Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Säkerhet och bedrägerier

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-27, 11:26 #1
C.Johansson C.Johansson är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2007
Nykomling

Tänkte dela med lite erfarenheter ifall det finns intresse. Bedrägerier ökar i takt med försäljning och speciellt vid varor som enkelt kan säljas vidare på t.ex. blocket.se. Jag har några tips och några scenarior som förhoppningsvis kan hjälpa några.

Vanliga bedrägerier
1. Stulna kreditkort. Både utländska och Svenska. Observera att man får stå för hela kostnaden själv. Banken täcker bara upp kunden och inte den som säljer varan. Det är Visa/MasterCard som avgör vem som har rätt ifall det är ett kort ifrån dem. Ännu farligare är stulna svenska kreditkort och i några fall kan t.ex. SAFS stoppa det. Har du dessutom mindre omsättning på kort så blir bedrägeriandelen ganska hög och fortsätter det så säger Visa/MasterCard stopp och nekar ditt företag att sälja. Det står oftast i det finstilta på inlösenavtalet. Det är alltid du som ska visa med köpkvitto etc. att det är rätt köpare.

2. Bestrider fakturan. Du har levererat en vara och den är ej betald. Fakturan går till inkasso, kronofogden och i det läget som bestrider kunden fakturan och säger att de har betalt. De har ingen skyldighet att visa kvitto utan då måste säljaren starta en rättegång och är beloppet under 5000 kr går det under en regel att varje part måste själv stå för alla rättegångskostnader även om man vinner målet. Att dra igång ett sådant ärende kostar ca. 8 000 kr och kan kosta upp till 10 000 kr. Vad ska man då göra när kunden är skyldig typ 1 500 kr? Visa att man står för sin sak och förlorar 6-7k eller släppa fakturan? Observera att i det läget kan inte bolag som köper din faktura hjälpa dig eftersom dom bestrider ärendet och då får du ta tag i det själv.

3. Bolagsköp. Bedragare köper bra bolag och i övergångsperioden när de har bytt ägare så finns inget registrerat hos kreditupplysningsbolagen förrän bolagsverket har uppdaterat sina register vilket tar 3-4 veckor. Ett tips här kan vara att i kreditupplysning kollar efter ändringar i bolagsordningen.

4. Fakturaköp till äldre personer. Vanligt är att yngre människor utnyttjar sin mormor, farmor etc för att de blir kreditgodkända och sedan är det näst intill omöjligt att dra in en sådan fordran eller så dör de t.om. och man får begära bouppteckning och där är varorna borta helt plötsligt.

Säkerhet
1. Spärra alla utländska kort och även ifall de beställer utanför Sverige med svenskt kort
2. Går de ej igenom kreditkollen, leverera aldrig även om dom låter trevliga
3. Aktivera SAFS eller motsvarighet som Samport har. Den varnar även ifall någon handlar väldigt mycket på ett kort inom en kort tid. Aktivera även detta i kreditupplysningsmallar.
4. Aktivera kreditmallar som kollar efter ifall de har tappat sitt ID, utvandrat, fast inkomst (högre än bidrag) etc.

Lärdomar
1. Varje faktura ska gå direkt till kronofogden så att de får betalningsanmärkningar för om man inte går hela vägen så blir en annan e-handlare drabbad. Alla ärenden ska gå så långt som möjligt.

2. Analysera i e-butiken återkommande köp av en person även om det är mindre belopp.

3. Kontrollera ifall åldern verkar väldigt gammal för att handla. Misstänkt bedrägeri.

4. Polisanmäl alla bedrägerier tillslut får förhoppningsvis Polisen fast alla eller kan hitta mönster bland alla. Bara att skicka ett fax direkt till Polisen så är det klart. Inget jobb alls.

5. Analysera företagsnamn som inte ser konstiga ut t.ex. något med trädgård i företagsnamnet och de beställer en 42 TV. Kontrollera alla adresser, personer och kreditupplysningar.

6. Ring alltid upp alla som har obetald faktura och förklara för dem att ärendet går till kronofogden. Många blir oftast rädda för kronofogden om det inte är sådana som inte är rädda för kronofogden men dom borde inte gått igenom kreditmallen, eller hur?
C.Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 15:34 #2
Amos Amos är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2006
Medlem

Själv accepterar jag bara förskottsbetalning/postförskott så är problemet ur världen.
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 16:03 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Amos@Apr 27 2007, 15:34
Själv accepterar jag bara förskottsbetalning/postförskott så är problemet ur världen.
Postförskott är det betalningsalternativet som dras med störst problem och är dyrast. Så jag förstår inte hur du löser problem genom att välja bort de två bra alternativen

Edit: Skrivfel
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 17:14 #4
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Varje faktura skall gå direkt till kronofogden? Hårt, ingen påminnelse och ingen kontroll av felaktigheter?

Du kommer åka på badwill för det beteendet.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 17:52 #5
Nykomling

Nykomling

Självklart är det påminnelser innan!! Bara det att efter alla påminnelser så ska det gå vidare. Jag förklarade inte allt i detalj =)
C.Johansson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-27, 21:42 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Apr 27 2007, 16:03
Postförskott är det betalningsalternativet som dras med störst problem och är dyrast. Så jag förstår inte hur du löser problem genom att välja bort de två bra alternativen

Edit: Skrivfel
Jag antar att du syftar på outlösta paket.
Kanske har haft tur men jag har inte drabbats av det ännu.

Är dock medveten om risken, därför skyltar jag inte med att jag erbjuder postförskott utan enbart förskottsbetalning. Postförskott erbjudes endast på begäran.

Vad säger ni, hur stor del av era postförskott löses inte ut?
Amos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-28, 09:45 #7
Mickees avatar
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2006
Mickee Mickee är inte uppkopplad
Flitig postare
Mickees avatar

Reg.datum: Jan 2006
Ännu värre brukar bussgodsleveranserna vara pga att dom tar längre tid.. brukar ringa kunden om det är köp över 4k och fråga om dom ska ha varorna och hur dom vill ha dom skickade. Har tillämpat förskottsbetalning i enstaka fall. Har fått in bättre rutiner nu det senaste med orderbekräftelser (per mail/telefon) osv och det känns i allafall som att kunden "är mer tvingad" att hämta ut grejerna då. Doc kså finns det alltid personer som verkar "försvinna".

Har åkt på 2-3 blåsningar med "vill betala mot faktura" och har sagt helt stop för detta innan jag hittar någon bättre lösning..

Tar idagsläget inte betalning med kort då jag oftast måste räkna ut frakten manuellt... håller på med en lösning för det men det tar tid.

det är lite småsynd att dhl bara tar upp till 5k.. hoppas det blir ändring på detta nu när dom ska öppna 500-600 utlämningställen (7eleven + presbyrån är några av ställena jag hört som ska bli ombud) (deras målsättning var tydligen att öppna fler utlämningsställen än vad bussgods har). Dom brukar ha schysta priser på lite större paket och så kommer dom och hämtar vilket bussgods inte gör här.

Sen förrsten vad gör posten med paketen? 1/10 är ju totalt misshandlade när dom kommer fram..
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 09:34 #8
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Kocken Kocken är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Citat:
Originally posted by Mickee@Apr 28 2007, 09:45

Sen förrsten vad gör posten med paketen? 1/10 är ju totalt misshandlade när dom kommer fram..
Ja man kan undra det, de har till och med krossat en stekpanna! som vi skickade med dem. Hur lyckas man med det tro.
Kocken är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 10:26 #9
Unispels avatar
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Unispel Unispel är inte uppkopplad
Medlem
Unispels avatar

Reg.datum: Jun 2006
Angående posten så är min erfarenhet att de tar hand om försändelser bättre än övriga leverantörer av brev- och pakettjänster.
Unispel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-29, 19:29 #10
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...=24&t=3490&s=wn
Citat:
- Signaturer får enbart innehålla ren text, inga webbadresser i form av länkar, det är OK med hemsideadress i formen "domän.xx" utan http://.

Citat:
5. Analysera företagsnamn som inte ser konstiga ut t.ex. något med trädgård i företagsnamnet och de beställer en 42 TV. Kontrollera alla adresser, personer och kreditupplysningar.
Är det inte bättre att kolla upp de som ser konstiga ut and de som inte gör det?
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017