Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

För 2 år sen "uppfann" jag Zune.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-29, 00:26 #1
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Medlem

Nä, Microsofts Zune uppfann jag inte. Men jag skrev ner en ide jag hade där man utökade MP3-spelarnas funktionalitet med ågon trådlös teknik SAMT P2P för att relaya information VIA personer i ett trådlöst moln.

Skrivet 2004-07-18 av mig.
* Idé
Idag säljs det en massa MP3-spelare. Dessa kopplas upp mot datorn i hemmet/jobbet för att fyllas med musik.
Min idé är att utöka MP3-spelaren med trådlös (2.4GHz?!) P2P (peer 2 peer) funktionalitet.
Med den funktionen aktiverad skulle personer som befinner sig inom P2P-nätverket kunna utbyta information
såsom bilder,musik och i framtiden även film.
För att nå längre än de 100 meter 2.4GHz plattformen erbjuder (pga. ganska låg tillåten uteffekt för sändaren)
så utnyttjar man P2P-nätverkets möjlighet till att kunna relaya data via en tredje person(er) i nätverket.
Om nätverket består av tre personer med 100 meter imellan varandra så kan inte de två personerna längst ut i
änderna nå varandra (om dom nu inte har en triangelformation på avståndena). I detta fallet kan personerna
kommunicera *via* personen i mitten och på så sätt har vi ett virtuellt nätverk med täckning på 500 meter (Se bild 1).
Tänk er då 2-3000 personer som rör sig runt i stan,skolor,tbanan,cafér,köpcentrum med dessa spelare i fickan!!
Bygger man vidare på iden så har man en "semi instant messenger plattform". Semi pga. att den personen man skickar
meddelande till för tillfället kanske inte finns i det aktuella nätverket sändarpersonen finns i.
Så kan man be den som senast såg destinationspersonen (troligast att den ser personen igen är störst?) att mellangra meddelandet.
Att nå ut på Internet kan ske via hotspots eller att nån i nätverket agerar gateway.
Det hela sker krypterat och endast destinationsdevicen ska kunna kryptera upp ett meddelande från en sändare förutsatt
att dessa två har utbytt "secrets" antingen via email som först över via USB till MP3-spelaren eller att man mött
personen IRL och skickat kryptonyckeln IRL.

* Teknik
2.4GHz-bandet som WiFi,BlueTooth och DECT använder skulle kunna användas. Detta bandet är fritt.
Antingen går man på befintlig teknik som BlueTooth eller WiFi eller kör på nån propritär lösning.
Fördelen med BT eller WiFi är att det redan finns utbrett.
Den övriga hårdvaran skulle kunna bestå av nån form av microkontroller (PIC/AVR?),mp3-decoderkrets och OLED/LCD-skärm.
Mjukvaran skulle till största delen bestå av operativsystem och P2P-kod. Naturligtvis uppgraderingsbar via Dator USB-> spelare.

* Kostnad
Merkostnaden jämfört mot en konventionell MP3-spelare blir radiodelen samt mjukvaruutvecklingsarbetet, som inte ska
stanna av bara för att produkten är släppt då ny funktionalitet och buggfixar måste ut.
Spelare med olika minnesstorlekar skulle kunna finnas för att få ett spektrum av produktpriser från lågt pris som skolungdomar
skulle ha råd med till spelare med 1GB utrymme (eller kanske ännu med via microhårddiskar liknande dom i iPod-mini) som
vuxna "geekar" har råd med.

* Pengar
Detta är en idé som jag tyvärr bara tror man kan tjäna pengar på själva hårdvaruenheten och inte
tjänster runt om.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 11:40 #2
BigDukes avatar
BigDuke BigDuke är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
BigDuke BigDuke är inte uppkopplad
Medlem
BigDukes avatar

Reg.datum: Jun 2005
Okej, vart vill du komma? Vad ska diskuteras?
BigDuke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 11:57 #3
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Det är väl meningen att iXam's förträfflighet ska diskuteras? Förtäckt egenreklam?
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 12:36 #4
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Inget snack utan verkstad, tack ...
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 12:52 #5
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Jag har för övrigt uppfunnit ett sätt att söka på melodier i google. Det går ut på att man visslar en trudelutt i mikrofonen (alternativt kan man göra det via mobilen - mer inkomst per sökning) varpå en flashsida eller motsvarande spelar in detta och tar ut mönster för intervall och rytm och matchar mot en databas över samtliga existerande låtar.

Sedan ska man naturligtvis kunna lyssna på några sekunder av varje sökträff. Vid intresse ska man mot en avgift kunna ladda ner låten, varpå artisten får royalties.

Jag vill bara avslöja det redan nu så att ni alla vet att det är jag som uppfunnit det hela, den dagen någon stjäl min idé. Själv har jag inte tillräckligt stor serverpark för att husera alla existerande låtar i dagsläget... Annars vore det en barnlek att implementera det hela. Hoppas inte google läser detta innan jag hunnit utveckla det hela.
Oläst 2006-08-29, 17:59 #6
Medlem

Medlem

Barnlek ja
Du måste indexera alla låtar, ta ut noter ur dom.
Gör du det så står jag får serverplats... Jag lovar hehe.

Och vart ville jag komma med min tråd? Tja. Att jag fick en liten feedback på att "min" ide inte var så dum. Är jag sur att jag inte försökte göra nått åt saken? Nä. Hade varken ork,kunskap,tid att göra nått åt saken samt att jag såg det som en naturlig evolution att mp3-spelarna förr eller senare skulle få trådlös teknik och fildelning/streaming till närliggande enheter.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 19:53 #7
koalas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Ja det var inte någon dum idé. Tyvärr är det inte alltid lätt att förverkliga sina idéer. Sen är det med bra idéer så att de sällan kommer ensamma, utan när tiden är rätt brukar ett antal av varandra oberoende människor kläcka liknande idéer.

Angående att indexera låtar: Visst är det ett mastodontprojekt. Man skulle kunna börja med att göra det på en webbshop som säljer nerladdningsbara mp3-filer eller ringsingnaler eller liknande.

Med hjälp av FFT är det inte svårt att få ut "noter" ur låtarna. Man skulle också kunna använda neurala nätverk för att känna igen mönster i låtarna. Exakt implementering är en forskningsfråga. Idén är dock genomförbar så länge man har kapital nog att betala för det hela...
Oläst 2006-08-29, 20:25 #8
fabians avatar
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2004
fabian fabian är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
fabians avatar

Reg.datum: Jul 2004
Jag skulle vilja uppfinna en tidsmaskin.
fabian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 20:36 #9
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
nosnaj nosnaj är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2005
Sony Ericsson har ju liknande tjänst för att känna igen låtar.
Spela in en liten snutt, skicka till dom så får man tillbaks svar på album, artist osv...
Dock inte testat så det är möjligt det bara är på Sonys utbud det fungerar...
nosnaj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 20:47 #10
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Haha, ibland undrar jag om jag ær på flashback.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017