Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stark ökning av IDN-type-ins

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-26, 18:33 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Jag har sedan okt 2006 i ett parkeringsprogram placerat ett "betydande antal" svenska IDN-domäner
Inget av domänerna är att betrakta som premium eller att det sticker ut på något sätt, men många är ändå vanligt till mycket vanligt förekommande ord.
Det som är intressant är att jag medvetet inte optimerat domänerna, utan jag har bara då och då stämt av statistik och emottagit blygsamma utbetalningar.

Men tendensen är stark:
I oktober, november och december 2006 var antal besökare och klick närmast identisk och låg, relativt sett.
Men med start januari går antal besök och klick upp över 80% (jämfört med okt-dec).
I februari ökar det ännu mer och än så länge i mars pekar det på en dubblering av februari.

Det som ytterligare gör det hela intressant är att det har uppskattats att det bara är ca 25% av IE-användarna som börjat använda IE7.
Vilket skulle kunna betyda att ökningen kommer att fortsätta ännu ett tag.

Har ni samma erfarenhet så här långt ?

hmm kom på att det är typ en månad kvar tills wn kommer att prydas med meterlånga listor med IDN-domäner till salu :huh:
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 18:46 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
100% av 0 är fortfarande 0. Eller menar du har du 1,8 typeins per domän och månad nu?

Vore kul att få se dina siffror, och inte bara höra talas om ökningen, den säger ju nämligen ingenting - mer än att du gärna vill hypa lite domännamnsförsäljning. Särskilt då eftersom jag misstänker att du själv sitter på en ordentlig hög med värdelö^H^H^H^H^H^H^H outnyttjade IDN-domäner?
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 19:06 #3
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
FunTrix FunTrix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Skulle vara väldigt trevligt att få lite information inom detta ämne då jag själv håller på med ett nytt projekt som bygger rätt mycket på namnet på en idn domän ^^
Så frågan är ju om det är värt att bygga upp en reklamkampanj med en idm domän.
T.ex. "Bokabärgningsbil.nu" (för övrigt en väldigt givande tjänst tror jag då alla känner på sig när de behöver en, hahah)
Själv är jag lite emot att sätta ut två domäner i en annons, bokabärgningsbil.nu och bokabargningsbil.nu, det ser fel ut på något sätt i mina ögon, förvirrande. Hur skulle ni lösa detta?
Nu kommer denna tjänst antagligen inte att komma innan tidigast sensommaren så det antalet användare som förstår sig på att man kan använda sig utav en idn domän kanske har ökat då? O.o eller vad tror ni?
FunTrix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-26, 20:18 #4
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Citat:
Originally posted by grazzy@Mar 26 2007, 18:46
100% av 0 är fortfarande 0. Eller menar du har du 1,8 typeins per domän och månad nu?

Vore kul att få se dina siffror, och inte bara höra talas om ökningen, den säger ju nämligen ingenting - mer än att du gärna vill hypa lite domännamnsförsäljning. Särskilt då eftersom jag misstänker att du själv sitter på en ordentlig hög med värdelö^H^H^H^H^H^H^H outnyttjade IDN-domäner?
Grazzy - Lever du efter devisen: Ifrågasätt allt..alltid ?

Jag nämner inga siffror eftersom jag inte ser det som viktigast i sammanhanget eftersom det handlar om ett större antal domäner och ökningen är så markant och förhållandevis utbredd. Det är ca 10-15% av domänerna som får de flesta besökarna, så du har därför rätt i att det finns ett stort antal domäner som jag inte ser någon idé i att förnya (om det var det du avsåg med "värdelö^H^H^H^H^H^H^H") Men det fanns väl knappast någon som rimligen trodde att alla gratis-IDN-domäner skulle förnyas år 2 ? Jag har sagt det förr och tror fortfarande att maximalt 10% är aktuellt..max!

Att jag tror starkt på IDN i svenskt internetanvändande är ju knappast något nytt, även att jag sålt, bytt och gett bort Svenska IDN-domäner och jag tror mig också vara orsak och effekt till att fler kommer att byta ägare.

Däremot har jag svårt att se att mitt inlägg skulle hypa IDN-domänerna generellt genom att berätta att antalet rena type-ins och klick ökat markant så här långt i år.

En annan sak som jag märkt är att IDN-domäner har börjat användas ofta vid radioreklamkampanjer av den typen FunTrix frågar efter och även om jag så skulle önska så är jag rädd att min roll och åsikt om IDN i det sammanhanget är fullständigt egal.

FunTrix - jag tror inte att du har större glädje av den ena utan den andra än så länge - länka bara IDN till den "vanliga"!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-27, 18:23 #5
fabolous fabolous är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
fabolous fabolous är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Har reggat ca 50 idn domäner och parkerat dem flesta (under februari månad) på namedrive.

Två av dessa har fått skapligt med traffik.

font än orgasm . se 48 besökare (parkerat den 7 feb)
hej då . se 66 besökare (parkerat den 7 feb)

CTR på den första domänen ligger på "% 41.67" ...grymt

synd att alla domäner är inte såna
fabolous är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017