FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Mer OT om Linux: Du behover inte SRPMS-skivorna då de innehåller källkoden till de paket som du installerar.
Annars kan du ju köra Fedora, som i princip kan ses som "Red Hat 10": http://download.fedora.redhat.com/pub/fedo...ore/1/i386/iso/ Fedora är lite nyare än RH9 - vissa saker fungerar bättre, andra sämre, men på det stora hela lite bättre tycker jag. RedHat:s up2date-stöd (för bl.a. säkerhetspatchar och uppdatering) avslutas 31 april(?) i år och efter det är det nog enklare att underhålla en fedora-installation. red/ Ja, du behöver troligen alla tre skivorna om du skall installera Apache/PHP/MySQL. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"up2date" är ganska bra på att hantera problem med beroenden. Kommandot "rpm" sköter det dock inte, så då händer att man måste gå igenom en massa paket och addera "för hand" - s.k. "rpm-hell".
I Fedora (och i RH9 också för den delen) kan du köra "apt-get" eller "yum" för uppdateringar, precis som i Debian. Nackdelen med RH9 efter 31 april(?) är bara den att du själv måste hålla reda på vilka moduler som behöver uppdateras. Jag tror att det går att installera RH/Fedora via nätet, utan CD (har inte provat själv) men Debians nätverksinstallation funkar bättre då du bara behöver ladda hem sånt du tänkt installera - det räcker med Debians nät-installations-CD. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Har fått upp en windows 2003 server nu och konfigurerar den just nu, en sak jag undrar är om man på något sätt kan ha automatisk inloggning.
Det jag vill komma åt är om jag installerar en "hotfix" automatiskt så vill jag att servern (om den behöver) startar om automatiskt och när den startar upp igen loggar in och på så sätt startar upp IIS. Går detta att fixa? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du vill bli av med de jobbiga omstarts frågorna så ska det gå bra, kan inte på rak arm hur man gör det. Omstarter går väl att göra via schedulern; en kund till mig körde den på sin IIS 5 maskin varje natt för att bli av med minnesläckor och annat strunt som tydligen gjorde den burken seg efter några dagar(!).
Sedan så behöver du väl inte logga in för att IIS'en skall köra? Den processen körs ju i bakgrunden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Vill ändå "logga in" för att starta ett par andra processer så in på något sätt måste jag. Om någon skulle få fram hur man gör så säg väldigt gärna till!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Finns en nyckel i registret (ivf i WinXP) som man kan gå in och lägga till för att ordna autologin. Antar att det fungerar på liknande sätt i Windows Server 2003.
Något som kanske är enklare: finns ett program som tillför en hel del större och mindre features i Windows. Var lite osäker om "Powertoy'en" Tweak UI (el. Tweak UI for Itanium™-based systems) som jag har användt för WinXP fungerade även för Windows 2003, men tog och kollade upp det och såg följande, så det verkar ju lugnt: Citat:
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
När det gäller Internetanslutningen så måste du ha en fast ipadress annars så måste du köpa en dyn dnstjänst från exempelvis Webcows. Du ska ställa in port 80 för www. Här finns en länk: www.linuxmandrake.com |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|