Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stor hemsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-20, 11:58 #1
TheOne TheOne är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2007
Banned

Hejsan!

Jag har en liten fråga anngående byggnad av en ganska stor hemsida. Jag har ett projekt där vi vill att våra medlemmar ska kunna pressentera sig själva och sitt CV på en eggen profil sida. Lite som "my space & Lunarstorm" fast inom helt andra kategorier. Sidan kommer att vara Internationell och kommer 100% att få en väldigt många besökare som kommer lägga upp sig. Sidan kommer att marknadsföra sig själv till stor del och dessutom kommer tjänsten att vara till stor del gratis för alla som lägger upp sig.

Det finns planer att ta betalt för vissa tjänster.
Men frågan är denna:

På ett ungefär vad kostar det att bygga en sida där annvändaren får ett eget utrymme att pressentera sig själv med text och bilder. Tanken är att det kommer vara ett litet galleri med ca 4-5 bilder för varje person.
Jag har ju inga stora summor att lägga på en sådan sida. Vissa säger att vi pratar om minst 100-200 tusen kronor.

Vissa föreslår att jag ska finna en partner och som kan bygga en sådan sajt och sedan jobba med honom.
Jag har ingen erfarenhet av att bygga sidor eller vad dessa skulle kosta. Ideen är en enligt mig och andra "klockren".

Sidan kommer att generera VÄLDIGT mycket besök!
detta är 100% säkert.

Någon som vet lite om priser för en sådan sida?

Tacksam för svar!
fråga gärna om ni undrar över något.

/Kevin
TheOne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 12:15 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
Har WN som tidsfördriv

alltså..

ingen möjlighet att skicka meddelanden till varandra.. gästböcker, klotterplank etc utan bara en sida med profil, cv och foton?

för om du ska ha med det jag listade nyss så är det ju helt enkelt en community vi pratar om
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 12:32 #3
Banned

Banned

Citat:
Originally posted by melin@Apr 20 2007, 12:15
alltså..

ingen möjlighet att skicka meddelanden till varandra.. gästböcker, klotterplank etc utan bara en sida med profil, cv och foton?

för om du ska ha med det jag listade nyss så är det ju helt enkelt en community vi pratar om
Nej inget mellan medlemmarna.
Utan bara en egen sida där dom kan skriva om sig själva med lite text och sedan kunna lägga upp bilder.
Inget sätt för medlemmarna att kunna skicka privat meddelanden eller liknande till varandra. inte heller klotterplank eller dom andra kategorierna du listade

/Kevin
Oläst 2007-04-20, 12:44 #4
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Mycket flitig postare

Borde väl inte vara några jättestora problem att arbeta fram en sådan sida. Nog för att funktionerna inte är jättespecificerade men de låter som om de är ganska enkla. Svårigheten ligger då snarare i att fixa hög säkerhet (om det är nödvändigt) och optimera sidan (Optimering kan verkligen löna sig i form av minskade serverkostnader om sidan nu garanterat kommer få "väldigt" mycket besökare)

Har du inga pengar att röra dig med så är en partner väl den enda egentliga uppstartslösningen. Har du pengar att investera och tror mycket på idén kan det ju vara idé att anlita någon (slutar troligen runt dina siffror) alternativt försöka starta upp ett bolag och anställa någon som är villig att arbeta intensivt under någon månad för att sedan sköta underhållet i en lite varligare takt. På så sätt får du behålla så stor del av kakan själv om det lyckas men du tar samtidigt en viss risk.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 13:09 #5
Banned

Banned

Kommer det inte att krävas en gigantisk data bank.
det är viktigt att man ska kunna söka på sidan i form av : åldrar / kategorier/ personer.
det är viktigt att sidan är lätt och smidig samt snyggt designad. jag har fått en del PM och alla säger så olika. jag tror stenhårt på ideen eftersom den är "unik" inom sin kategori och dessutom vänder sig till alla sorters människor inom denna kategori.

är tacksam för alla era svar! Tack
Oläst 2007-04-20, 13:21 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

det är alltså en sida som ska användas av personer som vill skicka sin CV etc till olika arbetsgivare genom att:

"Här är min cv: www.mincv.se/melin" ? eller har jag fattat fel? :P
Oläst 2007-04-20, 13:36 #7
Banned

Banned

Citat:
Originally posted by melin@Apr 20 2007, 13:21
det är alltså en sida som ska användas av personer som vill skicka sin CV etc till olika arbetsgivare genom att:

"Här är min cv: www.mincv.se/melin" ? eller har jag fattat fel? :P
Inte riktigt men inte långt därifrån.
detta är inriktat på en "kategori" men där arbetsgivarna betalar för att komma i kontakt med dessa personer.
vill inte avslöja allt.. *ler*
Oläst 2007-04-20, 13:56 #8
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Gigantisk vet jag inte. Databaser tar ju väldigt sällan gigantisk plats. Vad du däremot bör tänka på är att en sida som ska ha många användare och avancerade sökfunktioner som levererar resultat snabbt kommer kräva lite av servrarna.

"Alla säger så olika" om vad?

Faktum är att du varit väldigt ospecifik. Jag förstår om det kan vara svårt att specificera om du inte är insatt men det innebär också att våra svar kommer spänna över ett större spektrum. Att folk ger dig olika svar i en forumtråd som denna får du ju också räkna med och själv väga olika svar mot varandra.

Några tips:
Specificera din uppstartsbuget, hur mycket kan du skaka fram?
Specificera vad du menar med väldigt mycket besökare? Antal?
Försök, utan att avslöja för mycket, specificera vilka funktioner du planerar att ha på sidan.

Det är några tips, för att ge dig ett fullgott svar hade jag gärna sett att du specificerade t.ex. målgrupp men jag förstår att du vill hålla din idé för dig själv. Om du inte redan har plintat ner en affärsplan så kan det vara idé att göra det. Arbetet med en affärsplan kan ge dig förslag på information som du sedan kan använda för att specificera dig ytterligare.
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-20, 13:56 #9
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

hursom.. så är det ju inga krångligheter och borde inte springa iväg så ofantligt i pris ..
Oläst 2007-04-20, 14:32 #10
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Jag tror jag fattar vad du vill göra. Vad har leverantörerna sagt om att de är så dyra/billiga i jämförelse med de andra du frågat? Finns säkert skäl för det.
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017