FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Skall bygga en 1U webserver som kommer att driva en websida med en del trafik, den kommer streama tv och ha kanske runt 1000 unika besökare per dag.
Jag är väldigt nollställd när det gäller till att bygga en server i form av 1U men har läst till mig att Chieftec har UNC-110S-B som skall fungera bra som chassi. Det kommer krävas en del utrymme på servern så jag tänkte mig en 500 gig Samsung Spinpoint SATA 16mb. Eller skall man ha två stycken för att spegla som backup? Skall man ha en separat disk för operativet eller kvittar det? Det som jag är mest osäker på är vilken typ av moderkort, minne samt cpu som passar i ett 1U-chassi? Nätagg, vad ska man satsa på där? Har ingen enorm budget så gärna nåt prisvärt! När det gäller OS skall jag köra Windows, fungerar det lika bra med Windows Vista Ultimate OEM (För ~1900) som Windows 2003 server? Samtliga tips och synpunkter uppskattas! Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag överlämnar byggandet till dom som kan det här, men när det gäller operativsystem så kan jag säga att Windows Vista har liksom 2K Pro och XP Pro en begränsning i IIS.
Du kan lika gärna köpa Windows 2003 Small Business Server eller Windows 2003 Web Edition. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Chieftech-chassina rent ut sagt suger när det gäller att få bra kylning i dom, jag har en hel hög i garderoben jag inte använder just p.g.a. detta.
Ska du meka själv, kör hellre 2u, då har du mer att lattja med gällande fläktar och liknande. Samt, när det gäller chieftech-chassina så passar inte de nya moderkorten med stående ljudutgångar, måste vara liggande och dom är ytterst svåra att få tag på, annars måste du börja löda bort kontakter så det ska få plats. Osäker om dom gjort om chassina, men jag har inte sett någon ändring ännu. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för synpunkterna!
Då var det avgjort med att det blir en Windows 2003 Web Edition licens att lägga i kundvagnen iaf. När det gäller Chassi så kör jag helst på 1U då jag fått intrycket när jag kollat runt att det blir billigare att hosta en sådan. Har du något annat tips på chassi Decibel? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tänkte bara fråga varför du ska bygga själv? Finns billiga 1u burkar på tex mullet.se och det sparar dig allt problem med kylning och liknande.
Mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bygg inte själv. Jag kan inte se någon anledning till det. Köp en färdig supermicro, det kostar förmodligen inte mer. Eller kika ännu hellre på HP eller Dell.
Ska du trots allt ändå bygga själv, så köp en 2U-låda. Kylningen är svår att få till i små lådor
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Köp färdig server om du inte har en massa hårdvara redan liggandes.
Men av din post att döma så verkar du inte ha det. Köpt en Dell 860 kostar mellan 10-15.000:- inkl. moms och frakt. Du kommer inte ångra dig. Har svårt att se hur mullet.se skulle vara billiga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Har iaf genom era tips kommit fram till att jag köper en färdigbyggd. Jag kommer som sagt köra en site med kanske 1000 unika per dag men vill gärna dimensionera upp den så den kanske klarar 3000 och det kommer dra en del trafik och krävas hd. Jag har ingen större koll på hur mycket cpu/minne/hd som krävs men tror ni en Intel Core 2 Duo med 1024 i ram och 2 stycken 500gb 16mb cache diskar skulle funka? En polare tipsade om att ha 2 stycken 500 och spegla så man inte förlorar allt om en disk går sönder. Låter det som ett klokt val i form av cpu/minne/hd? Stort tack hittils för alla värdefulla tips och råd! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Tack för tipset nu är jag nästan på det klara med vad som skall köpas in!
Är det stor skillnad kvalitetsmässigt på om man köper en server från Dell eller en från tex Mullet? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|