Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Sex sells?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-03-05, 02:10 #1
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Vi har alla hört den välkända frasen "sex sells" och det är garanterat ingen som inte lagt märke till dagens alltmer utmanande marknadsföring, men fungerar det egentligen? Jag är nyfiken, hur påverkar sexig reklam dig? Påverkar sexig reklam dig över huvudtaget?

Kanske kan vi komma fram till någonting här som vi kan dra nytta av vid framtida reklamkampanjer.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg post-2-1173057012.jpg (19.0 KB, 3 visningar)
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 02:44 #2
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Reklam påverkar alla... sex-betonad marknadsföring hjälper lite till att tränga igenom mediabruset, och är kanske mer effektivt pga det. Frågan är egentligen inte om sex säljer, utan om sex syns mer, och det tror jag det gör, mer än det mesta, det är dessutom simpelt att producera den typen av material.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 04:21 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det stämmer som Björn säger. Sex säljer inte, utan det syns (och hörs). Jag lyssnar inte ofta på radio (undantaget P1 då), men hörde ett väldigt intressant reklaminslag nyligen. Det var en man som sade något i stil med följande:
Jag har sex… (några sekunder tystnad)… kaniner i min trädgård.”
Samma man igen:
”Nu har jag fångat 68 % av alla lyssnares uppmärksamhet genom att bara säga ordet sex. Hade jag sagt att jag har sex med kaniner i min trädgård, så hade jag fångat 98 % av alla lyssnares uppmärksamhet.”
Efter att mannan hade presenterat de här siffrorna så berättade han om företagets erbjudande (den egentliga reklamen alltså).

Jag minns inte procenttalen exakt. I vilket fall så lyssnade jag egentligen inte på radion förens det här reklaminslaget dök upp. Så sex är säkert effektivt om man vill överrösta mediebruset. En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 07:56 #4
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Gustav@Mar 5 2007, 05:21
En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.
Det där är ett välkänt fenomen. Men vad beror det på egentligen?
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 08:03 #5
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Hofvet@Mar 5 2007, 03:10
Vi har alla hört den välkända frasen sex sells och det är garanterat ingen som inte lagt märke till dagens alltmer utmanande marknadsföring, men fungerar det egentligen?
Jag ser att det är ölreklam på bilden men inte avsändaren. Vilket företag?

För övrigt är det inte marknadsföringen i sig som blir mer utmanande utan den speglar samhället av idag genom att hela tiden ligga på gränsen och kittla lite. Blir samhällets syn på erotik och sexualitet mer restriktiv kommer marknadsföringen att rätta sig efter det.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 09:02 #6
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
http://duggmirror.com/apple/Marisa_Miller_...ascan003jl4.jpg

Vad säger ni om att se den där på busshållplats världen över?
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 15:53 #7
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Hofvet Hofvet är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 532
Citat:
Originally posted by autosvar@Mar 5 2007, 08:03
Jag ser att det är ölreklam på bilden men inte avsändaren. Vilket företag?
Autsvar du är inte den enda som tror att bilden föreställer en öl, man ser vad man vill se, eller? Det du kan skymta på bilden är faktiskt en glidmedelstub som tillverkats av Grey Worldwide, vilket väl måste erkännas vara rätt fyndigt!?

Om bilden hade föreställt en öl hade nog feministen på www.feministe.us som gjort den här bilden blivit sur:


Min uppfattning är att dem som skrivit här hittills verkar hålla med om att sex är en bra metod att använda om man vill sticka ut näsan i mediavimmlet. 2cool4school's "förslag" är alltså inte helt orimligt?

Är det osmakligt att "missbruka" människans naturliga drift efter sex för att sälja ipods eller bara rätt igenom ett smart drag?
Hofvet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 16:01 #8
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Björn Björn är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 224
Jag trodde med bilden var ett ölglas.
Björn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 17:05 #9
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 762
Samtidigt kan det säkert bli en motraktion om man går för långt.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-03-05, 17:43 #10
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Citat:
Ursprungligen postat av autosvar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
En annan intressant sak är att sexiga kvinnor drar åt sig mer uppmärksamhet än sexiga män. Både män och kvinnor reagerar på bilder av sexiga kvinnor. Det är dock endast kvinnor som reagerar på bilder av sexiga män. Det är förklaringen till att både herr- och damtidningar ofta har sexiga kvinnor på omslaget.
Det där är ett välkänt fenomen. Men vad beror det på egentligen?
Vi är helt enkelt inte lika intresserade av att flukta som ni är! :P Nej, men helt seriöst - det vara inte bara ett skämt. Kvinnor blir mer intresserade när de på något kan identifiera sig med personen på bilden. Män blir lättare visuellt attraherade än kvinnor när det gäller foton på det motsatta könet.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017