FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Var idag nere på Tres butik och testade deras 3G-nät. Helt klart imponerande även om telefonerna i dagsläget är väl stora. Priset tycker jag dock är helt OK. 300 kr i månaden och då ingår 450 minuter till det fasta nätet. Ringer man mycket kan man alltså spara stora pengar på att gå över till 3G.
Hur som helst, det jag undrar är om någon vet vad det finns för möjligheter att bygga 3G-anpassade webbsidor? Kan man koda i vanlig html och lägga upp det som en vanlig webbsajt eller hur fungerar det egentligen? Jag tror verkligen på 3G (ska erkänna att jag även trodde på wap när det kom...) och genom att vara ute tidigt kan man få mycket gratis uppmärksamhet även om marknaden ännu inte är särskilt stor. Vad tror ni - kommer 3G slå, och vad finns det för möjligheter att utveckla och eventuellt ta betalt för webbtjänster? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Administratör
|
Jag tror inte det kommer att komma något som kallas 3G anpassage webbsidor. Säkerligen är det nog mer troligt att det blir en vidareutveckling av WAP. Kanske WAP 3.0 som kan spela video m.m?... WAP är ju ett komplement till HTML fast för små bildskärmar och är inte alltså tekniken som bara är gjord för GSM nätens HSCSD eller GPRS. 3g telefonen kommer säkert nog även ha stöd för vanlig HTML som SonyEricssons GSM lur P800... dessvärre blir det inte såvärst läckert med så små bildskärmar så man föredrar därför WAP
![]() Däremot är jag väldigt sugen på att ta reda på mer om 3G vad det egentligen kan m.m. Det är mycket prat men lite fakta. Vi kan ju gärna dela med oss av lite länkar ? Här är några jag hittade. Tre (Hi3G) Computer Swedens specialsida om 3G 3gguiden.com
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I three you
![]() Kan rekommendera www.tre.se för er som vill veta mer om 3g och dess möjligheter, dessutom är deras sajt fruktansvärt snygg =) Precis som Silon så tror jag inte på webbsidor anpassade för 3g, varför skulle man vilja ha det & var finns det kommersiella, dvs möjligheten att tjäna pengar? Tidigare har jag bara trott på 3g för företag, men först nu börjar jag se nyttan även för privatpersoner, 300 pix i månaden, då ingår 450 minuters samtal till fasta nummer. Lägg därtill på extratjänster som exempelvis videokonferens, strömmande video etc, så finns där absolut ett intresse. Iaf hos mig, men sen är man också lite beroende av att alltid ha den senaste tekniken ![]() Och förresten, wap tror jag fortfarande på. Mvh, Tobias
![]() |
Svara |
|
|