Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Sätta upp egen webserver

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-02, 23:11 #11
nicclas nicclas är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2003
Flitig postare

Mer OT om Linux: Du behover inte SRPMS-skivorna då de innehåller källkoden till de paket som du installerar.

Annars kan du ju köra Fedora, som i princip kan ses som "Red Hat 10":
http://download.fedora.redhat.com/pub/fedo...ore/1/i386/iso/
Fedora är lite nyare än RH9 - vissa saker fungerar bättre, andra sämre, men på det stora hela lite bättre tycker jag.

RedHat:s up2date-stöd (för bl.a. säkerhetspatchar och uppdatering) avslutas 31 april(?) i år och efter det är det nog enklare att underhålla en fedora-installation.

red/ Ja, du behöver troligen alla tre skivorna om du skall installera Apache/PHP/MySQL.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-03, 02:21 #12
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av marcuss
en smidig sak med t.ex. Redhat är att det använder s.k. rpm-paket. räcker då vanligtvis med att man kör "rpm -i rpmpaketetsnamn.rpm" så installeras programmet i default-mapparna.
Nu var det rätt länge sedan jag använde RH. Hur sköter rpm problem med beroenden? Måste man fortfarande själv manuellt installera alla paket som behövs? Det var därför jag bytte till Debian, apt kollar och installerar alla paket som behövs...

Citat:
Originally posted by -nicclas@Mar 2 2004, 21:11
efter det är det nog enklare att underhålla en fedora-installation.
Hur fungerar det? Jfr Debians "apt-get update" och "apt-get upgrade".

Citat:
Ursprungligen postat av nicclas
red/ Ja, du behöver troligen alla tre skivorna om du skall installera Apache/PHP/MySQL.
Kan man inte bara skaffa en CD och ta resten över nätet under installationen?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-03, 15:02 #13
Flitig postare

Flitig postare

"up2date" är ganska bra på att hantera problem med beroenden. Kommandot "rpm" sköter det dock inte, så då händer att man måste gå igenom en massa paket och addera "för hand" - s.k. "rpm-hell".

I Fedora (och i RH9 också för den delen) kan du köra "apt-get" eller "yum" för uppdateringar, precis som i Debian. Nackdelen med RH9 efter 31 april(?) är bara den att du själv måste hålla reda på vilka moduler som behöver uppdateras.

Jag tror att det går att installera RH/Fedora via nätet, utan CD (har inte provat själv) men Debians nätverksinstallation funkar bättre då du bara behöver ladda hem sånt du tänkt installera - det räcker med Debians nät-installations-CD.
nicclas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-03, 19:59 #14
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Marcuss avatar

Citat:
Originally posted by nicclas@Mar 3 2004, 13:02
Jag tror att det går att installera RH/Fedora via nätet, utan CD (har inte provat själv) men Debians nätverksinstallation funkar bättre då du bara behöver ladda hem sånt du tänkt installera - det räcker med Debians nät-installations-CD.
Det enda man behöver är en bootdiskett och sedan kopplar man upp sig mot t.ex. en ftp-servern där Redhat-paketen finns. Därefter laddas de utvalda komponenterna ner för installation. Lätt och smidigt. Men just på den fronten tror jag inte det är så stor skillnad mellan releaserna. De flesta har nog stöd för nät-installationer på ett eller annat sätt(?).
Oläst 2004-03-03, 21:28 #15
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
"up2date" är ganska bra på att hantera problem med beroenden. Kommandot "rpm" sköter det dock inte, så då händer att man måste gå igenom en massa paket och addera "för hand" - s.k. "rpm-hell".
ok, så "up2date" är alltså att jämföra med "dselect" eller "aptitude"?

Citat:
Jo, utveckling av Debian Installer (DI) pågår ju, har provat den en gång men det är en del barnsjukdomar kvar...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 02:24 #16
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Medlem

Har fått upp en windows 2003 server nu och konfigurerar den just nu, en sak jag undrar är om man på något sätt kan ha automatisk inloggning.

Det jag vill komma åt är om jag installerar en "hotfix" automatiskt så vill jag att servern (om den behöver) startar om automatiskt och när den startar upp igen loggar in och på så sätt startar upp IIS. Går detta att fixa?
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 04:02 #17
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Om du vill bli av med de jobbiga omstarts frågorna så ska det gå bra, kan inte på rak arm hur man gör det. Omstarter går väl att göra via schedulern; en kund till mig körde den på sin IIS 5 maskin varje natt för att bli av med minnesläckor och annat strunt som tydligen gjorde den burken seg efter några dagar(!).

Sedan så behöver du väl inte logga in för att IIS'en skall köra? Den processen körs ju i bakgrunden.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 13:42 #18
Medlem

Medlem

Vill ändå "logga in" för att starta ett par andra processer så in på något sätt måste jag. Om någon skulle få fram hur man gör så säg väldigt gärna till!
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-04, 14:37 #19
Marcuss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Marcuss avatar

Finns en nyckel i registret (ivf i WinXP) som man kan gå in och lägga till för att ordna autologin. Antar att det fungerar på liknande sätt i Windows Server 2003.

Något som kanske är enklare: finns ett program som tillför en hel del större och mindre features i Windows. Var lite osäker om "Powertoy'en" Tweak UI (el. Tweak UI for Itanium™-based systems) som jag har användt för WinXP fungerade även för Windows 2003, men tog och kollade upp det och såg följande, så det verkar ju lugnt:

Citat:
Originally posted by Microsoft et. al
Tweak UI
This PowerToy gives you access to system settings that are not exposed in the Windows XP default user interface, including mouse settings, Explorer settings, taskbar settings, and more.

Version 2.10 requires Windows XP Service Pack 1 or Windows Server 2003.
Där kan du blandannat under fliken [+] Logon -> Autologon ordna vad du är ute efter med autoinloggning.
Oläst 2004-03-31, 20:46 #20
bfred bfred är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
bfred bfred är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Originally posted by pikkenix@Mar 2 2004, 12:06
Någon som har någon bra länk med information om att sätta upp sin egen webbserver (windows)?
Kommer främst att ha den för mina domäner med lite trafik och de som jag idag inte använder och kan använda som SE-optimering.

Är helt novis på att sätta upp egen server så gärna från grunden om det finns.
Du köra webbservern IIS med Windows Server 2003, som är ett snabbt och stabilt operativsystem. Om du däremot inte har så bra hårdvara (mindre än 1 Ghz och 512 MB minne) så tycker jag att Linux Mandrake är ett bra val för nybörjare.

När det gäller Internetanslutningen så måste du ha en fast ipadress annars så måste du köpa en dyn dnstjänst från exempelvis Webcows.

Du ska ställa in port 80 för www.

Här finns en länk: www.linuxmandrake.com
bfred är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:19.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017