Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Eget webbhotell?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-02-06, 03:16 #1
dean dean är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
dean dean är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Hejsan.

Jag har nu varit medlem här på wn.se ett tag och tänkte starta min första tråd.
Som jag har förstått det så är det några stycken här som driver egna webbhotell och har lite frågor till er ang detta.

Själv så håller jag på med ett projekt där jag hostar mindre sidor gratis och behöver lite tips om hur jag ska utveckla det hela.

Som det är nu så får vem som helst registrera sig, vilket hamnar i en mysql-databas där ftp-servern hämtar information (namn, lösen plats på servern osv.) När man sedan loggar in på ftn så skapas en mapp /usr/local/www/namn.domän.se.
Apache är konfigurerat med
VirtualDocumentRoot /usr/local/www/%0
Vilket innebär att apache går in i /usr/local/www och kikar om det finns en mapp med samma namn som den begärda adressen.

1. Jag har dock kommit fram till att det här inte fungerar när det blir mer användare och skulle vilja veta hur ni professionella hanterar användare osv. Kör ni på riktiga systemanvändare utan shell eller kör ni också någon form av virtuella användare?

2. Hur gör ni med tex nya användare och när ni tar bort dom, är det egenkodade scripts eller är det köpt, tex plesk ispconfig och allt vad dom nu heter?

3. kör ni med safe_mode=off och vad kan hända om man gör det?

Min plan till nästa uppgradering som jag gör att är gå över till riktiga användare och ha dom i /home-mappen för problemet jag har nu är att alla virtuella användare använder samma "riktiga" användare och det känns värdelöst.

Har en massa andra frågor men det får vänta så att jag inte avsräcker alla med ett långt inlägg

Jag är självklart medveten om att ni inte är intresserade av att dela med er av era yrkeshemligheter och det är jag inte ute efter heller, bara lite tips och råd från dom som kan.

Mvh dean
dean är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:40.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017