FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Lagstiftning är luddig i detta fall, den ger skydd för hur en katalog sätts upp, men inte för själva innehållet.
Katalogskyddet omfattar exempelvis försäljningskataloger, adresskalendrar, tidtabeller och speciella räknetabeller och gäller i 10 år efter utgivningsdagen. Skyddet gäller alltså själva uppställningen av uppgifterna, inte uppgifterna i sig. Det borde således i princip vara fritt fram att knycka all sorts info från tabeller och liknande, så,länge som man inte publicerar dem på likadant sätt och så länge som innehållet inte uppnår verksstatus.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Citat:
__________________
Snickare - Copenhagen - Stockholm - Shoppasmart - Bilverkstad - flig.ht/s - Stockholm - Nöje - Direct Flights - PopularHotels.com - TOBUY Sverige - Pengar.se. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det finns ett intressant avgörande i marknadsdomstolen,
http://www.marknadsdomstolen.se/avgo...6/Dom06-13.pdf som berör en tvist mellan Blocket och Metro. Där finner MD att skrapningen och länkningen från Metro/Allaannonser till blocket är tillåten enligt marknadsföringslagen, men prövar inte den upphovsrättsliga frågan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Thomas - jo, hur kan man uppnå verksstatus (som är kravet för att det skall skyddas av Upphovsrättslagen) genom en tv-tablå? Det kan man troligen inte. Alltså är det förmodligen fritt fram så länge som man inte kopierar både innehåll och utseende (utseendet kan man enklare nå en skyddsnivå på).
Elprisguiden - ungefär så, ja... Det är högst otroligt att en annons kan nå verksnivå, eller en temperaturangivelse, eller en valutakurs... Det må vara oetiskt, men mycket svårt att komma åt...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Nu har jag kollat i boka..
och så här ligger det till: Upphovsrätts lagens verkshöjd uppnås rätt snabbt. Redan själva annonstexten, beskrivningen av varan som annonsören totat ihop, borde nå verkshöjd i de flesta fall. En bild gör det alltid. Obervera att upphovsrätten stannar kvar hos annonsförfatten som alltså skulle kunna föra talan mot den som kopierar hans annonstext. Kataloger är skyddade dels via regeln om katalogskydd i upphovsrättslagen som ger 10 års skydd, dels genom EU:s databasdirektiv som ger skydd i 15 år. Där kommer aktiekurserna och tv-tabåerna in. Även skyddade verk (kataloginnehåll, annonser med mera) får citeras om det sker i enlighet med god sed. Vad som är god sed avgörs i förhållande till vad som är brukligt inom det området. Citaten måste dessutom vara korta i i förhållande till den egna framställningen. slutsatser: Beskrivande text i Tv-tablåer eller annonser uppnår verkshöjd i de allra flesta fall och är sålunda skyddade redan där. Eventuella fotografier är alltid skyddade. TV-tablån, listan på annonser, telefonkatalogen, börskurserna är dessutom skyddade av katalogskyddet eller databasdirektivet, antagligen båda två. Man får citera enstaka tv-recensioner, börskurser, annonser, telefonnummer om det är en mindre del av sammanhanget och det överenstämmer med vad som är brukligt. Rippar jag en tv-tablå rakt av, eller plockar jag ihop en sida med Tv-tablåer från olika håll så kommer jag ha svårt att klara en upphovsrättstvist. Men om jag skriver en filmrecension och nämner att filmen ifråga kommer på TV då och då är det ett riktigt sätt att citera en upphovsrättsskyddad uppgift. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|