FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej
Någon här på forumet som har erfarenhet/åsikter om olika frameworks för PHP (helst MVC baserade)? Personligen har jag börjat kolla på CakePHP men vill gärna ha lite fler alternativ. Alla tips/erfarenheter/åsikter tas tacksamt emot. P.S. Enbart frameworks för PHP är intressanta inte e.g. RoR etc etc. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Har testat Zend Framework en del. Nu har inte jag gjort några avancerade saker i det och det är fortfarande en hel del som saknas men jag gillar det som finns än så länge.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
CakePHP är, för att uttrycka det i facktermer, riktigt coolt. Experimenterar vilt, har inte så mycket tid över till just programmeringsbiten, men det går som vinden när man vill göra något. Eftersom det är inspirerat Rails så är det väl egentligen det närmaste man kommer Rails utan att använda sig av Ruby. CakePHP vill visst undvika att bli kallat Rails-klon, dock.
Många säger också mycket gott om: Symfony. Själv är lite fundersam, projektet ligger visst fortfarande i Beta. Men när det gäller ramverk är allt en fråga om tycke och smak. Det här är ännu ett: PRADO. Har hört en del rekommendationer, men jag ställer mig högst tveksam till att hämta så mycket ASP.NET. Vi återfinner t ex en lång "pagestate"-sträng i demo-applikationerna. Påfallande likt Viewstaten i ASP.NET. Just viewstate-implementationen är något jag hade svårt för vad gällde ASP.NET. Jag prioriterar klient-kod framför allt, och som du kanske är bekant med, har Microsoft en total brist på respekt för klient-kod. Även om det här inte är PHP så har Python ett alternativ: Django. Det har smiskat bland annat Ruby på fingrarna vad gäller prestanda-tester. Men, eftersom själva snabbheten sällan är en flaskhals så är det ganska orelevant, det som talar för Django är deras automatiska administrationsgränssnitt. Men, hur som helst, för att återgå till din fråga. CakePHP är ett bra alternativ, några intressanta aspekter är att det fungerar både för PHP4 och PHP5. Det fritt att välja, helt enkelt. Att ramverket är lättviktigt och inte kräver så mycket alls för att börja arbeta, en editor och en webbserver är som glasyr på kakan. Om man vill kan man använda konsollen för att genera kod, eller så kan man malla för hand, valet är fritt. Att man i stort sett bara använder PHP och vanlig HTML i template är också högst fördelaktigt. Inget template-language att behöva lära sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
@Kaffe, tackar för genomgången ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Av ganska naturliga orsaker har jag valt PHP. Det där med webbhotellsbiten. Ibland kommer man ju i kontakt med dem där mainstream-hotellen, får man fel person från supporten i luren och frågar om de kan installera Python eller Ruby så svarar de i regel "Prosit" eller "Jag skall fråga min chef" (varpå de håller för luren, mummlar med kollega där man kan urskilja orden "idiot" och "nolla som inte kan något") varpå de svarar: "Han sa Nej för det är en säkerhetsrisk". Nu har jag väl inte råkat ut för riktigt så skumma exempel, men likväl, mainstream teknikerna är fördelaktiga just därför att de är såpass spridda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag håller på med ett par projekt där jag använder Zend Framework. Jag skrev lite om ett av dem på min blogg (http://www.dotvoid.com/view.php?id=66). Ju mer jag använder det desto bättre känns det. Det är duktigt folk som bygger ramverket och det märks att det finns en tanke bakom många av designbesluten. Tilläggas ska dock att där finns saker inkluderade som jag inte tycker borde vara med. T ex api:er mot olika webbtjänster.
Zend Framework är under utveckling och en del saknas i default-distributionen. Det bör man vara medveten om. T ex måste du mickla lite själv för att komma åt deras ACL-implementation som är under kraftig utveckling. Den ser dock väldigt lovande ut. Men databasåtkomst och MVC-delarna som kanske är det viktigaste och grunden i hela ramverket är rätt stabila och riktigt bra. Så det går bra att använda ramverket seriöst enligt min mening. Ett av målen med Zend Framework är ju att visa att det går att göra avancerade saker implementerade i userland PHP istället för att skapa extensions i C. Exempel på detta är t ex deras PDF-generering. Jag har dock inte gjort några jämförande prestandatester. Så prestandan vet jag inte mycket om ännu. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Spanar in din blogg nu, många talar väl om Zend också här på WN, lika bra att kolla in vad det är för rabalder egentligen ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är nog främst deras strikta kontroll över ramverket och hur det utvecklas som känns bra. Även om Zend Framework är open source så har de ett utvecklingsteam med riktigt namnkunniga utvecklare samt en kvalitetsprocess som borgar för bra slutresultat.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Zend = Ingen stor risk att de försvinner imorgon precis.
Nice blogg för övrigt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|