FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag har ett aktiebolag utan verksamhet men med kapital, och funderar
på att använda detta kapital för bilköp, alltså för privat bruk. Vad betalar jag som privatperson i förmånsskatt per månad för att låna företagets bil, om denna skulle vara en Audi A3? Hur mycket måste jag köra privat för att behöva betala förmånsskatt? Kan jag hyra bilen av företaget istället för att betala förmånsskatt? Några andra bra och lagliga idéer? Men företaget står alltså som ägare i bilregistret, och betalar bilskatt, reparationer och parkeringsavgifter etc? Brukar bilförsäkring vara dyrare eller billigare för juridiska personer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Audi A 1,8 T 2003 (skatt på 2.983 kr som läggs på din lön), tillkommer ev drivmedelsförmån, fakturan på drivmedel inkl moms X 120 % Citat:
Annars förmånsskatt för perioden den nyttjas, dock åker du på det ändå eftersom det är ett fåmansbolag, och det antas att du har nyttjanderätt, om du inte kan bevisa motsatsen geno ex v körjournal och helst bil av motsvarande eller bättre privat.... Citat:
Körjournal och en bra argumentation varför du inte ska ha bilförmån, samt öppet yrkande i deklarationer både hos företaget och dig privat, så undan röjs grunden för skattetillägg ivf. Citat:
Försäkringspremien varierar ju med ålder på dig som privat försäkringstagare, hör efter med olika bolag, brukar inte va nån större skillnad... |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack än en gång för dina uttömmande svar!
2900kr är mycket pengar om man lever på studiemedel, finns det något trix för att "kvitta bort" denna förmånsskatt? Några andra tips på vad man kan göra med företagskapital? Att t ex köpa sommarstuga och hyra ut till mig faller ju bort pga nyttjanderätten, vilket gör att jag måste betala marknadsmässig hyra året runt. Tjänar man på att istället förmånsbeskattas för rätten att nyttja sommarstuga, hur räknar man ut denna förmånsskatt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förmånsvärde hyra sociala avgifter enligt schablon finns på www.skatteverket.se sök bostadsförmån semesterbostad..
Källskatt enligt marknadsvärde. Ring lokala skattekontoret, de brukar vara bedrövliga på att uppdatera infon om detta... Du kan ju eg bolaget göra förtjänst på sociala avgifterna. (dock ej sjukers, grundande) Citat:
Citat:
Belopp det rör sig om ? Har iof en affärsidé men krävs minst 1 milj & lite arbete och kunskap, avkastning 3-5 % månad... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Hur tar jag ut pengar från mitt företag på lämpligast vis?
Om jag tar ut det som lön tillkommer 32.7%(?) arbetsgivaravgift och därefter min löneskatt. Inte mycket pengar kvar alltså, och dessutom försvinner då bostads- och studiebidrag. Vad finns det för andra alternativ, vad innebär aktieutdelning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Aktieutdelning och kostnadsersättningar.
Aktieutdelning fåmansbolag viss del skattefri = lättnads belopp et på K 10:an, viss del kapitalbeskattas = gräns beloppet på K 10:an, övrig del bekattas som tjänst dock utan soc avg men inte p-sjuk, grundande. grundat på anskaffningsvärdet och sparade utedlnigar och lättnader... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|