Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

II-stiftelsen ändrar distributionsmodell för .se

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-09, 18:09 #11
jonathanfranze jonathanfranze är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Jun 9 2006, 18:00
Inte för att jag vet något om Aerts kompetens egentligen, men att rekrytera en VD från en av de aktörer som är absolut värst att ha att göra med när det gäller domäner, känns ganska underligt.
Det som är spännande med detta är att en VD som kommer ifrån ett bolag som arbetar resultatorienterat och är van vid helt andra affärsmetoder än de myndighetsliknande metoder som vi kanske är vana att IIS arbetar utifrån kommer in. Danny Aerts kommer att se detta som ett bolag som behöver drivas med vinst, framtidsplaner och visioner. Det är en stor skillnad anser jag och jag är förhoppningsfull och positiv inför detta.
jonathanfranze är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 18:15 #12
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by jonny@Jun 9 2006, 18:00
Har ombudsföreningen nu en styrelse som inte är dominerad av Loopia? Jag har under de senaste åren haft kontakt med ett antal olika ombud och samtliga har ansett - precis som jag - att ombudsföreningen är ett stort skämt. Kanske blir det ändring på det med en ny styrelse. Det ska bli kul att se.
Jag känner att jag måste försvara JonathanS lite där. Under den korta tiden som jag hade möjlighet att arbeta i ombudsföreningen tillsammans med JonathanS var jag mycket positiv till arbetet som bedrevs. Jag tycker att det är synd att JonathanS var tvungen att avsluta sitt arbete med ombudsföreningen på grund av tidsbrist och hoppas verkligen att han kan komma tillbaka och återupta arbetet.

Jag tror att den största anledningen till att du tror att ombudsföreningen är ett stort skämt beror på att vi är väldigt osynliga utåt. Jag hoppas att vi snart kan ändra på detta så att du får en inblick i vad vi gör och att det kan ändra din åsikt. Jag tycker att arbetet vi gör är mycket positivt och det är många frågor som vi driver mot IIS som skulle förbättra situationen för alla ombud.
Oläst 2006-06-09, 18:15 #13
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonathanfranze
Citat:
Originally posted by -Johan H@Jun 9 2006, 17:01
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanS
Nu vet jag inte hur du räknar med 6 år+ (ombudsföreningen har arbetat med IIS i denna fråga under ca 1 års tid) men visst kan jag hålla med om att det har tagit tid för dem att få igenom detta. Det är samtidigt rätt så förståeligt, med tanke på att det är en omfattande förändring av deras affärsmodell.

Oavsett vad så är detta väldigt positivt och det inte enbart för oss ombud. Nu kommer ombuden få samma praktiska roll som för gTLDs mfl, dvs att registrering, fakturering och administration går genom ombudet istället för IIS.
Tillåta mig skratta, tror du för fem öre att jag bryr mig ombudsföreningen?
Det är skamligt att det ens behövs något sådant för att ta fram detta.
Det skulle IIS ha fattat själv för 6 år sen. Så enkelt är det.

IIS bör läggas ner totalt, all verksamhet upphandlas ut till företag.
PTS tar över kontrollen totalt, så vi får bort alla idioter i denna organisation.

IIS handlar om kamratskap och inget annat, östen m.fl. är riktiga parasiter.
Tittar ni på IIS styrelsen så ser ni att det är mer eller mindre är en cirkel
av vänner.

Det är inte så att de har kvalificerat sig in, det behöver jag iof inte ens nämna
med tanke på vad de åstadkommit på de senaste åren.

Detta är mycket goda nyheter för alla ombud. Det innebär att man har helt nya förutsättningar att arbeta med se-domännamn och tjänster som är kopplade till se-domännamnen.

Jag håller inte riktigt med dig Johan angående din kritik mot IIS. Det har hänt en hel del förändringar i ledningen för IIS. Styrelsen har en ny ordförande som är en frisk fläkt och som kommer in med en helt annan synpunkt på arbetet jämfört med vad vi är vana vid. I augusti kommer Danny Aerts tillträda som ny VD för IIS, Danny som nu arbetar som VD för spray vilket kommer att innebära förändringar i arbetet. Detta tillsammans med beslutet om en ny affärsmodell gör att jag ser mycket positivt på hur utvecklingen kommer att bli för arbetet kring se-domännamn

Ombudsföreningen skapades inte enbart för att driva frågan om en registry-registrar-modell. Det har varit den fråga som kanske har varit mest aktuell men det drivs en rad andra frågor också. Jag tycker att det är bra att föreningen kan samla ihop de åsikter och synpunkter som medlemmarna har och driva dessa gemensamt till IIS.

Nu återstår som du säger arbetet med att implementera detta i verkligheten, något som kommer att ta sin lilla tid eftersom detta beslut kräver att man ändrar arbetet från grunden. Det är inte något som man gör på ett halvår utan krävs att man noggrannt planerar. Jag tycker att det ska bli spännande att kunna medverka och påverka detta arbete, det är inte varje dag man får en sådan chans. Jag tycker att vi bör se möjligheterna till detta och inte bara problemen.
Tror du för ett ögonblick att denna VD är nytt blod till IIS?
Jag kan garanterat dig och skulle kunna slå vad hur mycket pengar
du är villig att satsa att den "nya" VDn är en vän till någon av idioterna
på IIS.

IIS är som riksdagen, avdankade gubbar som inte platsar på sina
platser får nya titlar och nya arbetsuppgifter. Allt för kollektivet.
Titta på östen, under alla hans år som ordförande tror jag inte
han gjorde 1 vettig grej. Vad är han nu? Jo han är chef för
bidragsgivandet. Han är mannen som godkänner vem som ska få
pengar och inte.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-09, 18:22 #14
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Johan H@Jun 9 2006, 18:15
Tror du för ett ögonblick att denna VD är nytt blod till IIS?
Jag kan garanterat dig och skulle kunna slå vad hur mycket pengar
du är villig att satsa att den nya VDn är en vän till någon av idioterna
på IIS.
Jag kan inte svara på hur hans relation till någon på IIS ser ut, det enda jag vet är att jag hade möjligheten att träffa honom genom ombudsföreningen och han verkade väldigt trevlig, professionell och duktig.
Oläst 2006-06-12, 23:27 #15
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Jag vet inte när du tittade på Sveriges riksdags sammansättning, men den är långt ifrån bara bestående av avdankade gubbar...

Personligen ser jag inga direkta fördelar med de kommande förändringarna, tycker det funkar bra idag... :-)

Fast vi får väl se...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017