FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
När jag jobbar med Flash så blir det lätt en del bitmaps och det förstorar ju den slutgiltliga storleken ordentligt.
Och nu undrar jag om det finns någon allmän max-storlek som är acceptabel till flash-websidor? Det finns många oskrivna regler som man inte alltid hittar skrivet i böcker eller websidor. Den jag jobbar med nu är jag oerhört nöjd med designmässigt men storleken är nog för stor fortfarande (5Mb). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det beror väl på målgruppen och vad de har för anslutning. 5mb á modem = ca 25 minuter. Riktigt så länge vill jag nog inte vänta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du kan söka efter en svensk Flash community som heter communen, där får du nog bra svar om hur du optimerar flashsidan för minsta filstorlek, den går nog att minska avevärt i storlek.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
nu vet jag inte hur din site är uppbyggd men ett tips är att göra din site mer dynamisk.
detta kan du göra antingen genom databasintegration (du sparar bilder, text osv i en databas) - vilket gör att du kan ha 'separata' loadings för varje undersida/avdelining, vilket i sin tur gör att användaren bara behöver 'tanka ner' den informationen han/hon verkligen vill se. vill du inte ge dig på en databaslösning, kan du åstadkomma ungefär samma effekt, genom att använda separata swf-filer för varje avdelning. 5mb känns alltför mkt. har du bara en laddningssekvens skulle jag inte gå över 1mb. har du många, kanske du kan ha en main på runt 500kb (max) och sedan de olika sektioner på mellan 200-1mb beroenade på vad det handlar om (ett bildgalleri gör sig ju trots allt bättre med kvalitativa bilder än med äckligt mkt komprimerade). hoppas du fick några tips ![]() (den ngt kryptiska och haltande svenskan får jag skylla på gårdagens ölkonsumtion) mvh fredrik [email protected] - www.ably.se - www.flowmagazine.net |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Nykomling
|
Tackar för tipsen allihop!
![]() |
|||