FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För några dagar sedan fick jag ett spam från ett svenskt företag. Det fick mig att skriva till konsumentverket om vem som kan aggera mot företaget. Idag fick jag följande svar:
"bestämmelserna om spam finns i marknadsföringslagen (MFL). Reglerna om vem som får väcka talan om förbud mot en viss marknadsföring finns i 38 §. Talan kan väckas av KO, berörd näringsidkare eller sammanslutning av konsumenter, näringsidkare eller löntagare. Vad gäller skadestånd finns reglerna i 29 §. Du kan själv väcka talan vid Stockholms tingsrätt men du måste styrka företagets överträdelse av reglerna i MFL, den ekonomiska skada du lidit och sambandet mellan överträdelsen och skadan. Enligt MFL 50 § är rättegångsbalkens regler om dispositiva tvistemål är tillämpliga i mål om skadestånd." Jag kan tydligen stämma detta företag. Jag får ta och skriva till spammaren och fråga dem vilken åtgärd de tycker att jag ska vidta. Hur mycket skada tycker ni att ni lider av när ni får spam? Hur värderas det ekonomiskt och för den delen psykist? Helt klart blir jag förbannad och det stör mig i min produktion. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Kan man bara få ett rättsfall där någon blir fälld så är det en bra början. Om man bara får en 100-lapp spelar ingen roll utan får man en fällning så kan 10000 andra kliva på och också få en 100-lapp. Då blev det mycket pengar för spammarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Om du går ut med vilket företag det rör sig om så skulle man kanske kunna gå ihop flera stycken i en grupptalan (eller vad kallas det?). Jag gissar på att det är fler som fått mailet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
grupptalan är väl inte effektivare än vanlig "talan"
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Varför inte namnge företaget som spammar, leta rätt på lite privatpersoner eller enskilda firmor som är drabbade och nyttja wn-effekten samtidigt som en anmälan? Wn-effekten har ju stoppat företag som spammar tidigare. Det är ju inte heller förbjudet att spamma tillbaka, också en metod som funkar om du har en smtp som tillåter
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Här är deras hemsida: wingms.se
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Kan man kräva tiden extra det tar för stämmningen med? Så om det tar 1 minut tar bort spamet medan flera veckor hålla på med stämmningen så kan man kräva typ 100 tusen för den tiden med?
Sedan så är det inte det enstaka mailet som blir problemet utan det stora antalet som kommer. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|