FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Läste lite i forumet om vad Youtube kan tänkas dra i bandbredd. Vilket fick mig att börja undra. Hur bra komprimerar dessa verktyg egentligen? Någon som vet?
Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det beror helt på vad du jämför med. Olika typer av material komprimeras väldigt olika. Vad vill du offra? Möjlighet att spoola, bildkvalitet, ljudkvalitet? Vad är det för typ av material.
FLV är "hyfsat" bra eftersom man kan använda en del spännande codecs, men får många typer av content så skulle man kunna få betydligt bättre resultat i kvalitet vs storlek om man kunde använda andra codecs (som inte alla users har installerade). Din fråga är lite "invalid" utan mera specifikationer på vad du menar. En 5 min klipp från min digitalkamera blir lätt 100mb för att sedan bli 10-20mb med xvid och mp3-kompression utan att tappa särskilt mycket i kvalitet. Vad den skulle bli med flv vet jag inte men det är garanterat inte lika bra kvalitet och lika liten storlek (såvida man inte verkligen börjar finetuna alla settings manuellt). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Egentligen är det jag är intresserad av. Hur sätter Youtube sin limit. Kompirmerar den allt till en maxstorlek? Oftast kan man se tv-klipp på 2-3min. Hur stora kan dessa vara initialt och efter de har blivit komprimerade.
Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det finns en tråd om val av olika videostreamningslösningar här på WN som är någon månad gammal.
Vad gäller video i mobiltelefoner får man vad man betalar för. Skillnaden på en gratiscodec och en för ett par hundra tusen spänn är mycket stor. Priset varierar givetvis med typ av licens. Jag menar bara att det finns codecs som kostar mycket pengar utan att prislappen skulle vara omotiverad. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Andreas: Du kan ju tanka lite youtube-klipps och se hur stora de är. http://keepvid.com/ eller Firefox med nån videodownloader-plugin. Hur stora de är initialt kan ju nästan vara vad som helst beroende på vilket format de är i.
Med flv4/vp6 i flash flv video kan man få fin kvalite liknande xvid,divx. Macromedia Flash Proffesional Video Encoder stödjer det formatet, fast är enormt slö och krävs lite pysslande för bra kvalite. Youtube använder inte detta format. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|