FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Detta är en sak jag har stört mig på lite smått under det typ året som jag har använt google sitemaps och för den delen hela webmaster central.
På första sidan när man kollar in en av sina anslutna siter så ser man en text som just nu för mig är t.ex. "Googlebot last successfully accessed your home page on Apr 5, 2007." Denna snackar ju totalgoja, och det retar jag mig på. ![]() Jag har fått nya sidor indexerade idag, och jag vet av erfarenhet (vet och vet... antar iaf) att google även inte imorgon kommer uppdatera denna text, säkerligen inte dagen efter det heller... Det är mycket rimligt att det om en vecka står att senaste indexeringen var den 13e. Sånt har hänt ett flertal gånger förr. Är det på samma sätt för er? Ligger den en till två veckor efter? Det kanske bara är såhär när man har haft en site som bara har besökts typ var tioende dag (men nu ökar det kraftigt, precis som mina besökarantal etc) pga att siten typ har öppnat först nu. Men som sagt, är det lika för er eller talar den sanning? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Google har ju en hel del saker som ska samordnas, med enormt många datorer och kluster. Ena handen vet inte alltid vad den andre gör.
Det är nog därför de har lite svårt för att uppdatera det i realtid. Antar att Webmaster central kollar av Googlebots statistik med bestämda intervall och uppdaterar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men i mina ögon är denna rapport ganska dålig om den inte är rätt aktuell. Man ska ju ha en ganska inaktiv site för att denna fördröjning inte ska göra något. Jag vill ju veta när google har hittat in på min site... Ännu hellre, jag vill veta när google har indexerat nytt och förändrat material.
Jag kan ju se i min besökarstatistik när google har vart inne, men även denna information är imho ganska värdelöst, för jag har typ alltid haft googlebot-träffar varje dag, men nya indexeringar har inte gjorts mer än varannan vecka för det. Jag antar att roboten är inne å hämtar info som sedan processas på annat håll - men det är ju inte den infon jag egentligen vill ha - jag vill ju veta när det blir framsteg på indexeringsfronten. Det kanske bara är jag som är gnällig och bortskämd, men jag vore jäkligt tacksam om information om "senast uppdaterad" faktiskt kommer när den blev senast uppdaterad och inte två veckor efter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns fler olika google bots med olika uppgifter. Alla hämtar inte material för indexering varje gång.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Men det är lika för alla? Jag tänkte mest om google behandlar mig med lite extra låg prio pga den låga aktiviteten kring hela webbplatsen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nej, det är inte lika för alla. Sajter som rankar bra besöks och indexeras oftare och sajter som uppdaterar sitt material besöks och indexeras oftare, generellt sett. Om du har en webbplats med låg aktivitet som inte rankar bra så får blir det lite mer sparsamma besök. De tider du anger är på inget sätt ovanliga.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
jojo, det vet jag också - men mitt problem är inte att jag besöks sällan - utan att besöken registreras två veckor efter och inte samma dag.
Det var bara det jag ville veta - om folk med mer aktiva siter får högre prio på rapporteringen. Men tack iaf ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|