FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena.
Jag har gått i tankarna om att starta ett webbhotell. Hittade häromdagen ett som var till salu. Hur kan man beräkna ett bra pris på det? Är det generellt en årsomsättning som prislappen bör vara? eller är det för högt? Tycker att sånt här är skitsvårt att kalkylera fram. Jag har fått en ca prislapp, men sen vill jag ju veta om det verkligen är värt det. Tack på förhand ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
En årsomsättning verkar ganska högt. Känner inte riktigt till marginalerna inom hosting men som en jämförelse är 15-20% av omsättningar vanligt inom telecom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Har hört att vinsten över de senaste tre åren delat på tre plus inventarier ska vara ett bra mått på vad det är värt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Då var det som jag trodde. Att priset var väldigt högt
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
För att få lite bättre bild över marginalerna kan man även räkna ut pris per kund om du inte redan gjort det (deras förslag på pris, totalt summa, delat på antal kunder).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
När man köper ett webbhotell, hänger utrustningen med??
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
I detta fall så hänger det med, men jag tycker att det verkar vara ett allt för högt pris..så har någon annan ett hotell till salu så är jag intresserad
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lär inte finnas någon prisgrund, allt handlar om antal kunder och anledning att sälja.
Men man bör inte köpa något som inte betalar sig i vinst, bör gjort så mycket vinst på 1 år så köpet betalat sig. Just Webbhotell är en osäker marknad, man vet aldrig hur det ser ut om 1 år. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Just det här objektet har ju dessutom webbhotell som bisyssla. Begärt pris är löljligt högt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|