Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Crystone nere!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-17, 10:54 #71
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Nu vet vi inte var för typ av UPS dom ger till kunderna, men det verkar som det inte ens hålde någon minut deras UPS.

Men en UPS för just datorhallar vid full belastning brukar alla fall kunna ge 40min med lite extra batteri och kan ge rätt bra tid om man köper in lite extra batteri. Sedan är det aldrig bra lasta en UPS vid max om man vill få ut drifttid.

Att dom sålt en UPS tjänst är sant, sedan kan man tycka UPS tjänst för en datorhall ska hålla bättre en en "hemma" UPS. Men vet inte vad som står i deras avtal vad som gäller för deras UPS tjänst.

Självklart vill alla ha fungerande el, tror även om dom har några vettiga tekniker där och dom skulle fått bestämma så skulle dom köpt in vettiga saker.

Men inte alltid lätt fråga ledningen som endast vill se på sin plånkbok att få köpa in vettiga saker.

Men tycker att man bör kunna ställa lite mer krav på ett företag som ska vara Sveriges största Webbhotell.

Ang Support är det lite annan sak, först och främst vill dom antagligen ha billigt folk och sådant folk brukar ha begränsade kunskaper.

Vettig folk som vet mer går oftast under tekniker och vill inte slava som support generelt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 11:02 #72
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Vad är UPS? För mig är det samma sak som en batterilösning understödd av diesel vid behov. UPS betyder ju Uninterruptible Power Supply, avbrottsfri kraft, typ... UPS med bara batterier är en mycket begränsad tjänst som säkert fungerar för många, men knappast vid ett riktigt strömavbrott...
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 11:08 #73
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
UPS har inget med diesel att göra, även om man behöver använda diesel ibland för att få riktig reservkraft.

Men är inga problem att köra UPS flera dygn och klara sig, beror helt på belastningen och antal batteri. Men har man kanske över 50 rack som ska ha kraft så blir det en mycket dyr lösning att få bra UPS tid som inte kostar förmycket och då blir diesel billigare.

Men när man snackar datorhall miljö bör alla fall UPS hålla ett tag minst alla fall om man nu inte har någon disel alls.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 12:44 #74
Curik Curik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 2
Curik Curik är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 2
Citat:
Originally posted by Jonny+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jonny)
Givetvis vill Crystone ha fungerande ström. Däremot är den företagsekonomisk avvägning om det är lönt med riktig reservkraft eller om man ska ta risken. Den här typen av strömavbrott är normalt mycket sällsynta och risken att det alls ska inträffa liten. Jag är övertygad om att många kunder inte ens märkt av störningen.
[/b]


Många kunder hos Crystone har heller inget behov av att tjänsten ska vara tillgänglig 24/7. Vissa av oss är beroende av att deras tjänst ska vara tillgänglig för att vår verksamhet ska kunna rulla. 381 minuters nedtid är inte lite och sen ifall Joe 14 inte märkte av det är ganska irrelevant.

Citat:
Originally posted by Jonny@

Nja. Strömavbrott 07.39. UPS bör hålla åtminstone 5-10 minuter.
Crystone dök innan 2 minuter sträcket.

<!--QuoteBegin--Jonny


Jag tror det beror på storleken framförallt. Telia har mycket varierande kundtjänst. Det finns de som haft..............
[/quote]

Du har givetvis rätt att storleken på företaget spelar in. Hade det handlat om tekniska frågor hade jag varit förstående, dock handlar det om något helt annat som jag skrev tidigare.

Nu är iallafall sidan uppe igen, och några fler avbrott hoppas jag vi slipper.
Curik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 16:02 #75
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
IDG har en artikel där VD:n uttalar sig.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 18:49 #76
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Citat:
Originally posted by Curik@Jul 17 2006, 12:44
Citat:
(Jonny)
Givetvis vill Crystone ha fungerande ström. Däremot är den företagsekonomisk avvägning om det är lönt med riktig reservkraft eller om man ska ta risken. Den här typen av strömavbrott är normalt mycket sällsynta och risken att det alls ska inträffa liten. Jag är övertygad om att många kunder inte ens märkt av störningen.
Många kunder hos Crystone har heller inget behov av att tjänsten ska vara tillgänglig 24/7. Vissa av oss är beroende av att deras tjänst ska vara tillgänglig för att vår verksamhet ska kunna rulla. 381 minuters nedtid är inte lite och sen ifall Joe 14 inte märkte av det är ganska irrelevant.
Man ska inte gnälla på konkurrenterna - men faktum är att om man är beroende av att sidan är tillgänglig bör man välja en leverantör som garanterar en viss tillgänglighet, som har redundant anslutning och som har ordentlig reservkraft. Det behöver inte kosta mycket mer.

Men jag har själv haft kunder som gnällt om ersättning för att de förlorat miljoner i intäkter på att deras webbplats inte fungerar. I det fallet för att den tekniker de anlitat inte ens klarade av FTP. Om man omsätter flera miljoner om dagen köper man inte minsta kontot hos det billigaste webbhotellet man kan hitta (vilket var vi så vitt jag vet när det hela utspelade sig).

Om 95% av kunderna inte ens märkt av driftstörningen - även om de kanske läser om den hos IDG nu, vilket är nackdelen att vara i Crystones storlek - är de kunderna fortfarande nöjda. De kunderna är ur ett krasst företagsekonomiskt perspektiv bättre kunder än du som upptäckt att din sida inte fungerade och är missnöjd. Det går att sälja tjänster som är "good enough". Därmed inte sagt att det är vad Crystone gör. Men det är förmodligen mest lönsamt att göra så. Om den typen av affärer gör att man sover gott om natten är en annan sak.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-17, 21:51 #77
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 571
Allt har varit jättebra med crystone förutom dessa elavbrott. Nu hoppas jag att de verkligen hittar en fungerande lösning för reservkraften, så som VDn påtalar i artikeln.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-21, 10:47 #78
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
dannelito dannelito är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 630
MTG lämnar Crystone
dannelito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017