FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Jag undrar om det går att göra om en access databas till excelfil (.xls)? Kan man på något sått konvertera databasen till .xls format? Vet inte om det spelar någon roll med det gäller språket ASP. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Rätt säker på att du kan exportera en tabell från access till en semikolon separaread fil och sedan bara ta in den i excel - om det var så du menade??
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Japps, du kan exportera till semikolon-separerade CSV-filer som sedan kan hämtas i Excel...
Lättast är dock att välja "export" i "File"-menyn och välja vilken version av excel (*.xls) du vill exportera i ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för svaret grabber. Men hur gör jag om jag vill att de ska ske automatiskt? Om jag har en nyhets databas som jag använder till en hemsida, hur gör jag att man kan ladda ned en kopia av db:n i formatet .xls?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Utan att vara asp-expert så är det väl .mdb (Access) som är det grundläggande databaset i sådana tillämpningar och därför borde det gå att hämta data därifrån med SQL-satser via en databaskoppling. när du ävl plockat ut de data som du önskar kan du göra vart du vill med dem, till exempel lägga in dem i en fil eller sträng som du formaterar liknande en .xls-fil. Genom att skicka med rätt mime-typ kan filen eller strängen öppnas som ett .xls-dokument av Excel, när du klickar på en länk som sätter igång processen ovan. Om det är nu så du vill att det ska bli.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|