Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


dela mappar i windows

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-09-17, 02:45 #1
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Nu har jag sökt i flera timmar utan att hitta, måste be om hjälp.

Jag har en stationär och en bärbar dator. På båda datorerna vill jag dela ut en mapp så att jag från den ena datorn till den andra kan uploada lite filer vid behov. Det hela funkar utmärkt när det gäller utdelningen på bärbara men inte alls när jag delar ut på stationära.

Jag kan dela ut mappen och välja behörighet (skriva eller bara läsa). Grejen är att min bärbara har ingen åtkomst alls, ingen behörighet, till min stationära. Båda har WinXP Pro. Har inte medvetet gjort några inställningar för att låsa den stationära eller göra den bärbara mer öppen än standard.

Hur släpper jag på säkerheten lite på stationära så att jag kommer åt utdelade mappar via nätverket? Hittar inte denna inställning någonstanns..

Edit: Har inget antivirusprogram eller brandvägg av något slag på någon av burkarna.
Edit2: För att förtydliga ytterligare, jag hittar den stationära från min bärbara. Det kommer dock upp en ruta som säger "..kanske har du inte behörighet att använda den här resursen.."
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 07:56 #2
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Använder du enkel fildelning? Om inte så är det behörigheten på fil- eller sharenivå som ska ändras. Everyone ska ha read, change eller full beroende på vad du vill göra.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 08:38 #3
Header Header är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 164
Header Header är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 164
Du kan ju kolla in windows brandvägg... Om den är aktiverad så kanske du måste se till under --> undantag att File and Printer Sharing är kryssat.
Header är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 09:59 #4
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Citat:
Använder du enkel fildelning? Om inte så är det behörigheten på fil- eller sharenivå som ska ändras. Everyone ska ha read, change eller full beroende på vad du vill göra.
Inte säker på hur man aktiverar detta men under Verktyg -> Mappalternativ -> Visning, så är rutan för enkel fildelning ikryssad. Var ställer man in nivå för den aktuella mappen?

Citat:
Du kan ju kolla in windows brandvägg... Om den är aktiverad så kanske du måste se till under --> undantag att File and Printer Sharing är kryssat.
Skrev i första inlägget att jag inte har någon brandvägg, windows egen inkluderad.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-17, 13:04 #5
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Oskar Lindgren Oskar Lindgren är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 520
Citat:
Jag kan dela ut mappen och välja behörighet (skriva eller bara läsa). Grejen är att min bärbara har ingen åtkomst alls, ingen behörighet, till min stationära. Båda har WinXP Pro. Har inte medvetet gjort några inställningar för att låsa den stationära eller göra den bärbara mer öppen än standard.
Har du aktiverat gästkontot?
Oskar Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-18, 00:04 #6
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Citat:
Originally posted by Oskar Lindgren@Sep 17 2006, 12:04
Citat:
Jag kan dela ut mappen och välja behörighet (skriva eller bara läsa). Grejen är att min bärbara har ingen åtkomst alls, ingen behörighet, till min stationära. Båda har WinXP Pro. Har inte medvetet gjort några inställningar för att låsa den stationära eller göra den bärbara mer öppen än standard.
Har du aktiverat gästkontot?
Ska inte behövas då det inte är aktiverat på laptopen som kan dela ut filer. Har dock prövat det och mycket annat..
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017