Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Behöver hjälp

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-01-05, 13:54 #1
BE Network BE Network är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Flitig postare

Hej!

Jag behöver lite hjälp här.. I somras någongång beställde jag bläckpatroner till min hemskrivare från en svensk återförsäljare av dessa, ink66 AB.
Det stora problemet är dock att jag aldrig fick något levererat. Efter jag inte fått några grejer så tar jag en månad och beställer från inclub vilket som vanligt går smärtfritt och smidigt och jag har produkterna ett par dagar efter..

Ytterligare ett tag efter fick jag en påminnelsefaktura som jag bestred via e-post.
Idag kom ett "inkasso"krav (står dock inget inkassobolag) och med hot om att det om 10 dagar skickas till kronofogden.

Förfarandet tycker jag är jätte bra, de som inte betalar ska självklart göra det. Nu är bara problemet att jag inte fått något levererat. Jag bad om ett kolli-id, men då hade de tydligen via köpevillkoren skrivit att det är jag som köpare som ansvarar för frakten.

Hur skall jag hantera denna situvation?

Jag är insatt i hur jag som företagare gör då jag själv har e-butiker, men av rena principen tänker jag inte betala för något jag inte fått. Är en skitsumma egentligen, 400-500 spänn. Men återigen betalar jag inte för något jag inte fått levererat...

Att tillägga är att jag beställt detta som privatperson. Skall även ta kontakt med konsumentverket och göra en anmälan mot företaget. All hjälp mottages.

Och din som känner mig sedan tidigare vet att jag betalar mina fakturor och inte smiter undan en enda krona. Men samtidigt måste man skilja på rätt och fel. Jag betalar likväl inte en krona mer än vad jag behöver eller ska göra!!!

Mvh
Jonas
BE Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 14:59 #2
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Kihlbom Kihlbom är inte uppkopplad
Flitig postare

Betala,
Det är alltid bäst att betala först och sen ta till strid. Risken är att du får en betalningsanmärkning, då är det inte så kul.

Ända jag har haft kontakt med ink66 är otrevlig support, så jag köpte aldrig :P
Kihlbom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 15:03 #3
bylle bylle är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
bylle bylle är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2006
Inkassobolaget får väl inte skicka vidare något som du har bestritt till dem, så lämpligast är nog att skriftligen bestrida till inkassobolaget.
bylle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 15:03 #4
Flitig postare

Flitig postare

Ja är det ingen som kommer med några brilliant idé, eller konsumentverket som skulle ta kontakt med mig på onsdag eller torsdag i nästa vecka så pröjsar jag och gör sedan en anmälan mot dem.. måste nästan vara det enklaste förfarandet? Men man får väl ingen prick förräns man har fått fel? Eller hur fungerar det? Har aldrig vart i liknande klamerier eller stött på liknande problem tidigare så tell me if ya know
Oläst 2007-01-05, 15:05 #5
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by bylle@Jan 5 2007, 16:03
Inkassobolaget får väl inte skicka vidare något som du har bestritt till dem, så lämpligast är nog att skriftligen bestrida till inkassobolaget.
Tricket är att det står klart och tydligt att det är ett inkassokrav.. Vilket väl måste vara från ett inkassobolag? Dock så är det inte från ett inkassobolag utan dem själva. Bankgirot som är angett i inkassokraver är deras egna bankgiro.. Kan ju anmäla dem för det också... Jävlas dem med mig så kan väl jag ge igen lite... kanske rent av skulle fakturera dem min dyra studenttid?
Oläst 2007-01-05, 15:20 #6
1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

1337pm 1337pm är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Vilka leveransvillkor gällde för köpet från ink66 AB? Hade tenta på just det här området idag
1337pm är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 15:23 #7
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
För att driva "inkasso" måste man väl ändå ha tillstånd, så de får väl inte ge ut sig för att vara ett inkassoföretag om de inte är det.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 15:44 #8
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Blue-Eye@Jan 5 2007, 13:54
Jag bad om ett kolli-id, men då hade de tydligen via köpevillkoren skrivit att det är jag som köpare som ansvarar för frakten.
Är det ens lagligt? Jag trodde att som företag är man väl alltid ansvarig fram till varan kommit till kunden och att det inte gick att skriva bort i köpvillkoren.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-01-05, 15:55 #9
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av 1337pm
Vilka leveransvillkor gällde för köpet från ink66 AB? Hade tenta på just det här området idag

http://www. i n k 6 6 . c o m / s h i p p i n g . p h p

kika även under deras FAQ: http://www.i n k 6 6 . c o m / i n f o . p h p ? p a g e = f a q

citerar:
Vem står för risken?
För privatpersoner gäller konsumentköplagen. För företag gäller köplagen. Som företag står du för risken om du väljer brevleverans. Anledningen till detta är att vi inte får ett leveranskvitto på försändelsen. Omkring en försändelse av ca 2000 skickade försvinner spårlöst enligt våra kunder. Känner du minsta lilla oro för att försändelsen skulle försvinna under leveransen föreslår vi att du väljer paketleverans istället. Har du valt paketleverans står vi för hela fraktrisken och vi har möjlighet att söka efter paketet och se om det kvitterats ut.

Då de skriver ut: "som företag ansvarar du för brevleveranser" borde väl detta tolkas som att det inte gör det för privatpersoner? Annars hade man väl skrivit "Vid brevleveranser ansvarar du för fraktrisken"??

Dock ser jag nu när man beställer så finns två fraktalternativ:
Postens brev
levereras inom SE : 0.085 kg, oförsäkrad. Varav exp.avg. 48,00kr 48,00kr

Postens paket
levereras inom SE : 0.085 kg, försäkrad vi står för fraktrisken. Varav exp.avg. 48,00kr 96,00kr

Minns inte om det var så när jag beställde, men vi får anta det iaf. Har de laglig rätt att skriva över fraktrisken på mig? Att jag ska ta ansvar för det hela? Det står ju inget om det i deras köpevillkor..??

Citat:
Ursprungligen postat av Terabyte
För att driva inkasso måste man väl ändå ha tillstånd, så de får väl inte ge ut sig för att vara ett inkassoföretag om de inte är det.
Enligt datainspektionen får man inte detta. Tricket är att här är det inga frågetecken, det står INKASSOKRAV med stora och feta bokstäver högst upp.. Den gubben går inte, det lär de få reda på om några veckor då jag tänkte ta och göra en liten amälan för detta...
Håller er självklart underrättade hur det går...

Men frågan åsterstår fortfarande, vem har rätt? Har de juridisk rätt att kräva mig på pengar för varor jag inte fått? Visst jag har gjort en beställning det stämmer.. Men jag har ju inte fått någointing...

Är fruktansvärt drygt o behöva böka med detta! Inget telefonnr till dem heller varken på hemsidan eller på inkassokravet (vilket inte är ett inkassokrav)...
Oläst 2007-01-05, 15:56 #10
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Citat:
Originally posted by WizKid@Jan 5 2007, 16:44
Är det ens lagligt? Jag trodde att som företag är man väl alltid ansvarig fram till varan kommit till kunden och att det inte gick att skriva bort i köpvillkoren.
Borde väl vara lagligt när inte ens skit-Posten kan ersätta skador som de gör när de transporterar.

Posten asvarar för transport, inte företaget, men det är alltid företaget som får betala för Postens misstag.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017