Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


100 miljoner webbsidor

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-11-02, 00:20 #1
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Enligt Netcraft finns det nu över 100 miljoner webbsidor på Internet. Det är ett landmärke, en historisk gräns som har uppnåtts.

-97 passerade vi en miljon webbsidor, - 00 var vi uppe i 10 miljoner och därefter har utvecklingen formligen exploderat.

Hur tror ni att utvecklingen kommer att se ut fram tills dess att vi uppnår 200 miljoner webbsidor? Är IDN framtiden? Vilken roll kommer IPv6 att spela? Vilka tidiga webbsidor kan ni dela med er av?
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 00:35 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Frågan är hur många det finns i verkligheten exakt? Vad räknas som en webbsida? Per domän/subdomän? Underkatalog?

Inte så mycket hänga i granen, man kan fråga sig hur mycket som är vettiga sidor av dom 100 miljoner.

IDN tror jag kommer skada stort, att införa saker som inte är en standard utan ett fulhaxx är jag mycket emot. Men tror varje land kommer försöka införa sina IDN på sina tecken.

Ipv6 är ett måste, dock måste någon skapa ett tredje protokoll som kan hantera både v4/v6 ihop. Alltså V4 adress kan kommunicera med V6 adress och tvärtom.

Att både behöva ha en V6 och V4 adress för kommunicera fungerar inte, alla fall inte för dom stackarna som bara har v6. För v4 kommer inte folk bara lämmna ifrån sig så där.

Utan att skapa ett till protokoll som sätter ihop v4/v6 så kommer det bli stora problem, för är inte så lätt att bara välja köra v4 eller v6.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 02:14 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Precis som patrikweb ställer jag mig frågande till vad som ska räknas som en webbsida.
Med tanke på att kanske upp till hälften av dessa 100 miljoner är parkerade sidor med en enda splashsida,
så vet jag inte om det är relavant att räkna dem som "sidor". men men Netcraft gör det tydligen..
Jag tror att vi landar på 200-strecket fortare än vi anar - Jag gissar vilt på slutet av 2008 med en asiatisk jätteboom.

Däremot anser jag IDN som en frälsning för Internet på gott och ont. Mycket talar för att vi inom de allra närmaste åren kommer att se allt
från stora språk till minoritetsspråk, som samiska och dialekter som talas av romer (kom inte på vad det heter när det böjs).

Men ytterligare ett steg för IDN är ju att även göra toppdomänen IDN-kompatibel så att istället för .com eller .se skriver den specifika IDN-TLDn.
Och utmaningen efter det är exempelvis persiska som skrivs och läses från höger till vänster och
http://www.wn.se är ju inte samma adress som es.nw.www\tth om ni förstår hur jag menar..

Jag tror att IDN är något som kommer att ta lång lång tid och även ske i många etapper med mycket problematik runt, men vad Sverige, svenskar och
våra speciella IDN-tecken, ser jag mycket positivt på och tror inte att det kommer ta max ett halvt till ett år innan det fullt är adopterat i våra
"vanliga" surfvanor.

Detta kan iofs leda till en typ av isolering eller "balkanisering" (vilket jag tror att ICANN ordföranden avsåg i IDG-artikeln idag),
detta ser jag inte som något direkt dåligt, utan lite som det är redan idag. Jag själv besöker mycket sällan exempelvis koreanska sidor av den anledningen
att jag inte förstår koreanska eller känner någon speciell dragning till någon speciell portal där. Och detta kommer att förbli så oavsett om koreanerna får
en massa egna tecken eller inte - det berör mig helt enkelt inte..

Däremot JonathanS - så vill jag leka domadagsprofet och sia att i bakvattnet av den asiatiska boomen så kommer en organiserad nätterrorism,
nätfiske, hackade certifikat mm i en omfattning vi bör ta på största allvar. Redan idag kan man se vissa utvecklingsteam om 40-50 personer
på "rent-a-programmer"-portaler som uttryckligen lockar med att dom kan skräddarsy hur ondsinta applikationer som helst för en "handfull paypal dollar"..

Usch, jag tänkte inte göra ett monsterinlägg, men det bara rann på
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 03:03 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Vi vet vilken domän som blev #500.000 på .se, vilken sida blev 100miljonte sidan(vad nu det är)? ;-)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 08:47 #5
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 111
Citat:
Originally posted by patrikweb@Nov 2 2006, 01:35
IDN tror jag kommer skada stort, att införa saker som inte är en standard utan ett fulhaxx är jag mycket emot. Men tror varje land kommer försöka införa sina IDN på sina tecken.
Det var ett mycket intressant seminarium på årets Internetdagarna som IIS anordnar rörande just IDN-domännamn, hur utvecklingen ser ut i Sverige och hur det ser ut i övriga världen. Tina Dam IDN-samordnare för ICANN berättade om hur arbetet med IDN fortlöper inom ICANN. Patrik Fälström från CISCO har arbetat mycket med den tekniska biten och berättade om det som hittills lösts samt de många problemen som finns kvar. Det kommer att finnas ljudfiler och presentationer här: http://www.nic.se/Internetdagarna/2006/53-idn/idn.shtml.

Vidare tycker jag att IDN är något som måste lösas. Om inte en standard tas fram ganska snabbt så kommer alla länder som använder sig utav det bli otåliga, hitta på egna lösningar och inte vara intresserade av att i efterhand övergå till en framtagen standard. Idag finns dessutom redan IE för arabiska där all text går från höger till vänster, det finns redan möjlighet att ha IDN-domännamn på kinesiska men med en fullösning likt Network Solutions tidigare. Problemet är att om inte väst engagerar sig med att ta fram en standard som alla är nöjda med så kommer de att lösa det själva.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 13:31 #6
Henrik Nygren Henrik Nygren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 57
Henrik Nygren Henrik Nygren är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 57
Ojojoj, mer än 50% av dessa sidor lär ju vara sidor i typen "What you want, when you want it"-raklamsida, om ni fattar vad jag menar.
Henrik Nygren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-02, 22:09 #7
Davidr Davidr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 4
Davidr Davidr är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 4
Citat:
Originally posted by Henrik Nygren@Nov 2 2006, 14:31
Ojojoj, mer än 50% av dessa sidor lär ju vara sidor i typen "What you want, when you want it"-raklamsida, om ni fattar vad jag menar.
Om man kollar på grafen på Netcrafts sida så har dom ju 100 miljoner hostnames och en till graf som visar att hälften är "active". Antagligen räknar dessa bort alla parkerade domännamn och liknande. Så 50% var ju en bra gissning
Davidr är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-03, 10:46 #8
cezar cezar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 260
cezar cezar är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 260
Alla dessa reklamsajter och porrsajter är ju verkligen en hel del.
cezar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-11-07, 05:27 #9
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Hittade min första websida på nätet
http://www.fortunecity.com/roswell/amicus/47/main.htm

Den är från omkring -96 om minnet inte sviker mig
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017