FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vi har alla hört den välkända frasen "sex sells" och det är garanterat ingen som inte lagt märke till dagens alltmer utmanande marknadsföring, men fungerar det egentligen? Jag är nyfiken, hur påverkar sexig reklam dig? Påverkar sexig reklam dig över huvudtaget?
Kanske kan vi komma fram till någonting här som vi kan dra nytta av vid framtida reklamkampanjer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Reklam påverkar alla... sex-betonad marknadsföring hjälper lite till att tränga igenom mediabruset, och är kanske mer effektivt pga det. Frågan är egentligen inte om sex säljer, utan om sex syns mer, och det tror jag det gör, mer än det mesta, det är dessutom simpelt att producera den typen av material.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det stämmer som Björn säger. Sex säljer inte, utan det syns (och hörs). Jag lyssnar inte ofta på radio (undantaget P1 då), men hörde ett väldigt intressant reklaminslag nyligen. Det var en man som sade något i stil med följande:
”Jag har sex… (några sekunder tystnad)… kaniner i min trädgård.” Samma man igen: ”Nu har jag fångat 68 % av alla lyssnares uppmärksamhet genom att bara säga ordet sex. Hade jag sagt att jag har sex med kaniner i min trädgård, så hade jag fångat 98 % av alla lyssnares uppmärksamhet.” Efter att mannan hade presenterat de här siffrorna så berättade han om företagets erbjudande (den egentliga reklamen alltså). Jag minns inte procenttalen exakt. I vilket fall så lyssnade jag egentligen inte på radion förens det här reklaminslaget dök upp. Så sex är säkert effektivt om man vill överrösta mediebruset. En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
För övrigt är det inte marknadsföringen i sig som blir mer utmanande utan den speglar samhället av idag genom att hela tiden ligga på gränsen och kittla lite. Blir samhällets syn på erotik och sexualitet mer restriktiv kommer marknadsföringen att rätta sig efter det. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
http://duggmirror.com/apple/Marisa_Miller_...ascan003jl4.jpg
Vad säger ni om att se den där på busshållplats världen över? ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Om bilden hade föreställt en öl hade nog feministen på www.feministe.us som gjort den här bilden blivit sur: ![]() Min uppfattning är att dem som skrivit här hittills verkar hålla med om att sex är en bra metod att använda om man vill sticka ut näsan i mediavimmlet. 2cool4school's "förslag" är alltså inte helt orimligt? Är det osmakligt att "missbruka" människans naturliga drift efter sex för att sälja ipods eller bara rätt igenom ett smart drag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag trodde med bilden var ett ölglas.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Samtidigt kan det säkert bli en motraktion om man går för långt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|