Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Co-location sthlm/uppsala området

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-12, 03:32 #1
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
Håller på att plocka ihop en rack burk och letar efter något bra ställe att ha den. Kollade lite på Crystone först men snackade med några som har erfarenhet av dom och där skulle man absolut inte stå. Sen har jag fått lite erbjudanden från kompisar. Men tänkte ändå kolla vad man kan hitta. Kanske någon som har ett helt rack som kan tänka sig att hyra ut en plats åt mig. Priser jag har just nu 100mbit 160GB trafik 500:- inkl.moms. 625:- inkl.moms 10mbit obegränsad trafik. Och känns som jag behöver ganska mycket trafik då servern kommer användas i princip hela tiden. Kollade på PRQ också men dom har ju så mycket downtime. Hade dom iallafall innan razzian. Men priset får iaf inte vara dyrare än 550:-. Kommer att bli en 2U burk.
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-12, 22:13 #2
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
ser att det är många som läser men jag får inge svar. Det måste ju finnas någon colo i sthlm/uppsala området? :S
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 03:27 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Folk klickar på tråden och tänker svara antar jag, sen när dom läst ditt inlägg så struntar man i det.
Dina krav går säkert att uppfylla, men jag, liksom endel andra börjar tröttna på att snacka om billigaste webbhotellet, colocation, dedikerade, större delen av besökarna och medlemmarna på wn är prismedvetna i den form att dom vet att det kostar lite ändå att få något att fungera. Ren colo för ~500 är inga större problem, däremot gör "ganska mycket trafik" det till ett problem.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 03:53 #4
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
jo, men jag är inte så erfaren av det här med servrar. Har väl försökt sätta mig in i det den senaste veckan. Jag vet inte vad man tar betalt i vanliga fall. Men det kanske ni kan läsa på min profil "nykomling" alla är inte lika duktiga som ni webbhotells ägare.
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 06:42 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Självklart inte, men tycker du då inte att det vore lämpligare att skriva vad du har för behov så får de som har erfarenhet i branschen hjälpa dig med passande leverantörer och prisnivåer än att du själv, som nykomling, ska sätta en beloppsgräns på något du enligt dig själv inte behärskar?

Som dålig jämförelse kan man väl tänka sig att jag besöker BMW-handlaren och önskar en BMW med minst 400 hästar, LCD-skärmar och sportigt utseénde, men det får inte kosta mer än 60.000kr, har jag tur får jag en BMW-ballong och blir placerad i bollhavet med de andra barnen. (Möjligen en handritad karta till närmsta SAAB-handlare).
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 06:56 #6
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Decibels avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 413
För att vara lite seriös då...

100gb trafik tar många för givet, 100 är en fast siffra, den är alltid 100, inte mindre, inte mer, bara 100.
Men när vi snackar trafik så finns det saker som påverkar, dedär 100gb kan vara jäkligt söliga, ta extrema omvägar ner i soliga afrika eller på andra sätt inte alls vara lika "bra" som de 100gb en annan leverantör erbjuder för det dubbla priset.
Här brukar de flesta ta sats ifrån magsäcken och skrika, 100MBIT, följdfrågan blir då, mot vad? du kan säkerligen få en 100mbit konnektivitet för en femma och kunna toppa 1mbit vid 04 på natten, 100 kalle-anka-mbit eller 100 prq-mbit (då du nämnde de i exemplet) skiljer sig rätt bra.

Om vi tänker oss en 1u-server med ~200gb trafik så kostar det inte speciellt mycket, börjar vi prata om 2000gb trafik istället börjar det hända saker på prislappen, här påverkas många av billigheten på trafiken och liknande (oftast dessa som kommer och startar whajn-trådar på wn också).

Räkna med minst 2-300 spänn enbart för platsen för servern och ström, kanske en hundring till för UPS, ibland ingår det, ibland inte.
Lägg där till cirka 2-10kr per GB (nu blir jag påhoppad av <2kr GB-operatörerna, ouch) i snitt så har du en relativt genomgående prisnivå som de flesta håller, det som varierar är lite på kostnaden för servern och support/servicen.

Har du något stöd för att PRQ ska ha mycket downtime? förutom den så självklara nertiden vid polisens arbete vet jag väl inte om dom lider av mer nertid än någon annan i genomsnitt.

Vad har du för krav på tillgänglighet?
Vad har du för krav på nätkvalitén?
Vad har du räknat med att nyttja i trafikmängd, cirka?
Vad har du för krav på support/service?

(( Skrivet med för lite blod i alkoholomloppet ))
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 10:28 #7
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
@decibel, riktigt bra inlägg trots den lilla mängden blod..
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 17:27 #8
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
Decibel tack för ditt mer serriösa svar iallafall. Jag har fått ett bra pris nu för 100mbit full burst och 1,2tb trafik. Tack ändå för hjälpen!
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 19:30 #9
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 219
Vågar man fråga vart och vad notan slutade på ungefär?
Förstår om det är hemligt.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 19:54 #10
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
700:-, men säger inte vart
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017