Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

4 frågor om domäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-04-01, 22:54 #1
btngs avatar
btng btng är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2007
Flitig postare
btngs avatar

Har några frågor som jag behöver ha svar på.

1. Kan en icke svensk medborgare registrera en .SE domän? Hur isf?

2. När en sida erbjuder anonym domänregistrering, hur anonym är den då egentligen? Vad händer om en myndighet vill ha info?

3. Kan man regga en .NU domän helt anonymt?

4. För vilka domäner kan man regga ett domännamn som innehåller åäö? Vill nämligen regga en .NET domän men åäö men jag hittar inte vart.

Vore tacksam om någon kunde räta ut mina frågetecken..
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-01, 22:59 #2
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
krille83 krille83 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
1: Som jag har förstått det, ja det kan man. Går väl på Loopia?

4: Loopia verkar kunna göra det.

(Nej, jag har absolut inget med Loopia att göra )
krille83 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-02, 13:55 #3
EmilIsbergs avatar
EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem

EmilIsberg EmilIsberg är inte uppkopplad
Medlem
EmilIsbergs avatar

1. En person som inte är svensk medborgare kan registrera en .se-domän om de i övrigt uppfyller II-stiftelsens villkor (http://www.iis.se/pdf/allmanna_villkor.pdf II 1a):
Citat:

Ansökan om registrering under toppdomänen .se står öppen för alla fysiska och juridiska personer som har ett person- eller organisationsnummer eller som kan identifieras genom registerbeteckning i register förd av myndighet, eller av organisation med myndighetsliknande uppgift.
2. För svenska företag gäller svensk lag, däri innefattas att skydda den personliga integriteten (inte lämna ut uppgifter i onödan och absolut inte lämna ut känsliga uppgifter) men även att man måste lämna ut uppgifter till exempelvis polis i brottsutredning. I praktiken innebär de företag som värderar den personliga integriteten högst endast lämnar ut uppgifter om kunder där det finns domstolsbeslut på att de måste lämna ut uppgifterna.
Man bör också räkna med att även ett utländskt företag som har verksamhet i landet är skyldiga att följa svensk lag i den verksamheten.
För att svara på din fråga, nej helt anonym är aldrig registreringen, även om uppgifterna inte syns i whois eller liknande publika register kan en myndighet oftast få fram uppgifterna ändå.

3. Nunames är ett amerikanskt bolag som alltid skyddar ägarens uppgifter i whois utan man får endast fram den tekniska kontakten på en .nu-domän. Jag misstänker dock att de skulle lämna ut uppgifterna gällande svenska kunder till svenska myndigheter vid brottsundersökning.

4. Det är upp till registraren att erbjuda stöd för IDN-domäner (som domännamn med bland annat svenska bokstäver kallas). Exakt vilka top-domäner som stödjer det är lite osäkert eftersom man behöver kolla på hela processen från webbläsare till beslutfattande organisation, men Mozilla har publicerat en lista på följande länk:
http://www.mozilla.org/projects/secu...licy-list.html

IANA har en egen lista på införda/godkända idn-topdomäner tillsammans med teckentabell(er):
http://www.iana.org/assignments/idn/registered.htm

För .NET så har många registrarer infört stöd för IDN, men alla har inte gjort det än. Följande är informationen från Loopias Kunskapsdatabas:
Citat:
Originally posted by http://www.icann.org/tlds/agreements...rg-16apr01.htm

* Ett antal domännamn är blockerade och för mer information kan man kontrollera ovanstående informationsida.
* Alla Unicode-tecken är tillåtna
Bland annat svenska tecken
* Kan inte börja eller sluta med "-"
* Två tecken följt av "--" är inte tillåtet, förutom för ACE-kodade IDN-domäner (domännamn med svenska tecken).
* Minst tre tecken och max 63 tecken (ej inräknat .net)
EmilIsberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 02:58 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2006
Mycket flitig postare
totoos avatar

Fan vad bra service det är på den där emil isberg. Vad jag har märkt av loopia hittils så är det den vettigaste killen om man ska göra kluriga specialgrejer som är lite custom också. Eloge till dig (hoppas du får betalt för att hänga här), annars får du hälsa nya chefen att du förtjänar mer cash

Jag är också lite sugen på anonyma domäner. Jag skulle vilja ha en se-domän där mitt företag inte ska gå att spåra med någon form av whois på något sätt. Att myndigheter etc kan kolla upp vid brottsutredning etc är ju helt okej, men jag ska göra ett experiment där jag inte vill att folk ska veta att webbplatsen är min. Hur säker kan jag bli?

Om man kollar på loopia där det står holder 3 första, 3 första (förnamn, efternam) är inte bra nog för mig.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 09:18 #5
btngs avatar
Flitig postare

Flitig postare
btngs avatar

Håller med Totoo, grymt bra svar!!! Tack så mkt!
btng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-03, 13:17 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by totoo@Apr 3 2007, 02:58

Jag är också lite sugen på anonyma domäner. Jag skulle vilja ha en se-domän där mitt företag inte ska gå att spåra med någon form av whois på något sätt.
Skaffa en bulvan, typ advokatkontor eller dylikt som kan regga den och hålla den för din räkning. Sekretessen blir då en fråga mellan dej och bulvanen, och även tillgängligheten för domänen om du själv vill ta över den.
(borde finnas som tjänst, för den som tycker att han/hon saknar affärsideer)
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-04, 06:42 #7
totoos avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
totoos avatar

hmm, okej... Det är nog lite väl, kostar säkert multum? Eller?
Skulle vilja ha något harmlöst gratis bara... Hemskt gärna en .se, men om det inte funkar att få det gratis så får det nog bli en .nu eller nåt annat där det verkar lättare.

Funderar nämligen på ett experiment där folk ska få undra vem som äger webbplatsen... det ska publiceras efter ett tag, men inte från start.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 03:17 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag har precis köpt en .com domän med bokstaven å. Jag hittar dock inte .com i listan för "IDN-enabled TLDs". Det gick fint att köpa domänen, men vad är det då som inte kommer att fungera nu när jag slänger upp en webbsida på den?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 20:32 #9
matthew matthew är inte uppkopplad
Medlem

matthew matthew är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Gustav@Apr 5 2007, 03:17
Jag har precis köpt en .com domän med bokstaven å. Jag hittar dock inte .com i listan för IDN-enabled TLDs. Det gick fint att köpa domänen, men vad är det då som inte kommer att fungera nu när jag slänger upp en webbsida på den?
Vet inte var du har sett detta, men .com skall fungera att använda som IDN.
matthew är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-04-05, 21:47 #10
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mozillas lista visar de toppdomäner där IDN-versionen visas i adressfältet. Finns inte toppdomänen med (tex .com) så kommer punycode versionen av domänen visas i adressfältet.

Jag har för mig att Opera använder samma eller i alla fall en liknande lista. Däremot IE7 gör på något helt eget sätt som jag inte har koll på.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017