Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Teckensnitt i PDF dokument?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-09, 14:09 #1
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Mycket flitig postare
RickardPs avatar

Vi mitt jobb sitter och gör olika dokument som vi ska bifoga i mail som svar med info, priser, manualer osv och kom och funderade på vad man kör för Teckensnitt på PDF dokument man skickar runt.

Just nu kommer all info vara på svenska men vi kommer även översätta till engelska så småningom om det nu har någon betydelse i det hela.

Jag tror ju att dessa dokument kommer ungefär hälften vi skickar till att skriva ut och hälften läsa på skärmen men det är bara vad jag tror och det borde väl ha lite betydelse i vilket teckensnitt man använder.

Teckensnitt med serifer brukar ju i regel användas i tryckt form, medan teckensnitt utan serifer (sans serif) är mest lättläst i digital form. Vilken lämpar sig bäst i PDF?
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-09, 14:23 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: May 2006
Teckensnitt lägger du in i job options för distillern. På det viset får du med exakt vilka teckensnitt som ska användas. Antingen skickar distillern med hela teckensnittet eller ett subset om det bara är några få bokstäver. Det väljer du också själv.
Om du inte specar så faller Adobe tillbaka på vad som finns tillhands. Ger små PDF:er men mindre möjligheter att styra layouten
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-09, 14:42 #3
Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Bejjan Bejjan är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by elprisguiden@Nov 9 2006, 15:23
Teckensnitt lägger du in i job options för distillern. På det viset får du med exakt vilka teckensnitt som ska användas. Antingen skickar distillern med hela teckensnittet eller ett subset om det bara är några få bokstäver. Det väljer du också själv.
Om du inte specar så faller Adobe tillbaka på vad som finns tillhands. Ger små PDF:er men mindre möjligheter att styra layouten
Ehm, läste du ens hans fråga?

För att svara på DeadC's fråga; Brödtext kan med fördel sättas i seriftypsnitt även i pdf:er (pdf:er emulerar ju trots allt känslan av ett papper på skärmen, och ett av de största problemen med serifer på skärmen brukar ju vara att de inte alltid anti aliaseras och blir svårlästa (vilket inte är ett problem i pdf)).

Men ärligt talat så är inte Sans vs. Serif-debatten särskilt relevant här, då jag antar att pdf:erna inte är på särskilt många sidor, och texten lika gärna kan sättas i en sans serif (även i tryck). Så för att sammanfatta det så har det enligt mig en marginell skillnad i läsbarhet, det finns avsevärt viktigare saker att satsa på för att göra texten läsbar (valet av typsnitt är dock fortfarande viktigt)
Bejjan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-10, 09:50 #4
RickardPs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
RickardPs avatar

Tackar för Bejjan´s svar och om någon har några åsikter är det bara att skriva.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017