Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Varning för AdLibris bluffen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-30, 21:09 #11
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar

Reg.datum: Jun 2005
Riktigt dåligt, 5% är ju redan löjligt lågt ... men att sätta ett sånt villkor är ju enbart gjort för att vilseleda deras affiliates.

Har adlibris TD länk på en privat sida men det är enbart för att jag skulle länka till dem oavsett ... det är trots allt en grymt bra näthandlare även om tricket ovan känns grymt billigt.

Självklart betalar man ut provision på hela ordersumman, alltså exklusive moms ... finns ingen logik i att betala provision på hela ordersumman inklusive moms.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 22:03 #12
kulmungis avatar
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
kulmungi kulmungi är inte uppkopplad
Medlem
kulmungis avatar

Reg.datum: Oct 2004
Var ligger bluffen i det hela. Det framgår ju klart och tydligt i deras text vad som gäller och inte gäller. Allt finns på papper och sedan om man inte läser allt får man ju skylla sig själv.

Sedan är ju frågan, har man länkar till massa sidor för att bara tjäna pengar. Det är ju lite som "palmik" skriver, att man gör det för att man tycker de har något som fler bör få upplysning om. att man sedan kanske tjänar några kronor på det i slutändan är ju bara possitivt.

För även om det är över en halv miljon svenskar som har konto hos dem, så är det ju helt klart inte alla. För under den tiden jag själv haft länkar till dem, är det ändå ganska stor del av klick som leder till pengar för min del. Men det är ju helt klart vad man har för besökare, själv har jag ju en stor del i den kategorin vilket kanske inte köpt massa böcker tidigare och det blir första gången nu.

Nä, sluta gnäll och läs alla text nästa gång.
Även som någon var inne på, marginalerna för internetbokhandlare är inte stora så att kräva mer än 5 % kan vara svårt. Men helt klart kanske det skulle vara på alla köp för att det skulle ge något. Alltså alla köp någon gör och då har kvar cookiefilen.
kulmungi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-30, 22:17 #13
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Adlibris är nästan alltid snäppet billigare än Bokus, att de ger mindre provision är antagligen en av orsakerna.

Jag länkar till båda. Det är rätt många som väljer att handla hos Bokus ändå.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 07:53 #14
Blackexs avatar
Blackex Blackex är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem
Blackexs avatar

Citat:
Var ligger bluffen i det hela. Det framgår ju klart och tydligt i deras text vad som gäller och inte gäller.
Så klart och tydligt är det väl ändå inte, tycker du? Annars skulle man inte missa informationen.

Citat:
Allt finns på papper och sedan om man inte läser allt får man ju skylla sig själv.
Jag vet inte vilket papper du syftar på. Men den viktiga informationen finns, så vitt jag förstår, endast på ett ställe, där det normalt inte brukar ligga denna typ av "viktig" information.

Citat:
För även om det är över en halv miljon svenskar som har konto hos dem, så är det ju helt klart inte alla.
Det gör det dock svårare att hitta någon som inte har handlat hos dem.

Jag tycker att AdLibris borde ge en fast summa, säg 50 kr, för varje ny kund man skaffar till dem. Plus 3% i provision på _alla_ ordrar. Det känns som ett mer schysst upplägg.

En liten undersökning
För er som har butiker, går det att säga hur stort värde en ny kund har för er - på ett ungefär?
För er som är affiliates till AdLibris, kan ni säga vad ni har fått betalt / kund - på ett ungefär?

Min gissning är att skillnaden mellan dessa två belopp är enorm.

En parantes: Jag har sett att AdLibris annonserar via AdWords och ligger högt uppe bland annonserna. Det måste kosta dem flera kronor. Och då betalar de flera kronor per klick - inte per köp - och framför allt inte per ny kund... Vissa partners berättigas tydligen till högre ersättning...
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-01, 13:40 #15
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Vikarien Vikarien är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Originally posted by jomper@Jun 30 2006, 22:17
Adlibris är nästan alltid snäppet billigare än Bokus, att de ger mindre provision är antagligen en av orsakerna.
Jag länkar till båda. Det är rätt många som väljer att handla hos Bokus ändå.
Vad ger Bokus då? 10% ??
Och är det inte samma problem med dem, att man inte får kosing för någon som redan är kund??
Vikarien är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 21:09 #16
jompers avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Med mindre menar jag inte lägre procent utan att de bara ger på nya kunder, Bokus ger provision även på förmedlade affärer till befintliga kunder.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-02, 21:43 #17
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Vad ger Bokus då? 10% ??
Och är det inte samma problem med dem, att man inte får kosing för någon som redan är kund??
Nä, dom ger 4,5% som grund för alla sales, + att dom har en "Segment-stege"

Men detta har diskuterats tidigare:

affiliateprogram med dåliga villkor
Länk till AdLibris ger inte någonting

Jag tycker inte Adlibris gör något fel utan att det borde framgå tydligare på TD:s sida.
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-03, 09:19 #18
radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

radioaktivitet radioaktivitet är inte uppkopplad
Flitig postare

Citat:
Originally posted by Lundmark@Jul 2 2006, 21:43
Jag tycker inte Adlibris gör något fel utan att det borde framgå tydligare på TD:s sida.
Om det är så att vissa affiliates får betalt per klick och andra endast får betalt för nya kunder så är det ju jäkligt orättvist.

Jag tycker att det är tråkigt att många här bara accepterar AdLibris dåliga villkor. Alla har vi kostnader. Drift, arbetstid, reklam etc. Och ändå är det mågna som tycker att de vill bjuda AdLibris på avslut. Jag bedriver en affärsverksamhet och behöver intäkter för att leva. Välgörehet kan jag tänka mig, men inte till "Nordens största bokhandel".

Men låt AdLibris ha sina villkor. Jag kommer då aldrig mer att bli partner med dem.

Det enda jag vill undvika är att andra missar AdLibris dåliga villkor, precis som jag gjort. Därför är det viktigt att det tydligt framgår hos TradeDoubler vad som gäller. Och det gör det inte idag.

På den fronten vill jag, och säkert många andra, se en ändring!! TradeDoubler, vad gör ni åt detta?
radioaktivitet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-04, 11:28 #19
Blackexs avatar
Medlem

Medlem
Blackexs avatar

Citat:
Originally posted by Lundmark@Jul 2 2006, 21:43
Nä, dom ger 4,5% som grund för alla sales, + att dom har en "Segment-stege"
Hur ser Bokus segment-stege ut? När jag tittar så står det bara "segment stege: Ja". Det känns som Tradedoubler brister i sin information till sina affiliates även här.

Med alla affiliatesystem som numera finns är det nog svårt för tradedoubler att behålla sin ledande position om de inte ens kan informera sina affiliates om vilka villkor som gäller för de sammarbeten som de förmedlar...
Blackex är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-04, 12:15 #20
clonixs avatar
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
clonix clonix är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
clonixs avatar

Reg.datum: Aug 2003
Radioaktivitet!

Tycker du borde tänka dig för hur du skriver rubriker!

"Varning för adlibris bluffen"

Med den rubriken så baktalar du ett företag
När det i själva verket är Du som inte satt dig in/hållt dig uppdaterad vad som gäller tillräckligt bra i deras villkor mm.

Kan dra en paralell med en bekant som är och gräver i sin dator och bygger om den varje dag och det är ALLTID fel på något hos honom och det är ALLTID tillverkarens fel.

Brukar få höra "J-vla seagate som är dumma i huvudet och kan inte tillverka hårddiskar som fungerar" ............. J-vla creative som gör dårliga ljudkort som bara strular etc etc...

Så ett tips är att se till att ha rätt fakta mm innan man häver ur sig saker som tex. "varning för bluff företag etcetc etc.
clonix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017