Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Piratkopieringssnack av medlemmar...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-08, 12:35 #11
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
brokep brokep är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2005
Citat:
Originally posted by bonq@Jan 8 2007, 13:11
Läs BSS lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
På tex ett forum är medlemarna själva ansvariga för vad de gör. Det du måste göra är att ha uppsikt, mao det måste gå att rapportera att saker är fel, och då måste du ta bort det som rapporterats om det bryter mot någon lag. Ägaren av forumet kan bara bli dömd för att inte ta bort saker som rapporterats. Aldrig för brottet som begåts, alltså det som postaren skrivet/gjort sig skyldig till.
Dock krävs att man informerar besökaren/medlemen om att det är just BSS lagen som gäller och att de själva är ansvariga för vad de skriver.
Så har iaf jag fattat det, rätta mig gärna om jag har fel.
BBS-lagen. BSS-lagen är nog något helt annat, väldigt orelaterat som jag helst inte vill se som en lag.
brokep är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 12:54 #12
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Se till att hålla en hög nivå på diskussionerna. Att det diskuteras vilken film som är bra är ju inget problem.

Kanske kan du be dina medlemmar att utelämna information om huruvida de ska ladda ner filmer. Skriver de istället att de ska se eller "skaffa" filmen kan de lika gärna ha för avsikt att köpa, låna eller se filmen på bio som att ladda hem en "piratversion".

Serienummer, crack samt instruktioner om hur man kringgår kopieringsskydd kanske inte är direkt olagligt, men det är en gråzon. Det är du själv som sätter nivån och jag tror ditt forum ger ett mer seriöst intryck om sådant inte tillåts.

Å andra sidan har jag sett trådar modererade som handlar om hur man byter serienummer på sin windowsinstallation. Det behöver inte betyda att det är fråga om piratkopior även om det kanske är ganska sannolikt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 13:09 #13
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Hjalle Hjalle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2006
Nu vet jag inte om det finns inom filmvärlden, men bland musik så kan man ju faktiskt ladda ned utan att det är olagligt, dvs man betalar för det ändå.

Därav borde det inte vara olagligt att säga "jag ska ladda ned den" heller?
Hjalle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 13:53 #14
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2005
Citat:
Originally posted by Hjalle@Jan 8 2007, 13:09
Nu vet jag inte om det finns inom filmvärlden, men bland musik så kan man ju faktiskt ladda ned utan att det är olagligt, dvs man betalar för det ändå.

Därav borde det inte vara olagligt att säga "jag ska ladda ned den" heller?
Intressant vändning. Det där lyfter upp frågan om språkbruk och om sådant ska regleras i villkoren när man blir medlem?
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 13:59 #15
j3rk3rs avatar
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
j3rk3r j3rk3r är inte uppkopplad
Medlem
j3rk3rs avatar

Reg.datum: Dec 2005
Intressant diskussion. Att "åka dit" var inte den stora grejen med det hela, utan helt enkelt att jag vill hålla mig inom alla ramar och regler. Och om man lägger ribban för vad som får skrivas så är det lika bra att köra stenhårt på det sen så det slipper bli missförstånd och tjafs.

Sen var jag också väldigt intresserad av om någon visste vad google hade att säga om det, eftersom jag använder adsense.
j3rk3r är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 14:01 #16
bonqs avatar
bonq bonq är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Nykomling
bonqs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av brokep
Citat:
Ursprungligen postat av bonq
Läs BSS lagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980112.HTM
På tex ett forum är medlemarna själva ansvariga för vad de gör. Det du måste göra är att ha uppsikt, mao det måste gå att rapportera att saker är fel, och då måste du ta bort det som rapporterats om det bryter mot någon lag. Ägaren av forumet kan bara bli dömd för att inte ta bort saker som rapporterats. Aldrig för brottet som begåts, alltså det som postaren skrivet/gjort sig skyldig till.
Dock krävs att man informerar besökaren/medlemen om att det är just BSS lagen som gäller och att de själva är ansvariga för vad de skriver.
Så har iaf jag fattat det, rätta mig gärna om jag har fel.

BBS-lagen. BSS-lagen är nog något helt annat, väldigt orelaterat som jag helst inte vill se som en lag.
Nu är det ju iofs så att BBS-lagen och "Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor" är samma sak så den har ju i allra högsta grad relevans för vad den som har ett forum är ansvarig för.
bonq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-08, 14:13 #17
Supermoderator

Supermoderator

Det var ett skrivfel, får jag förmoda. BSS respektive BBS. BBS är benämningen på lagen och BSS är en beskrivning på någon form av främlingsfientlig sammanslutning om jag inte är felinformerad.
Oläst 2007-01-08, 14:15 #18
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Citat:
Ursprungligen postat av Hjalle
Därav borde det inte vara olagligt att säga jag ska ladda ned den heller?
Intressant vändning. Det där lyfter upp frågan om språkbruk och om sådant ska regleras i villkoren när man blir medlem?
I och med att det finns någon form av tjänst för strömmande film, "bio på internet" behöver inte heller "ladda ner" innebära något olagligt. Det bör alltså vara fritt fram att använda även den benämningen.
Oläst 2007-01-08, 14:59 #19
bonqs avatar
Nykomling

Nykomling
bonqs avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Jan 8 2007, 15:13
Det var ett skrivfel, får jag förmoda. BSS respektive BBS. BBS är benämningen på lagen och BSS är en beskrivning på någon form av främlingsfientlig sammanslutning om jag inte är felinformerad.
lol, förlåt mig så mycket jag såg inte alls att jag hade skrivit BSS.
bonq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017