Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Lite frågot kring prissättning (igen)

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-03-16, 07:09 #1
oGGo oGGo är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Feb 2004
Nykomling

Hej ärade medlemmar av Webmaster Network.
Nu är det så att jag och en kompis till mig håller på att starta en webbutvecklingsfirma.
Nu tänkte jag fråga er lite vad som är rimligt i prisväg för följande saker (allt kodat i asp):
Notera att alla de saker som kunderna kommer använda kommer få en administrationspanel (alla funktioner samlade i den)
  • Gästbok (vanlig basic)
  • Forum (skall bli hyfsat avancerat, ungefär som phpBB eller VBulletin (hoppas jag ))
  • Nyheter (vanlig databasstyrd nyhetssida med rubrik, bild etc.)
  • Filuppladdningsfunktion
  • Diverse arkiv (bild/fil etc.)
  • Kontakta system (mail genom hemsidan)
  • Login med medlemssidor etc.
Vad skulle vara rimligt för de enskilda sakerna (jag är helt lost vad jag skall ta och kommer säkert att ta överbetalt om jag skall prissätta)? :unsure:

Tack på förhand oGGo
oGGo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 11:30 #2
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Vem ska du sälja de här sakerna till? De flesta webhotell har väl det mesta av det där tillgängligt gratis redan. Möjligen "login med medlemssidor etc" men vad det är och varför folk skulle köpa det av dig är ganska otydligt.

Och har inte webhotellet redan alla de där grejerna så finns det gratisalternativ att ladda hem och installera själv - varför köpa gratis saker (såsom phpBB) av dig?

Det är lätt att bli entusiastisk men om du försöker kan du säkert hitta en bättre tjänst att sälja.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-16, 19:22 #3
Nykomling

Nykomling

Citat:
Originally posted by Doje@Mar 16 2004, 09:30
Vem ska du sälja de här sakerna till? De flesta webhotell har väl det mesta av det där tillgängligt gratis redan. Möjligen "login med medlemssidor etc" men vad det är och varför folk skulle köpa det av dig är ganska otydligt.

Och har inte webhotellet redan alla de där grejerna så finns det gratisalternativ att ladda hem och installera själv - varför köpa gratis saker (såsom phpBB) av dig?

Det är lätt att bli entusiastisk men om du försöker kan du säkert hitta en bättre tjänst att sälja.
Jag tror och hoppas att min målgrupp (vilken jag inte kommer avslöja) inte nöjer sig med att ladda hem ex. en gästbok från gruvsjo.com och inte fatta hur man skall modifiera den.
Också tror jag att min målgrupp inte är speciellt begeistrade inom varken design, kodning, såväl annat relaterat till just webbutveckling.

Måhända att marknaden är hyfsat mättad, men då gäller det att finna en nisch!
Men det var ju helt OT och egentligen fick jag inte något direkt svar från dig "Doje" utan bara ungefär ett, "det är inte ens någon idé att försöka".

Tack på förhand oGGo
Oläst 2004-03-17, 11:52 #4
K-Fluffie K-Fluffie är inte uppkopplad
Medlem

K-Fluffie K-Fluffie är inte uppkopplad
Medlem

Doje är bara realistisk och jag håller med han varför köpa en tjänst om man kan ladda ner den gratis?

Självklart om kunden inte är så "begeistrad", som för övrigt betyder "hänförd och förtjust över ngn upplevelse" [källa: ]http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_...art_id=O115337], och jag tror du menar att man inte är så insatt men sak samma. Om kunden nu inte är så insatt i ämnet så kanske han/hon betalar ganska bra för jobbet men för att klara av att leva på det här så måste du kanske inkludera även webbdesign, PR-hjälp etc. (Om du inte är riktigt bra på programmering så att du kan bli systemprogrammare på något stort företag)

Men jag önskar dig lycka till!
K-Fluffie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-17, 14:17 #5
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by oGGo@Mar 16 2004, 17:22
Men det var ju helt OT och egentligen fick jag inte något direkt svar från dig "Doje" utan bara ungefär ett, "det är inte ens någon idé att försöka".
Jag är bara ärlig. Du frågade vad "folk" vill/kan/bör/ska betala för de här tjänsterna och jag säger att de inte vill betala någonting för dem. Om du nu har en nisch som du vägrar (lite löjligt) att tala om vilken den är - hur ska någon kunna uttala sig om den och vad dess medlemmar är villiga att betala?
Oläst 2004-03-18, 03:43 #6
Nykomling

Nykomling

Ni får ursäkta min otydlighet!
Vi kommer alltså att erbjuda design i såväl flash som html och även integrerat med varandra... ex. en gästbok kodad i asp fast i flast istället för på en ren asp sida.

Varför jag inte väljer att avslöja vårt koncept är för just det att vi inte vill ha konkurrenter!
Jag menar, vi har funnit en "ny" marknad och kommer därmed inte avslöja den, med dess c.a 5000 kunder.
Konstigt?
Nej, inte direkt!

Vi har talat med en hel del av dessa potentiella kunder och Många är intresserade
Oläst 2004-03-18, 09:59 #7
tdhs avatar
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
tdh tdh är inte uppkopplad
Medlem
tdhs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Det låter ju bra oGGo!

Men, om ni har en ny marknad, är först och har 5 000 mer eller mindre intresserade kunder så skall du inte fråga här vad du skall ta betalt - då skall du sätta ditt pris själv utifrån vad ni vill tjäna istället. Är det verkligen ett så bra koncept som du antyder så är det bara att köra, i värsta fall får ni sänka priset.
tdh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-03-18, 11:33 #8
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by oGGo@Mar 18 2004, 01:43
Jag menar, vi har funnit en "ny" marknad och kommer därmed inte avslöja den, med dess c.a 5000 kunder.
Visst visst visst. Lycka till! Eftersom ni nu har monopol på er marknad är det ju bara att ta ut monopolpriser.

Jag hoppas du förstår varför ingen kan hjälpa dig att sätta ett pris när du inte säger någonting om marknaden, kunderna eller hur produkten mäter sig med andra liknande produkter.

Fast å andra sidan... 100 kr om året kanske folk betalar för en gästbok om de inte har något val. Om du sen har 100% av alla kunder i "marknaden" så drar din produkt in 500 000 om året! Inte dåligt. :P
Oläst 2004-03-19, 02:15 #9
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Jag är böjd att hålla med tidigare inlägg. Att ge dig ett klart svar på lämplig prissättning är svårt när man inte vet vilken marknad ni tänker vända er mot. Jag skulle å andra sidan sätta en målsättning att nå en viss mängd kunder, och hur mycket jag vill tjäna, och sedan "räkna baklänges" från det.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017