Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värdera en hemsida?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-24, 20:22 #1
mrCs avatar
mrC mrC är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.

Reg.datum: Sep 2006
mrC mrC är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
mrCs avatar

Reg.datum: Sep 2006
Hejsan!

Har försökt söka på detta då man tycker att på denna sida om någon borde det finnas artiklar om ämnet. Men kunde dessvärre inte hitta någon. Som rubriken lyder, hur räknar man ut ett ekonomiskt värde att en hemsida? Hur räknar man ut vilken prisklass man ska lägga sidan på vid ett ev uppköp?

Vad brukar inkluderas i prissättningen? Unika besökare? Ev reklamintäckter? Ev. antalet användare/medlemmar? Hur länge sidan varit aktiv?

Vore vääldigt intressant att få svar på dessa frågor.
Alla svar uppskattas dock! Tack i förväg!

Med vänliga hälsningar,
//C
mrC är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-24, 21:39 #2
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2004
N!cklas N!cklas är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Vet att det är en "omöjlig" fråga att svara på, men det finns ju ett antal personer här som köper och säljer sajter/domäner med ojämna mellanrum. På vilka faktorer baserar ni köp/sälj inför en affär? Det är fritt att dela med sig av sina bästa knep

Mao så är även jag intresserad av frågan - men än mer svaren...
N!cklas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-24, 21:50 #3
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Finns en del svar på ovanstående frågor i t.ex. följande trådar:

http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...g,and,sajt&s=wn
http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...&t=725&hl=&s=wn

Annars fungerar ibland de klassiska tre års överskott.
Ett annat tips kan vara att själva tänka vad du (objektivt) hade varit beredd att betala för webbplatsen för att förvärva den och vilja arbeta vidare med den - dvs, för att hitta en köpare måste ju denne tycka (egentligen) att det är ett litet underpris, dvs han / hon skall se en potential i webbplatsen där denne tror att det investerade beloppet är lågt i förhållande till vad denne hoppas att få ut...
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-24, 22:39 #4
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator

Det finns mycket att tänka på.
Hur inarbetad den är,
besökare,
intäkter,
domännamn,
utgifter,
hur gärna köparen vill ha sidan,
hur gärna säljaren vill sälja.
mm.
Oläst 2006-09-28, 03:47 #5
hallonis avatar
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
halloni halloni är inte uppkopplad
Medlem
hallonis avatar

allting beror på, helt klart som ni säger.
det är väldigt svårt att lägga ett "pris" på en hemsida.. men egentligen tycker jag aldrig man kan sätta ett exakt pris på en sida, har du ingen köpare så är sidan inte värd något.
det är ju mer upp till dig, vad har sidan för värde för dig? själv när jag har en sida som hängt på ett bra tag vill jag inte sälja den för struntsummor direkt när jag lagt så mycket arbete på det. då vill jag ha ett bra pris annars får det vara.

en annan ekvation kan ju vara att räkna ut vad du tjänar på sidan själv på ett år.
vi säger du tjänar tusen kronor på sidan per månad x 12 = pris att börja med.
halloni är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 08:25 #6
El bueno El bueno är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Medlem

Jag ska ge dig ett professionellt svar (jag är utbildad samt jobbar som affärsutvecklare). När ett företag ska värderas och säljas tittar man framförallt på två saker:

1) Avkastningen

2) Potentiella framtidsmöjligheter

Kommentar punkt 1: För att ungefär veta vad det uppskattade värdet bör vara på
företaget bör du ta senaste årets vinst och gångra det med 6 d.v.s om företaget förra året gjorde en vinst på 1 miljon ligger värdering på företaget runt 6 miljoner.

Kommentar punkt 2: Om man verkligen vill tjäna pengar bör man bygga upp företaget så att de framtida möjligheterna ser bra ut, köpen av MySpace samt Skype är klockrena exempel. I detta fall värderar man medlemmsdatabasen, för en vanlig "svensson" med normal inkomst brukar man lägga ett värde av 200kr/år. D.v.s att om företaget har en databas som låt oss säga Playahead d.v.s ca 1 miljon medlemmar blir det uppskattade värdet på företaget ca 200 miljoner (200*1 000 000).

Obs. ovanstående är en grov förenkling om hur man värderar ett företag, för mer grundlig analys ta kontakt med en företagsmäklare. Obs!
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 08:33 #7
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by El bueno@Sep 28 2006, 08:25
Jag ska ge dig ett professionellt svar (jag är utbildad samt jobbar som affärsutvecklare). När ett företag ska värderas och säljas tittar man framförallt på två saker:

1) Avkastningen

2) Potentiella framtidsmöjligheter

företaget bör du ta senaste årets vinst och gångra det med 6 d.v.s om företaget förra året gjorde en vinst på 1 miljon ligger värdering på företaget runt 6 miljoner.

Kommentar punkt 2: Om man verkligen vill tjäna pengar bör man bygga upp företaget så att de framtida möjligheterna ser bra ut, köpen av MySpace samt Skype är klockrena exempel. I detta fall värderar man medlemmsdatabasen, för en vanlig "svensson" med normal inkomst brukar man lägga ett värde av 200kr/år. D.v.s att om företaget har en databas som låt oss säga Playahead d.v.s ca 1 miljon medlemmar blir det uppskattade värdet på företaget ca 200 miljoner (200*1 000 000).

Obs. ovanstående är en grov förenkling om hur man värderar ett företag, för mer grundlig analys ta kontakt med en företagsmäklare. Obs!
Jag tror inte man skall stirra sig blind på framtida intäkter. När vi köper värderar vi efter hur intäktsstrukturen ser ut idag och engagemang från den som hade sajten tidigare. Det är svårt med mindre sajter eftersom det är högst osäkert hur de kommer utvecklas.

En sajt i sig själv är inte värt så mycket med mindre domännamnet är riktigt bra och etablerat.

Gissningsvis;
System tillhörande sajten (fungerande / icke fungerande)
Varumärke el. slumpmässig trafik
Vinst och intäkter
Engagemang från f.d. ägare under 6-12 månader.

Sedan viktar men detta mot hur man själv tror att sajten kommer utvecklas och delar upp betalningen över 1-3 år.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 10:03 #8
webbtekniks avatar
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
webbteknik webbteknik är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
webbtekniks avatar

Reg.datum: Apr 2005
Det som är standard när det gäller att köpa/sälja webbplatser, i alla fall i utlandet är att man går på sidans vinst i månaden gånger 10-14.

Dvs går din sida med 100 kr i vinst varje månad så någon stans mellan 1000 kr till 1400 kr.

Men sedan finns det en mängd faktorer som kan dra upp eller ner priset ordentligt, tex:
Målgrupp
Otroligt bra domännamn
Väldigt hög potential
Besökare, här är kvalite viktigare än kvantite normalt sätt men det finns undantag.
Sidans ålder, ju äldre desto bättre.
Pagerank
Tiden man måste lägga ner varje dag för att driva sidan.
webbteknik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 10:43 #9
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar

Citat:
Originally posted by El bueno@Sep 28 2006, 08:25

Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.

Sedan spelar ju givetvis potentialen för köparen väldigt stor roll.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-28, 16:55 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Har aldrig hört talas om att man skulle få betalt för vinsten X 6
Skulle påstå att vinsten gånger 1-1,5 är mer realistiskt.
Vinsten gånger 1-1.5 är helt uteslutet, mäklarna får arvoden (procentsats) på överskottet som de lyckas få ut vid en försäljning. Så om nu företaget har en vinst på 1 miljon och priset blir 1.5 miljoner får ju mäklaren bara 25 000kr vid en försäljning (räknat på det normala arvodet av 5 % på överskottet, i detta fall 500 000kr) och det är på tok för lite för en process som vanligtvis tar mellan 2-6 månader (ibland längre).

Nej mina vänner i verkligheten gör mäklarna en evaluering av företaget och om de inte anser att företaget kan säljas till ett tillfredsställande pris avstår de flesta mäklarna från att acceptera uppdraget.
El bueno är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017