl delvis så att en del av de ombud som slutat med att snapbacka åt kreti och pleti numera gör det åt Gluck. Inte för att jag med min tunna plånbok är så glad över det, men marknaden är fri och vill Gluck betala ett femsiffrigt belopp för en snapback så står det dem fritt. Det som är allvarligare är väl att det frestar ombuden att tänja på reglerna för att komma först i kön och det sätter faktiskt rättvisan ur spel. Om jag hittar ett ombud och Gluck har 99 stycken så ska jag ha en chans på hundra - men så ser verkligheten inte ut.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017