FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi mitt jobb sitter och gör olika dokument som vi ska bifoga i mail som svar med info, priser, manualer osv och kom och funderade på vad man kör för Teckensnitt på PDF dokument man skickar runt.
Just nu kommer all info vara på svenska men vi kommer även översätta till engelska så småningom om det nu har någon betydelse i det hela. Jag tror ju att dessa dokument kommer ungefär hälften vi skickar till att skriva ut och hälften läsa på skärmen men det är bara vad jag tror och det borde väl ha lite betydelse i vilket teckensnitt man använder. Teckensnitt med serifer brukar ju i regel användas i tryckt form, medan teckensnitt utan serifer (sans serif) är mest lättläst i digital form. Vilken lämpar sig bäst i PDF? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Teckensnitt lägger du in i job options för distillern. På det viset får du med exakt vilka teckensnitt som ska användas. Antingen skickar distillern med hela teckensnittet eller ett subset om det bara är några få bokstäver. Det väljer du också själv.
Om du inte specar så faller Adobe tillbaka på vad som finns tillhands. Ger små PDF:er men mindre möjligheter att styra layouten |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() För att svara på DeadC's fråga; Brödtext kan med fördel sättas i seriftypsnitt även i pdf:er (pdf:er emulerar ju trots allt känslan av ett papper på skärmen, och ett av de största problemen med serifer på skärmen brukar ju vara att de inte alltid anti aliaseras och blir svårlästa (vilket inte är ett problem i pdf)). Men ärligt talat så är inte Sans vs. Serif-debatten särskilt relevant här, då jag antar att pdf:erna inte är på särskilt många sidor, och texten lika gärna kan sättas i en sans serif (även i tryck). Så för att sammanfatta det så har det enligt mig en marginell skillnad i läsbarhet, det finns avsevärt viktigare saker att satsa på för att göra texten läsbar (valet av typsnitt är dock fortfarande viktigt) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tackar för Bejjan´s svar och om någon har några åsikter är det bara att skriva.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|