FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har ett nystartat AB och använder mig av faktureringsmetoden. Har en fråga som jag hoppas att någon kan bringa klarhet i. Jag säljer digitala tjänster på en sajt. En av betalningsmöjligheterna är att kunder betalar via bankgiro. Dom lägger en order och samma dag betalar kunden via bankgiro. När kunden har betalat så aktiveras den digitala tjänsten. Problemet är nu bara att det inkommer en massa bankgiroinbetalningar, kanske 20 om dagen. Beloppen är på mellan 50 – 150 SEK. Problemet är att jag inte vill bokföra alla dessa transaktioner separat, kommer då att på sikt bli 1000-tals om månaden. Finns det någon möjlighet att klumpa ihop alla dessa transaktioner tex veckovis. Skulle ju innebära endast 4 verifikat i månaden rörande detta. Måste gå att klumpa ihop det hela på något vis, annars blir det ju en administrativ mardröm. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Du kan ju bokföra dem som dagskassa förmodar jag......Vi ligger på som mest 3-400 inbetalningar per dag, och när vi läser in dem i vårt system får vi en Verifikation per dag. Så länge du skiljer ut om det är olika momssatser eller andra differenser går det hur bra som helst!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hm, okej, det är ju också en lösning.
Men man kan inte bokföra det med lite längre period än en dag. Typ en gång i veckan. Denna typ av problematik måste ju vara hur vanlig som helst i företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har haft precis samma problem som du. Vi säljer fysiska varor, men har många relativt små transaktioner dagligen. Jag pratade med skatteverket och de gav mig tipset att klumpa ihop allt till en post dagligen (men specificera gärna transaktionerna på något vis i verifikationen till bokföringen). Jag frågade också om jag kunde klumpa ihop försäljningen till ännu större poster och bokföra dem en gång i veckan. Killen i telefonen sade att det nog inte var helt rätt, men förmodligen skulle ingen ha några synpunkter på det i alla fall. Jag tolkade det som att det inte var rätt, men ändå ok. Om jag vore du så skulle jag ringa till skatteverket och fråga. Det kan även vara så att det blir lite mer noga om man driver ett AB och inte bara ett HB som jag. Återkom gärna här när du fått svar. Min erfarenhet är att man kan få lite olika svar beroende på vilken handläggare/kundsupport man talar med. Din revisor bör även kunna hjälpa dig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Om det är mycket små belopp per transaktion och samtidigt inte allt för stora belopp per vecka kan man nog klumpa ihop det till veckoklumpar. Se bara till att du bryter vid månadskiften så att momsen kommer på rätt period.
Vad jag vet finns det inga klara regler om sådant här, utan det är mera en fråga om tillämpat sunt förnuft. Det viktiga ut skattmasens synpunkt är att du inte undanhåller någon skatt och inte försvårar kontroll. Om du håller ordning på alla papper och inte gör dig ovän med skattmasen ska det nog gå bra. Eftersom du har ett AB har du också en revisor, och sådan bör enligt min mening göra rätt för arvodet. Om inte annat kan det vara idé att förklara för revisorn vad tu tänker göra så att att inte han/hon sedan kommer med invändningar eller frågor. En revisors invändningar och frågor kostar pengar i form av ökat arvode. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi tar fram en fakturajournal varje månad. Den innehåller vilka betalningar som inkommit under månadeno ch en sammanställning av månadens fakturor.
Summan för varje bokföringskonto är särredovisad - men det är ett verifikat per månad.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Principen är att du kan hantera det som en dagskassa, som någon nämnde ovan. En av grunderna i bokföringen är ju också att bokföringen ska ske omgående, så det talar alltså emot att klumpa ihop veckovis eller månadsvis. Jag har själv kört butik och postorder och jag tycker inte att det var så jäkla trixigt att dagligen bokföra fyra olika dagskassor och en postorderkassa. Anlitar du en redovisningskonsult lär det inte ta många minuter om dagen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Du kan ju alltid automatisera det. Antingen med något av de större bokföringsprogram som finns, eller hemhack (läsa betalningar från Bankgirot och exportera i SIE4-format till bokföringsprogrammet).
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kontakta din bank och be dom om redovisning på fil istället för papper, hämta filen och parsa igenom den och gör bokföringen automatiskt. Det är mitt tips. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|