Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Branschorganisation för hostingföretag?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-23, 15:33 #1
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
lars lars är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Det här har diskuterats lite i tråden om ryktet att MTG skulle lämna Crystone, men eftersom det inte har speciellt mycket med det att göra så skapar jag en ny tråd istället. (Vill poängtera att jag inte anser att Crystone är en oseriös aktör, även om jag tycker de både borde ta mer betalt och ha bättre reservström)

En branschorganisation tror jag vore mycket bra, bland annat eftersom det helt klart finns en del mindre seriösa aktörer. Det skulle helt klart kunna innebära en ökad trygghet för kunderna, om man vet att ens leverantör är medlem i en organisation, och genom den också förbinder sig till vissa saker (exempelvis hantering av domännamn, att ha skäliga villkor och liknande). Frågan är väl kanske vilka krav en sådan organisation kan ställa på sina medlemmar (beror ju såklart på vad medlemmarna tycker), men det är väl kanske inte helt orimligt att ställa krav på att det ska finnas någon form av internet-redundans och kanske reservström, men jag tror iof. det är svårt att ställa sådana krav, eftersom det är lätt att fuska. (Blir en jäkla stor apparar att åka runt och godkänna alla medlemmars serverhallar om inte annat)

Det man kanske borde inrikta sig på är väl kanske att tillvarata kundens intressen, typ kunder som behandlas dåligt, som inte själva får kontroll över sina domäner om man vill det, eller luras in i tvivelaktiva avtal, utlovas saker som sedan inte hålls (fri trafik t.ex) och liknande, skulle kunna vända sig till en sådan organisation, som sedan kan utfärda "rekommendationer" till webbhotellen som är medlemmar i organisationen.

En sådan organisation tror jag skulle kunna bidra till att rensa upp lite på hostingmarknaden (en gnutta självsanering bland alla webbhotell skulle nog alla seriösa aktörer, och kunder, må bra av)

Organisationen Registrars.se är säkert bra, men det är ändå något begränsat, dels eftersom det finns få medlemmar, och dels eftersom man måste vara ombud för II-stiftelsen (vilket man ju knappast behöver vara för att driva seriös hostingverksamhet)
lars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 17:51 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Skulle så klart fungerat, men kommer kanske bli en stor kostnad för dom första som ska betala för en organisation samt hur ska det ske kontroller? Årligen kontroller för att det verkligen står rätt till?

Samt det måste ske kontroller för annars är det värdelöst om det inte finns något säkerhet ens där.

Samt att det bör införas olika klasser isåfall som man kan leva upp till.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 18:01 #3
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Medlem
glennjs avatar

Tror nog många av oss i branchen har tänkt samma tanke flera gånger. Jag har själv vid flertalet tillfällen pratat om en sådan organisation med kollegor i branchen.

Vid självransakan märker man dock snabbt att det skulle vara för egen vinning, rensa bort "oseriösa" aktörer, anmärkningsvärda avtalsvillkor, i princip, rensa bort sådant som man själv inte gillar, och direkt står man i intressekonflikt till sin egen idé.

Visst suckar man över kunder som väljer andra aktörer av en eller annan anledning när man själv kan se att det är fall av missledande marknadsföring eller bara ren inkompetens. Men till sist måste det vara kunderna själva som gör revolt. Ett iniativ utifrån, från en uppretad konsument eller kanske mer riktigt sagt, hängiven konsumet.

Vad jag vill få fram är att det krävs neutrala personer till en sedan organisation. Personer som ej har egen vinning i att sätta upp kriterier, regler eller förutsättningar för att vara med. Det bästa är ju att hitta någon som varit i branchen och som kan den, men som ej längre har ekonomiska intressen i den. Men tyvärr är vår branch kanske för ung för det fortfarande?....
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 18:26 #4
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Intressant. Hur ser det ut nere på kontinenten?
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 18:35 #5
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibel Decibel är inte uppkopplad
Decibels avatar

Reg.datum: Aug 2003
Vi försökte få fart på detta med webbhotellforum(.se) förra året med att samla de flesta webbhotellen och få lite gemensam struktur och ha en gemensam markering på vad samverkande webbhotell stog för och följde.
Det dog dock av när martin åkte utomlands, fanns och finns en hel del medlemmar ännu.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 19:56 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westmans avatar

Lars, det var precis det jag var ute efter - och det blev OT som vanligt.

glennj, nja oberoende personer behöver man ju bara till ev. granskning/certifiering och det går att lösa - det är nog det minsta problemet. I en branschorganisation ska ju medlemsföretagen sätta ramarna etc. - det är ju inte direkt en ISO-standard man är ute efter i första hand - se på t.ex. MRF, BURF etc.

Sen behöver ju inte ett medlemsskap kosta skjortan, det finns seriösa branschorganisationer som tar 2500 per år (inte så farligt väl). Det finns säkert de som är billigare också. Det finns ju egentligen ingen anledning till att ett medlemsskap ska kosta en massa om det inte finns något vettigt att spendera pengarna på.

Hur som helst, allt sånt är till för att lösas.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 20:46 #7
glennjs avatar
Medlem

Medlem
glennjs avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Jul 23 2006, 19:56
glennj, nja oberoende personer behöver man ju bara till ev. granskning/certifiering och det går att lösa - det är nog det minsta problemet. I en branschorganisation ska ju medlemsföretagen sätta ramarna etc. - det är ju inte direkt en ISO-standard man är ute efter i första hand - se på t.ex. MRF, BURF etc.
Det är helt sant, men jag tror fortfarande att det måste vara kunderna som VILL ha en märkning och en certifiering. Märkningen kommer annars inte att ha något syfte. Om några i branchen skapar en egen förening utan direkta krav från kunderna riskerar man bara att skapa en handfull olika läger med sina egna regler och märkningar. Och i slutändan kommer det bara vara rörigt för kunderna.

Bättre tycker jag är om kunderna sätter sina krav och önskemål och organiserar sig, sedan blir det upp till leverantörerna att möta kraven för att kunna ansluta sig.

Men det är nog mest min bittra syn och bittra erfarenheter från en annan branch som sätter sina spår..
Oläst 2006-07-23, 21:43 #8
Westmans avatar

Westmans avatar

Jag är inte lika bitter och håller inte riktigt med om den dystra utmålningen. Kunderna kommer aldrig att kunna samsas om några krav då de inte är organiserade för fem öre och har ett alldeles för stort spann. Sen tror jag inte på det att kunderna måste vilja ha en märkning, det finns flera exempel på det bl.a. SRF, BURF etc.

En branschorganisation skulle nog enbart bemötas positivt av kunderna. Det skulle väl gå att undersöka utan några större besvär.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-23, 22:58 #9
glennjs avatar
Medlem

Medlem
glennjs avatar

Citat:
Originally posted by Westman@Jul 23 2006, 21:43
Kunderna kommer aldrig att kunna samsas om några krav då de inte är organiserade för fem öre och har ett alldeles för stort spann.
Du har en poäng där, vad jag pratar om är mer att det krävs en eldsjäl på kundsidan som engagerar sig till max...
Citat:
En branschorganisation skulle nog enbart bemötas positivt av kunderna. Det skulle väl gå att undersöka utan några större besvär.
Min fråga är dock fortfarande om branchen är tillräckligt mogen för en sådan, jag är mest rädd för smutskastning och diskussioner på sandlådenivå...
Men återigen, har haft tankarna på det själv många gånger men bitit mig i tungan varje gång.. Så är inte motståndare, mest skeptisk...
Oläst 2006-07-24, 09:30 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag tror på att man sätter upp nivåer för hur reservkraft, redundans och exempelvis backup hanteras.

Ett första steg är att sätta upp nivåerna och låta de som vill tala om vilka krav de uppfyller.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017