FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Administratör
|
Hade jag skrivit en spider hade jag lärt den uppfatta adresser med så mycket tänkbar kodning som möjligt. [email protected] med mera. Just för att dessa adresser mest troligt inte har speciellt mycket spam och är därmed värdefulla. Tänk att scanna php.net manualen. wops så har vi några tusen förhoppningsvis rätt ostörda epostadresser till folk med intresset/jobbet php.
Så vill man slippa spam är väl det ultima att generera en bild och inte länka mailto på något vis, eller en postform där servern skickar mailet.
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Så här brukar jag skriva numera (växelvis med grafiklänkar)
namn @ domän.com - utan mellanslag vid "@" - SPAM = Nej tack! eller n a m n @ d o m ä n . c o m utan alla mellanslag - SPAM = Nej tack! Är det en säker metod? Det där med grafiklänkar kanske är osäkert - det fruktar jag med tanke på det system som AltaVista körde.. Ni kanske har testat att anmäla gratis 5 URL:er (vilket funkade till för ett tag sedan) då fick man en framslumpad grafikbild med gemener och versaler från olika typsnitt blandade huller om buller, vissa tecken stog snett på raden, dessa måste man tolka och skriva i korrekt som engångskod jämte sin anmälan, visst måste det varit för att förvilla ngn slags robot? (Usch vad det är vidrigt att behöva vara så garderande bara för att vissa vill förstöra för andra för att tjäna lite pengar... Tvi - vilken värld vi lever i... s ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
ImageMagick (eller möjligen GD) tillsammans med mod_rewrite blir snyggt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
men hur det såg ut för en som ville anmäla sig hos AltaVista var att man fick sig tilldelat en märklig grafisk bild osv. som jag försökt beskriva ovan.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
AltaVista? Du menar inte hotmail?
Systemet är ju för att förhindra automatiserade mailkontoregistreringar, därav den OCR skyddade grafiska "plattan" med streck och krumelurer... =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Medlem
|
nej - jag menar faktiskt AltaVista
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | ||
|
|||
Medlem
|
För att stödja mistress:
Jag kommer också ihåg något om en bild med slumpvisa bokstäver i slumpvisa typsnitt hos någon av sökmotorerna i samband med att man registrerade sidor. Man fick läsa vad som stod och sedan mata in det i ett fält. Och ja det föreföll vara en metod för att förhindra automatisk inläsning av koderna. Själv är jag stark anhängare till metoden att använda formulär istället för att visa emailadresser. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |||
|
||||
Nykomling
|
Utan att vara insatt i hur dessa adressknyckarprogram fungerar och utan att ha givit det speciellt mycket eftertanke, så kom jag o tänka på något...
...om man "renderar" mailadressen via javascript först när någon klickar på länken, t ex: Maillänk Gissar att programmen letar efter "mailto" eller "@" och tar det som står i anslutning till dessa... och då borde väl detta vara safe? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag funderade på precis det här idag och tänkte att man kanske skulle kunna använda Flash. Nån Flashhöjdare där ute som kan bekräfta om man kan ange en parameter till en flash (som då skulle innehålla en bakvänd epostadress t ex) eller om man enkelt kan gå in i flashbinären och byta ut en malltext mot epostadressen man vill ha?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|