Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell - Priset inte så viktigt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-12, 23:05 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag brukar försöka undvika den här typen av frågor på WN, eftersom jag inte är så insatt (stor risk att jag ställer dumma frågor alltså). Men min webmaster verkar inte ha så bra koll på djungeln av webbhotell, så det får bli en post i alla fall.

Jag har idag en webbshop på en dedikerad server som jag mest haft problem med. Jag tänkte byta till ett webbhotell där jag kan få bättre support och övervakning. Idag kör vi LAMP, så jag antar att det underlättar om det nya webbhotellet även har de konfigurationerna. Shoppen är gjord i php och mysql.

Priset är inte så viktigt. Det som är viktigt för mig är att allt fungerar som det ska och att webbhotellet inte har så mycket down-time. Jag vill även att servern ska stå i Sverige.

Följande måste finnas:
1. Mod-rewrite för att snygga till urlérna
(enligt min webmaster så är det tydligen ingen självklarhet att man kan skriva om urlér)
2. Egen IP
3. Jour-telefon 24/7

Vad gäller trafik så vet jag inte hur många GB jag behöver. Men jag måste ha GB nog för att klara ca tretusen besökare/dag. Och eftersom min webbshop innehåller mycket bilder så får det inte bli segt.

Priset är inte avgörande för mig. Men jag betalar så klart hellre mindre än mer. Jag har letat i tre-fyra timmar och jämfört lite hotell. Även läst mycket här på WN. Hade först tänkt mig Oderland, men blev lite fundersam nu när jag läste att de inte har någon riktig webbhall och att de bar har en uppkoppling från Bredbandsbolaget. Låter lite osäkert, tycker jag.

Väldigt tacksam för tips. Vad bör jag tänka på när jag flyttar min shop till ett webhotell? Priserna skiljer så mycket att jag undrar om jag kanske sitter och jämför äpplen med päron när jag letar webbhotell.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-12, 23:43 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004

Tycker du ska fortsätta köra på den servern du har men att du försöker få en högre service från leverantör eller någon typ av managed tjänst.

Men om du ändå vill ha webbhotell så bör du tänka på att generelt får du inte ha allt för hög belastning så du stör andra kunder. Men generelt så lär en dedicated server ge högre uptime om man hanterar det rätt.

Sedan tror jag inte att det är lätt hitta ett webbhotell som erbjuder jour-telefon, alla fall inte specefikt för just dig.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-13, 00:15 #3
jompers avatar
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
jomper jomper är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
jompers avatar

Reg.datum: May 2004
När vi började nå de besökssiffrorna så fungerade det inte längre att ligga på webhotell, vi tog 75% av serverns kapacitet och segade ner för övriga kunder. Det beror förstås väldigt mycket på besökarnas beteende, hos oss stannar de rätt länge. Vi använder några GB om dagen.
jomper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-14, 14:53 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Jag kan bara instämma, vi har haft sajter och när de började växa blev vi utslängda från olika webbhotell, och få erbjuder 24/7 telefonsupport. Det bästa är att få er server att spinna på fint och ordna med bra uppkoppling.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-14, 15:34 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är skillnad på att kunna felanmäla rena driftstörningar 24/7 och support.

Låter som du är ute efter dedikerad server och serviceavtal.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-15, 10:01 #6
blueplayas avatar
blueplaya blueplaya är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
blueplaya blueplaya är inte uppkopplad
Medlem
blueplayas avatar

Reg.datum: Aug 2005
Hade inte VPS fungerat??
blueplaya är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 19:17 #7
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Tack för svaren. Det jag avser med jour-telefon är inte att jag ska kunna ringa och diskutera väder och politik med en trevlig person dygnet runt. Utan jag vill bara ha ett telefonnummer som jag kan ringa fyra på morgonen när servern brinner upp och allt går åt pipan.

Men en dedikerad server kanske ändå är att föredra framför hotell. Den jag har nu delar jag med ett annat företag (en kompis). Han funderar på att lägga ner sin verksamhet och då tänkte jag passa på att byta, eftersom jag inte behöver all bandbredd och det mesta har krånglat hittills.

Men valet av dedikerad sever är ännu svårare märker jag nu när jag tittar. Hur viktigt är det med en P4 och inte Celeron tex? Det verkar som om jag får ta en dag och läsa på riktigt ordentligt om de här sakerna... Det är så otroligt viktigt att allt blir rätt och att det funkar. Samtidigt vill jag inte behöva betala flera tusenlappar i månaden om jag inte verkligen behöver det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 19:40 #8

En celeron fungerar bra om du inte har så extrem hög belastning, fast skulle sattsat på en P4 alla fall. Generelt är inköpspriset för att få en P4 max 1.000 så bör inte kosta så mycket mer att få en P4 hos någon leverantör.

Fast är bättre försöka få mer minne än just CPU.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-23, 17:47 #9
oderlands avatar
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
oderland oderland är inte uppkopplad
Flitig postare
oderlands avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by Aidex@May 12 2006, 23:05
Jag brukar försöka undvika den här typen av frågor på WN, eftersom jag inte är så insatt (stor risk att jag ställer dumma frågor alltså). Men min webmaster verkar inte ha så bra koll på djungeln av webbhotell, så det får bli en post i alla fall.

Jag har idag en webbshop på en dedikerad server som jag mest haft problem med. Jag tänkte byta till ett webbhotell där jag kan få bättre support och övervakning. Idag kör vi LAMP, så jag antar att det underlättar om det nya webbhotellet även har de konfigurationerna. Shoppen är gjord i php och mysql.

Priset är inte så viktigt. Det som är viktigt för mig är att allt fungerar som det ska och att webbhotellet inte har så mycket down-time. Jag vill även att servern ska stå i Sverige.

Följande måste finnas:
1. Mod-rewrite för att snygga till urlérna
(enligt min webmaster så är det tydligen ingen självklarhet att man kan skriva om urlér)
2. Egen IP
3. Jour-telefon 24/7

Vad gäller trafik så vet jag inte hur många GB jag behöver. Men jag måste ha GB nog för att klara ca tretusen besökare/dag. Och eftersom min webbshop innehåller mycket bilder så får det inte bli segt.

Priset är inte avgörande för mig. Men jag betalar så klart hellre mindre än mer. Jag har letat i tre-fyra timmar och jämfört lite hotell. Även läst mycket här på WN. Hade först tänkt mig Oderland, men blev lite fundersam nu när jag läste att de inte har någon riktig webbhall och att de bar har en uppkoppling från Bredbandsbolaget. Låter lite osäkert, tycker jag.

Väldigt tacksam för tips. Vad bör jag tänka på när jag flyttar min shop till ett webhotell? Priserna skiljer så mycket att jag undrar om jag kanske sitter och jämför äpplen med päron när jag letar webbhotell.
Nja, du skall inte tro på allt folk säger :-) Speciellt inte konkurenter...

Ingen här har varit i vår serverhall, den är inte stor, strax under 40kvm. Det räcker dock för oss ett tag framöver.
Uppkopplingen är också korrigerad. Först och främst är det dubbla b2 linor som går in i huset från två olika hål.
Det är en prioriterad lösning som b2 har tagit fram åt oss pga deras problem i början. En tredje lösning med hel
oberoende lev med bgp routing kommer igång under augusti månad.

Hur som helst lycka till
oderland är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017