FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag har försökt att läsa på hur IIS blev utsedda att hantera .se domänen. Tyvärr blev många frågor obesvarade.
Vem delade ut rätten att förvalta .se-domänerna till IIS? Vem som är stiftelsens urkund? Av vem och när etablerades IIS? Varför det inte sköts som i exempelvis Norge, slumpen? När lades .se in i rootservrarna, även av vem? Om IIS etablerades efter .se lades in i root-servers.net vem sköte det då innan? Är det nån som har den informationen vore det kul att ta del av den.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Tja det var väl framlidne Björn Eriksen på KTHNOC/Sunet som var den som registrerade toppdomänen .se och skötte om denna väldigt länge efter sine egna regler. Det var på den tiden då privatpersoner inte kunde registrera domännamn direkt under .se utan istället måste registrera under .pp.se och enskilda firmor och handelsbolag måste registrera under registreringslänets domän (.a.se för sthlm t.ex.). Man måste ju säga att det har gått lite framåt under de senaste åren iaf...
Björn har betytt väldigt mycket för svenska internet även fast man kunde vara lite irriterad på hans regelverk ibland. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B6rn_Eriksen /H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Administratör
|
Jag har fått för mej att Sveriges statsråd 1997 beslutade om Internetutredningen. Dessa kom fram till att "en samrådsgrupp för domänfrågor bildas med anknytning till lämplig myndighet".
Stiftelsen för Internetinfrastruktur, i dagligt tal II-stiftelsen, grundades 1997 då Björn Eriksen till denna lämnade ifrån sig rättigheterna till den svenska Internet-toppdomänen .se. Utöver förvaltandet av den nationella toppdomänen står II-stiftelsen även som arrangör för den årliga konferensen Internetdagarna och delar ut stipendier ur II-stiftelsens Internetfond. Det var ju inte så farligt 1997 men är det fler som håller med om att det är skrämmande 2006?
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Rekommenderad läsning: De byggde Internet i Sverige
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Lite rolig kuriosa att läsa är dessa minnesateckningar från ett möte mellan Sverigers Internetoperatörers Forum och Domännamnsutredningen 1999:
http://sof.isoc-se.a.se/domanutred.htm /H. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag fick nej på "m.se" men OK på "mm.se" och den registreringen gjordes nog 93 eller 94 om jag minns rätt. Men redan då ville inte BER släppa igenom enbokstavsdomäner utan krävde minst två, helst fler. Det viktiga var att de som sökte förkortningar var allmänt kända under just den förkortningen. SF, IKEA, SR, UR etc. Trivia: En tid innan hade jag bråkat med Internic och var nära att få igenom "m.com", men de stoppade möjligheterna att regga enbokstavdsdomäner. Dessutom var jag tvåa i kön efter det lilla nystartade bolaget MCOM, som inte heller fick "m.com" men som så småningom släppte en liten programvara för de som tröttnat på Gopher och Mosaic. Ahhh. Det var tider det, då man var irriterad över att inte få enbokstavs .com-domäner utan tvingades välja två- eller trebokstavs. Dessutom kostnadsfritt... |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|