FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Var denna tråd en gissningslek?
Citat:
Förstår inte varför man spekulerar ens då följande fakta finnes publikt: - Flyttade ner till holland temporärt (nforce hall) - Sista hoppet innan TPB ligger på Port80 (förvånade?) och Malmö-rangen - R-dns på ett IP ger same.tracker.same.place.come.get.me.roswall.thepir atebay.org - Inte precis hemligt var de står, ring Gottfrid så får du säkert en rundtur Mindre offentligt är väl att ärendet fortfarande är under utredning och inte ligger på hyllan. Ekonomisk brottslighet är riktlinjen säger lilla fågeln i skogen... Citat:
Roswall har personligen uttryckt att åtal kan väckas i maj/sommaren men är givetvis liksom alla andra införstådd med att den tidsplanen inte kommer funka heller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
TPB står inte, och har aldrig stått, i PRQs hall.
Angående åtal m m så vet jag inte mer än vad ni gör - ingen har hört ett knyst. Ekonomisk brottslighet... håhåjaja! Tycker att den kära gubben Roswall får ta och bestämma sig snart. Inkomster från brottslig verksamhet är ju inte skattepliktiga, så då skulle man först få lägga ner hela upphovsrättsdelen av åtalet (vilket ju var själva anledningen till razzian till att börja med). Spontant känns det som tjänstefel att utöva tvångsmedel utan att ha några förhoppningar om att få folk fällda för brottet som ligger till grund för det hela. Dessutom är mig veterligen allt ekonomiskt skött enligt konstens alla regler, men är man en gammal gaggig åklagare med tveksam meritlista eller en halvpsykotisk journalist så är det väl roligare att fantisera om fantasiljarder på hemliga bankkonton, portföljer fulla med sedlar och guld som kedjas fast i kostymklädda kurirer och bärs från Schweiz, etc... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Citat:
Citat:
Nu tror jag bestämt att jag kanske är lite förvirrad. Vad är det som är rätt här? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Brottslig verksamhet kan givetvis inte konstituera någon näringsverksamhet, det vore mycket paradoxalt. Men däremot föreligger det en allmän skatteplikt för intäkter i bedriven näringsverksamhet även om intäkterna förvärvats på olagligt sätt och jag skulle tro att PRQ klassar in där väldigt väl. Källor t.ex. RÅ 1991 ref. 6 och RÅ 1988 ref. 69 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
PRQs bokföring är (givetvis) skött enligt konstens alla regler, och skatter betalda. TPB utgör heller ingen del av verksamheten eller dylikt, även om vissa gärna hävdar motsatsen... Herr åklagare verkar ju även anse att TPB är att betrakta som olaglig verksamhet mer eller mindre i sin helhet, särskilt med tanke på att han yrat om att åtala annonsörer för medhjälp till upphovsrättsbrott (!). Jag har även svårt att se att han skulle kunna bedriva någon annan argumentation än att TPB är _avsedd_ för piratkopiering i upphovsrättsmålet (annars skulle det få väldigt intressanta följder), och då kan han ogärna argumentera för att TPB egentligen är en legitim verksamhet som bara råkar ha vissa brottsliga inslag i ett senare skattemål. RÅ 1988 ref. 69 gäller ju en helt annan situation än denna - ersättning för falska fakturor till en kund i en i övrigt legitim näringsverksamhet. (Herr Roswall ska ju även ha yrat om reklamskatt - skattejuridik verkar inte precis vara hans starkaste område...) |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|