Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

IDN-problem (OBS ej .se-domäner)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-26, 10:36 #1
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Apr 2005
Internet Swedens avatar

Nej det här handlar inte om vilka IDN-domäner jag registrerat under .se.
Och jag har svårt att se att det kan betraktas som egenreklam då domänerna är nyregistrerade och utan innehåll - ej heller till salu.

Jag har registrerat ett antal enteckens "symboldomäner" som jag tycker beter sig lite konstigt och jag undrar om något vet varför.

exempelvis "musiksymbol.nu" dvs xn--m6h.nu löser upp som den ska i IE6 och "symbolen" visas i adressfältet, men när jag surfar med IE7 (som då ska stödja IDN) så visas IDN-tecknen xn--m6h istället för symbolen.
På samma sätt har jag problem med www.xn--p3h.net som ska föreställa en fylld femuddad stjärna. Eller xn--z3h.net (telefon), xn--lba.nu (Trademark-R) osv.

Det skulle även vara intressant att veta vad ni som använder andra browsers än IE6 och IE7 ser för URLer.

Jag har själv förstått det som att .com, .net, .nu och .fm (ev. fler tlder) stödjer alla möjliga tecken man kan tänka sig som ASCII.
Medan exempelvis .se, .de, .be, .at mfl än så länge endast stödjer ett begränsat antal tecken. (som .se som stödjer åäöûé)

Är det något som har lite inputs att ge, så är jag tacksam.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 11:00 #2
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mycket flitig postare

Jag vet att Firefox gör så att den visar Unicode version för de toppdomäner som har regler för vilka IDN-domäner man får registrera annars visar den punycode versionen. Detta eftersom de som inte har några regler där går det att registrera symboler som är ruskigt lika vissa bokstäver och på så sätt kan du komma över en domän som ser exakt likadan ut som en riktig och på så sätt kan du använda den för phising. Tex var det någon som reggade xn--pypal-4ve.com där första a:et inte är ett a men ser ut som ett.

Jag har även för mig att Opera och Safari använder sig av samma system.

Däremot IE7 gör på ett annat sätt men även de har något skydd för detta problemet.

Hittade förresten: http://weblogs.mozillazine.org/gerv/archiv...ipples_idn.html som kanske förklarar en del.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 11:20 #3
Internet Swedens avatar

Internet Swedens avatar

Tack för intressant länk, jo jag känner till Paypal.com-historien och att ersätta bokstäver med tecken från andra alfabet och teckenuppsättningar för att ska ett till synes likadant domännamn, det är väl det som kallas "spoofed domains" ? Det händer ju fortfarande att domänsäljare försöker scamsälja "fuldomäner" typ business.com (fast med ett litet snett streck istället för prick över i:et)

Av din länks innehåll så förstår jag att det är precis som vanligt med Microsoft - dom kan inte följa en antagen standard, utan dom ska göra allt på sitt sätt.
Jag prövade just att skicka ett email till mig själv med xn--p3h.net både i ärenderaden och i body och ärenderaden visar stjärnan men inte i body - (Outlook 2003)
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-26, 11:34 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

För att ta reda på vilka toppdomäner som Firefox visar unicode version för så kan man gå in i about:config och filtrera på "network.idn". Jag tror som sagt Opera och Safari använder samma lista.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017