FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har spenderat hela morgonen från 07:00 imorse med att försöka lösa det här, och jag är helt matt nu och slut på infallsvinklar. Har ni några förslag?
Applikationen skall göra följande: Enkel "gästbok". Man matar in "comment" och det ska sparas i en tabell (mysql) via AJAX. Hur funkar applikationen? gästboks-html skickar via javascript (AJAX) kommentaren via POST till ett funktions.php som skriver kommentaren till databasen. Det hela fungerar finfint och inlägget skrivs i databasen... ...problemet är: åäö sparas som åäö i databasen. Notera att det blir rätt OM jag har: $comment = 'åäö'; // i php-filen där queryn körs. Men fel om jag har: $comment = $_POST['comment']; // där POST-data kommer från t.ex. <input type="text" ... /> eller till och med från "var comment = 'åäö';" direct i javascriptet som anropar functions.php. Jag använder senaste HTML_AJAX (0.5.0) Please help :unsure: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
utf8_decode()
/Martin |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Vilken teckenuppsättning/charset använder du i databasen? latin1 eller utf8? vad använder du på servern? HTML_AJAX är nog i UTF-8. Du kan köra med utf8_decode och utf8_encode, t.ex $comment = utf8_decode($_POST['comment']); bör nog fungera.
edit: för seg..... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
30 sekunder senare är du cool i forumet Ny infallsvinkel bad jag om, och ny infallsvinkel fick jag. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Tänk på att browsers skickar data så som det är specat i headern på filen/servern. Det är mao inte säkert att din kod kommer funka i alla miljöer om du inte explicit definierar UTF8 överallt nu.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|