Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Länk på 800 subdomäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-19, 20:15 #1
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Tjena

Ni som kan det här med sökmotoroptimering, jag antar att det är skillnad på att lägga in en banner med länk eller en textlänk på en site och hur sökmotorerna ser dom ?

Hur reagerar sökmotorerna på om man t.ex lägger in en textlänk på 800 subdomäner eller en reklambanner på 800 subdomäner, är det någon skillnad och vad tycker sökmotorerna om sånt egentligen ?
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 20:33 #2
2cool4schools avatar
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
2cool4schools avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 857
Se den här länken för lite tips;

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...l=l%E4nkar&s=wn
2cool4school är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 20:41 #3
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Tack för tipset, men den sa inte riktigt så mycket, det här gäller alltså 800 olika bloggsiter och hur sökmotorerna ser på det ?

Sen om det är skillnad på bannerlänk eller textlänk ? Alla subdomänerna ligger ju på samma server så det blir samma IP, men bloggarna har olika PageRank o.s.v.

Det jag tänkte på är om det kommer in en massa länkar från subdomäner helt plötsligt vad sökmotorerna tycker om det ?

Alltså om det även kan ge negativa effekter eller som min site som är legitim med subdomäner kan eller kommer att anses som suspekt på något sätt om man lägger in samma länk eller reklam på alla subdomäner ?
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 20:48 #4
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
En textlänk är alltid bättre än en bannerlänk. Ligger alla subdomäner på samma ip så kommer det förmodligen varken gör till eller från för din ranking hos Google. Möjligen kan du på kort sikt falla i serpsen om Google misstänker att du spammar länkar. På lång sikt ska det dock inte vara möjligt att skada sin positionering på grund av inlänkar. Har du riktigt tur så kan du även förbättra din ranking. Men då skulle det enbart bero på någon miss hos Google. Hos yahoo och msn kommer du däremot förbättra din ranking avsevärt om du gör det du tänkt göra.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 21:08 #5
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Tack för svar, jag har alltid haft en bildlänk till siten och funderar på att byta ut den till en textlänk istället, bloggarna har ju inte kommit upp på en dag utan sen sommaren 2005 så det ska väl inte vara några problem eftersom sidorna 27 000 indexerade sidor fördelade på 800 subdomäner har kommit vartefter.

Men om jag byter ut den till en textlänk så funderade jag på om sökmotorerna helt plötsligt skulle anse att jag försöker spamma dom

Hur är det om man lägger in en textlänk till en annan site, är det bra eller dålig eller ska man hellre bara köra banners som reklam ? Jag antar att det fortfarande är skillnad på textlänk och bannerslänk som reklam och vad dom kan misstycka mot ?
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-19, 22:29 #6
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
andla andla är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 723
Om webbsidan med alla subdomäner inte nyligen är skapad så är google mer förlåtande om man gör en massiv ändring. Var dock alltid försiktig med att skapa tusentals nya länkar från dina subdomäner. Fördela detta under flera omgångar. Se också till att du inte länkar till länkfarmer eller andra oserösa sidor (viktigt!). Du skulle kunna använda attributet "nofollow" för att tala om för google att sidan du länkar till kanske är oseriös vilket gör att din egen sida inte förlorar PR.
andla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-20, 00:11 #7
DistansDatas avatar
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
DistansData DistansData är inte uppkopplad
Flitig postare
DistansDatas avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 450
Tack för svar andla, det var nog din blogg som fick mig att fundera på det här med subdomäner

Jag har sen dess läst om andra som har varnat för det här med att sökmotorer kan se subdomäner som supsekta.

Men förhoppningsvis så är det som du säger att siter med många subdomäner som byggs upp under lång tid inte kommer att straffas eller ses som spamsiter, det vore ju väldigt märkligt annars.
DistansData är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017