FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Någon som känner till ett fönsterhanteringssystem för putty?
Just nu så är det uppsatt så att när jag ska flytta filer så måste jag göra allt i en command promt. Jag vill köra någon slags drag and drop hantering från Windows. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag hoppas du driver med oss. Men, vill du ha ett menysystem på ditt SKAL, så kan du använda "mc" eller midnight commander. För att drag n droppa filer kan du använda tex winscp, personligen föredrar jag dock filezilla som funkar som en vanlig ftpklient.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
WinSCP
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller SecureCRT men där har du inget drag and drop men är för övrigt en skön SSH klient.
Från samma företag har du SecureFX, där kan du skicka filer säkert med drag and drop. http://www.vandyke.com |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Fick lära mig idag att putty och winscp använder ssh så frågan var kanske lite dum. Jag vill troligen ha ett kraftigare fönsterhanteringssystem för ssh än winscp.
Jag är inte så haj på linux så jag riskerar att låta väldigt nybörjare men hur som helst så är grejen att när jag kör winscp så kan jag inte komma åt filerna till vår huvudwebbsida för att där måste jag vara root för få skrivrättigheter. Jag måste först logga in som vanlig användare och sen som super admin för att kunna flytta filer till www.domän.com. Det är uppsatt så att jag får köra mina webbtester på www.domän.com/~användare/testsida och den kan jag accessa med winscp men inte huvudwebbsidan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm, det där blir ju lite svårare, närmaste du kommer är troligen att antingen sätta upp samba på burken och ha ett VPN (struligt) till maskinen i fråga. Eventuellt kan du ju även köra X-server på servern och sen accessa den med en x-windows-klient. Inte heller det helt optimalt direkt..
Har du testat mc (midnight commander)? Det kanske duger för dig, du slipper ju iaf cp, mv och rm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Edit: Ångrade mig.
|
|||