Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Äckligt dyr namnregistrerare

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-04-23, 14:47 #11
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
En smart affärside!

Och många tycker säkert detta är en mycket bra service, inget krångel!

Prissättningen är väl marknadsmässig för den servicen kunden erhåller, många tackar säkert för "påminnelsen" om att registrera.

WN
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 16:21 #12
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Citat:
Originally posted by -Mario@Apr 23 2004, 00:58
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
Kan tillägga till diskussionen att i samband med företagsregistrering görs utskick per post med erbjudande om att man borde skydda sitt namn även på Internet, i form av att man ska köpa ett domännamn.. från Internet.se givetvis. ser väldigt proffsigt ut, nästan som om PRV själva kunde skickat det *
Skickar PRV med erbjudandet? då man registrerar företag?

Var kanske lite otydligt. nej, det är alltså precis som Jocke skrev ovan. Ett brev som skickas ut från Internet.se. Brevet kom i det fall jag känner till, samma dag som registreringsbeviset.

Antar att Internet.se har koll på vilka nyregistreringar som görs och på så sätt väljer ut vilka de vill delge information om sin tjänst...
Internet och it-norr.se m.fl. köper in register från PRV, så håller de koll
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-04-23, 17:27 #13
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
tycker också det är väldigt förutseende att använda sig av de registren. skulle vara mer förvånad om ingen tog tillfället i akt. är ju ändå en form av service de erbjuder för de nystartade företagen.

att priserna för domänerna är högre än genomsnittet ju ganska förståeligt iomed att de också har ökade kostnader i form av ev. inköp av registren och just marknadsföringen (utskicken).
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-26, 04:02 #14
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Citat:
Originally posted by marcuss@Apr 23 2004, 14:27
att priserna för domänerna är högre än genomsnittet ju ganska förståeligt iomed att de också har ökade kostnader i form av ev. inköp av registren och just marknadsföringen (utskicken).
Jag satt i två dagar under Kristihimmelsfärdshelgen och surfade runt på nästan alla ombuds hemsidor (totalt 301 stycken) för att just bilda mig en uppfattning om vilka prisintervall som är vanligast förekommande, räkna ut genomsnittspriset för registrering av en .se-domän m.m.

Eftersom det är min subjektiva egen finansierade undersökning och jag själv registrerar .se-domäner som ombud så kanske det inte är av intresse eller av nytta för forumet (då undersökningens trovärdighet kan ifrågasättas)? I den sammanställning som jag gjort nämns inga namn på olika ombud så det blir inget peka finger eller skitsnack utan i så fall endast siffror.
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-26, 04:16 #15
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Larsson
Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
att priserna för domänerna är högre än genomsnittet *ju ganska förståeligt iomed att de också har ökade kostnader i form av ev. inköp av registren och just marknadsföringen (utskicken).
Jag satt i två dagar under Kristihimmelsfärdshelgen och surfade runt på nästan alla ombuds hemsidor (totalt 301 stycken) för att just bilda mig en uppfattning om vilka prisintervall som är vanligast förekommande, räkna ut genomsnittspriset för registrering av en .se-domän m.m.

Eftersom det är min subjektiva egen finansierade undersökning och jag själv registrerar .se-domäner som ombud så kanske det inte är av intresse eller av nytta för forumet (då undersökningens trovärdighet kan ifrågasättas)? I den sammanställning som jag gjort nämns inga namn på olika ombud så det blir inget peka finger eller skitsnack utan i så fall endast siffror.
jodå, jag är intresserad av den iaf. man kan ju alltid väga in under vilka förutsättningar den är utförd på, till den grad det är nödvändigt
vill du inte skriva ut något här så kan du gärna skicka ett PM till mig.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-26, 05:37 #16
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Sånt där är alltid rolig läsning, posta gärna hit eller PMa mig också
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-05-27, 22:20 #17
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Henrik Larsson Henrik Larsson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 470
Av de 301 stycken ombud, som hade en hemsida som vid genomförandet av min undersökning även var åtkomlig, gick det inte att hos 159 stycken (53%) hitta någon information om vad för pris de tog för att registrera en .se-domän. Av dessa 159 stycken ombud gick det att hos 136 stycken inte hitta någon eller mycket lite information om att de var ombud och att det gick att registrera .se-domäner via dem.

Det ska ju egentligen inte jag, eller för den delen andra ombud med en hemsida där pris anges, vara missnöjda över eftersom det ökar de egna chanserna (om man ska stirra sig blint på att tjäna pengar), men bristen på information gör det ju tvyärr inte precis lättare för en som aldrig tidigare registrerat en .se-domän. Det vill säga att utgå från ombudslistan och i nästan hälften av fallen hamna på en hemsida där det inte står något eller mycket begränsat om vad det kostar och hur en registrering går till. Det kan även resultera i en motsatt effekt och att den, som inte hittar det den söker efter, istället ser sig om efter ett domännamn under en annan toppdomän eller rent av hoppar över det där med domännamn helt och hållet.

Följande är alltså baserat på de 142 stycken ombud (47%) som på respektive hemsida uppgav ett pris för en fristående registrering av en .se-domän. Procenttalet är ungefärligt och visar mängden ombud inom respektive prisintervall. I prisintervallerna ingår första årsavgiften. Hos vissa ingår det även URL-/webb-forwarding och liknande vars del av det totala priset inte var möjligt att uppskatta.

11% - Upp till 300 kr
27% - 301-500 kr
25% - 501-700 kr
19% - 701-900 kr
9% - 901-1100 kr
3% - 1101-1300 kr
4% - 1301-1500 kr
2% - 1501 kr och uppåt

Det genomsnittliga priset för registrering av en .se-domän var 669 kr exkl. moms (inkl. första årsavgiften).

( Reservation för att jag kan ha omedvetet eller på grund av ouppmärksamhet gjort fel under undersökningens genomförande och sammanställning. )
Henrik Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017